כ"ג חשון התשפ"ה
24.11.2024

בנפול אויבך אל תשמח • דבר תורה לשבת

רבה של אלעד בדבר תורה על הפרשה: מדוע הקב"ה משיש אחרים להרע לישראל, וכיצד זה מגיע מתוך מידת הרחמים?

בנפול אויבך אל תשמח • דבר תורה לשבת
הרב מרדכי מלכה


כתוב בפרשה דברים פרק כח (סג) וְהָיָה כַּאֲשֶׁר שָׂשׂ יְקֹוָק עֲלֵיכֶם לְהֵיטִיב אֶתְכֶם וּלְהַרְבּוֹת אֶתְכֶם כֵּן יָשִׂישׂ יְקֹוָק עֲלֵיכֶם לְהַאֲבִיד אֶתְכֶם וּלְהַשְׁמִיד אֶתְכֶם וְנִסַּחְתֶּם מֵעַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ:

שואלת הגמרא במסכת מגילה דף י' וכן במסכת סנהדרין דף ל"ט, כיצד יתכן שהקב"ה שש על מפלתן של ישראל, והרי בקריעת ים סוף רצו מלאכי השרת לומר שירה והקב"ה אמר להם איך יתכן שמעשה ידי טובעים בים ותאמרו שירה? ומתרצת הגמרא הוא אינו שש אבל משיש אחרים שהרי כתוב ישיש ולא ישוש.

אולם עדיין קשה הרי כבר אמר שלמה המלך (משלי כד) וכן נאמר בפרקי אבות בנפול אויבך אל תשמח, וכיצד הקב"ה ישמח אחרים למפלת עם ישראל?

ונראה ליישב בהקדם ביאור המשך דברי שלמה והתנא, פן יראה ה' ורע בעיניו והשיב מעליו אפו. שכאשר הקב"ה רואה שאחר שמח במפלת חברו פודהו מצרתו ומעביר אליו את הצרה, וכאשר אמר שלמה במשלי פרק יז (ה) לֹעֵג לָרָשׁ חֵרֵף עֹשׂהוּ שָׂמֵחַ לְאֵיד לֹא יִנָּקֶֽה:

ובזה יובן היטב שהיות והקב"ה נוהג עם ישראל במידת הרחמים, גם כאשר מענישם במידת הדין הוא משתף מידת הרחמים, ובתוך הגזירה בכדי לקצר את עונשם גורם לאחרים שישישו ממפלת ישראל ועי"ז ממהר לגואלם.

ומצד שני נלמד עד כמה צריך להיות רגיש לצרת חברו ולהתפלל עליו לבטל הצרה ממנו כי הקב"ה נוהג בו מידה כנגד מידה ומבטל מעליו כל דבר רע, ויהי רצון שיאמר די לצרותינו ויגאלנו במהרה בחסד וברחמים אמן.

שבת שלום ומבורך וכתיבה וחתימה טובה
בידידות ואהבה
מרדכי מלכא
אויב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}