י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

אלימות המשטרה: ארגון העיתונאים בפניה לשר

בעקבות הפגיעה בכתב 'בחדרי חרדים', פונה ארגון העיתונאים במכתב נזעם לשר לביטחון פנים גלעד ארדן

אלימות המשטרה: ארגון העיתונאים בפניה לשר
אלי שלזינגר צילום: קובי הר צבי


סערה בעקבות תקיפתו של כתב הפלילים והמשטרה של 'בחדרי חרדים', אלי שלזינגר, בליל שבת האחרון על ידי שוטרים במהלך תפילת המחאה נגד חילולי השבת המתרחבים בירושלים, עם פתיחתו של קולנוע 'יס פלנט'.

יו"ר ארגון העיתונאים בישראל, יאיר טרצ'יצקי, שיגר הבוקר (א) מכתב לשר לביטחון פנים גלעד ארדן, ובו הביע את מחאתו על אלימות משטרתית נגד עיתונאים. "לא נסכים שביטחונם של עיתונאים יהיה הפקר ושזכותו של הציבור לדעת תיפגע", כתב.

"בהפגנה שנערכה ביום שישי בירושלים שוטר היכה את כתב הפלילים והמשטרה של אתר "בחדרי חרדים", אלי שלזינגר, בעת שעמד לבדו על אי תנועה ומילא את תפקידו. שלזינגר ציין בפני השוטר שהתקרב אליו כי הוא עיתונאי, אך למרות זאת השוטר הדף אותו בחוזקה, קרע את חליפתו וקילל אותו", צויין במכתב. כמו כן מוזכרת תקיפתו של צלם 'כיכר השבת' שלומי כהן, שניסה לצלם הפגנה בבירה.

בהמשך, מפרט יו"ר אירגון העיתונאים סדרת מקרים חמורים של תקיפת עיתונאים על ידי המשטרה. ומציין: "בשלוש השנים האחרונות נפגשנו גם עם מפכ"ל המשטרה הקודם, רנ"צ יוחנן דנינו, וגם עם דובר המשטרה תנ"צ רפי יפה. שניהם הסתייגו מאלימות שמפעילים שוטרים כלפי עיתונאים – אך דיבורים לחוד ומעשים לחוד. בפועל, גישה זו אינה מחלחלת לשוטרים בשטח ומדי חודש אנו נתקלים במקרים נוספים.

"אנו לא תופסים זאת רק כפגיעה אישית בעיתונאים אלו, בגופם ובחופש העיסוק שלהם, אלא רואים בכך גם אלימות שפוגעת במישרין בציבור הישראלי ובזכותו לקבל מידע אמין בנוגע לאירועים שעל סדר היום - מידע שיכול להגיע רק באמצעות העיתונאים שנמצאים בשטח בזמן אמת.

"בהנחיה 9.9 של פרקליט המדינה, שעוסקת במדיניות הענישה בעבירות אלימות שבוצעו נגד עיתונאים, מצוין כי "בהתחשב בתפקידה החשוב של העיתונות בחברה הדמוקרטית, ובהתחשב בצורך לשמור על זכותם ועל יכולתם של עיתונאים לדווח על כל התרחשות באופן חופשי וללא כל חשש, יש מקום לבקש מבתי המשפט בנסיבות המתאימות להחמיר בעונשיהם של תוקפי עיתונאים". אנו כמובן מברכים על אמירות חשובות אלו של פרקליט המדינה, אך עושה רושם שמערכת אכיפת החוק אינה מיישמת אותן.

"לשיטתנו, כל עוד לא תהיה ענישה נגד שוטרים על אלימות שנקטו כלפי עיתונאים וגינוי מפורש של התופעה מצד הממסד, היא לא תיפסק. לא נסכים שביטחונם של עיתונאים יהיה הפקר ושזכותו של הציבור לדעת תיפגע. אנו קוראים לך לנצל את סמכותך כדי לפעול לגיבוש נוהל מסודר ושקוף בנוגע ליחס לעיתונאים בעת מילוי תפקידם ולוודא כי הנהלים מבוצעים על ידי השוטרים בשטח."

כזכור, במהלך פיזור ההתפרעות הוכה כתב הפלילים והמשטרה של 'בחדרי חרדים' אלי שלזינגר, וכפי שהוא מספר: "עמדתי בגפי על אי תנועה, ללא שישנם אנשים נוספים לצידי, הבחנתי כי השוטרים מגיעים לכיוון שלי, אך לא ציפיתי שיתקפו אותי על לא דבר, רק בגלל שאני לבוש בשטריימל וקפוטע.

"שוטר בשם לירון התקרב אלי. כשחששתי שיתקוף אותי, אמרתי לו מיד שאני עיתונאי שבא לסקר, אך אותו זה ממש לא עניין, הוא הדף אותי בחוזקה בידיו, תוך שהוא קורע את חליפתי ופולט קללה ארסית. האם היה זה חילוני, עיתונאי או לא, הוא גם היה מותקף? בטוח שלא. הרי לא עשיתי דבר, לא עמדתי ליד איש שאולי תקף שוטרים".

ממשטרת ירושלים נמסר בתגובה כי במהלך ההפגנה שהתקיימה החלו מאות רבות של מפגינים ליידות אבנים לעבר השוטרים ועמדת האבטחה של רשות השידור. ככל שהמשטרה שמרה על איפוק ואפשרה מחאה/תפילה, עם תחילת ההתפרעויות נהדפו המפגינים מבנין רשות השידור לעבר רחוב מלכי ישראל ובהם ככה״נ גם העיתונאי אלי שלזינגר, כחלק מהאוכלוסיה שהיתה במקום.

המשטרה בודקת את טענתו ומדגישה כי תפעל בנחישות אל מול כל נסיון להפר את הסדר וסיכון חיי אדם ותוהה על ההקשר שבין מחאה כנגד פגיעה בקדושת השבת (לטענת המפגינים) לבין התפרעות המפגינים וסיכון חיי הציבור ואנשי כוחות הביטחון.



שלזינגר מכות אלימות הפגנה מכתב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}