כ' חשון התשפ"ה
21.11.2024

עליה במספר ההרוגים בתאונות בישראל בשנת 2014 לעומת אירופה

הכישלון של ישראל: באירופה המשיכו להוריד את ההרוגים מתאונות דרכים בשנת 2014, אצלנו שוב נרשמה עליה. מנכ"ל אור ירוק: "השר לבטיחות בדרכים חייב להפסיק להתעלם ממספר ההרוגים ההולך וגדל בכל שנה ולקחת אחריות"

עליה במספר ההרוגים בתאונות בישראל בשנת 2014 לעומת אירופה


הדוח השנתי (PIN) של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (Etsc) לשנת 2014 ׁ(פורסם בחוד ש יוני) חושף כי כישלונו של שר התחבורה ישראל כ"ץ בהשגת היעד של הורדה במספר ההרוגים רק הולך ומעצים. מהדוח עולה תמונה עגומה של מצב הבטיחות בדרכים בישראל לעומת מדינות אירופה, כאשר מדינות האיחוד הצליחו להפחית את מספר ההרוגים מתאונות דרכים בשיעור ממוצע של 0.6% לעומת מדינת ישראל שבה נרשמה עליה של 3.2% במספר ההרוגים (בשנת 2014 נהרגו 319 בני אדם בתאונות דרכים).

הכישלון של שר התחבורה הולך וגדל כשבוחנים את הנתונים לאורך השנתיים האחרונות. בזמן שבאירופה נלחמים בתאונות הדרכים ומצליחים לצמצם את ההרוגים בשנתיים האחרונות (2013 ו-2014), בכל אחת מהשנים נרשמה ירידה ממוצעת של 0.6% ביחס לשנה שקדמה לה, ישראל מנגד רשמה עליה של כ-10% במספר ההרוגים (מצטבר ביחס לשנת 2012)

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדינת ישראל הולכת לאחור בכל הקשור לשמירה על חיי אזרחיה בכבישים וזו תוצאה ישירה של הקיצוץ בכסף שמעביר שר התחבורה להצלת חיי אדם בכבישים. השר לבטיחות בדרכים חייב להפסיק להתעלם ממספר ההרוגים ההולך וגדל בכל שנה ולקחת אחריות. ולכן, הוא חייב לכנס ישיבת חירום בממשלה ולהכין תכנית שתחזיר את ישראל למצב בו היא מצילה את חיי האזרחים ולא מפקירה אותם".

הדוח החדש משווה בין 28 מדינות מהאיחוד האירופי וכולל גם את נתוני ההיפגעות של ישראל, סרביה, נורבגיה וצפון אירלנד. מהנתונים עולה כי מדינת ישראל נמצאת במקום ה-20 מתוך 32 מדינות בירידה במספר ההרוגים (הנתונים לא כוללים את מחוז ש"י, כך שעם חישוב הנתונים הללו מדינת ישראל נמצאת במקום ה-25 מתוך 32 במדד הירידה במספר ההרוגים). מדינות נוספות שנמצאות בשורה אחת עם ישראל ורשמו עליה במספר ההרוגים הן לטביה, סלובקיה, בולגריה, הונגריה ועוד. מדינות שעשו בשנת 2014 את ההתקדמות היפה ביותר והפחיתו את מספר ההרוגים מתאונות דרכים היו מלטה (44%), לוקסמבורג (22%),נורבגיה (21%) וקרואטיה (16%).

שר התחבורה מתגאה כי בתקופת כהונתו חלה ירידה במספר ההרוגים. מבט אל הנתונים מלמד כי בזמן שמדינת ישראל רשמה ירידה במספר ההרוגים בין השנים 2001-2014, מדינות אירופה רשמו ירידות גדולות בהרבה, נתון שמציב את ישראל במקום ה-24 מתוך 32 מדינות בשיעור הפחתת ההרוגים מתאונות דרכים לאותן שנים.

עוד עולה מהנתונים עולה כי בשנת 2014 נהרגו 25,845 בני אדם בתאונות דרכים באירופה. מדובר בהמשך מגמת הירידה במספר ההרוגים לעומת שנת 2013 שבמהלכה נהרגו במדינות אירופה 26,009 בני אדם בתאונות דרכים (ירידה של 0.6%).

הצמצום המתמיד במספר ההרוגים באירופה חסך למדינות האיחוד כ-30 ביליון יורו בין השנים 2011-2014 (בהסתמך על מספר ההרוגים שנרשמו בשנת 2010), רק בשנת 2014 לבדה נרשם חיסכון של 11 ביליון יורו (בהסתמך על השוואה עם שנת 2010).

מחברי הדוח מבקשים לאמץ יעד הפחתה של 35% במספר ההרוגים עד שנת 2020. הדגש, על פי הארגון צריך להתמקד באכיפה מוגברת, וחיזוק מערכי הטראומה והפינוי, כמו גם קידום טכנולוגיות בטיחות הקשורות לגורמי הסיכון המרכזיים - ניהול מהירות, מנעולי אלכוהול, התראת אי חגירה, בלימה אוטונומית, ניטור ורישום אירועים (קופסה ירוקה) בכלי רכב חדשים.
אור ירוק תנועה כביש תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}