האם יועצות חינוכיות יכולות לסייע לנוער נושר?
תואר ביעוץ חינוכי ● על התועלות והסיפוק הרב נחלת היועצות החינוכיות, בכתבה שלפניכן
צילום: פלאש 90
ענין הנוער הנושר מעסיק את טובי הפסיכולוגים והמוחות במגזר החרדי. הבעיה שבעבר היתה קיימת על אש נמוכה, צוברת תאוצה בשנים האחרונות. בני נוער לא מעטים מוצאים את עצמם ברחוב, מחפשים דרך.
בעיית הנוער הנושר הינה רק אחד האתגרים איתם מתמודדת מערכת החינוך. בעיות "חדשות" שלא היו בעבר צצות לאחרונה, הפרעות אכילה, התמכרויות מסוגים שונים, כמו התמכרות לטכנולוגיה- מדירות שינה מעיני גדולי המחנכים. אחת הסיבות העוברת כחוט השני לאורך הבעיות הנ"ל, הינה חסך ממנו סובל הילד. היעדר יחס מצד המערכת החינוכית, חוסר הבנה והכלה, אי מתן תמיכה וחוסר הקשבה מצד צוות המוסד בו למד.
מערכת החינוך הכללית בנויה ממערך מורים מסודר אשר נותן מענה שוטף ומריץ את התלמידים קדימה. אך כשמדובר בבעיות מורכבות יותר, עומדת המערכת בפני שוקת שבורה באין יכולת לטפל במקרים אלו. חוסר ידע, היעדר משאבים וכוח אדם מקצועי, מונעים ממנה לתת לילדים טיפול מעמיק ויסודי שייטיב עימם.
לתוך הוואקום הזה נכנסות היועצות החינוכיות, האמונות על טיפול בנושאי חינוך מורכבים תוך נתינת יחס וטיפול אישי לכל ילד.
בשנים האחרונות גוברת המודעות במגזר החרדי לחשיבות שבשילוב יועצת חינוכית בצוות בית הספר. הצורך באישה מקצועית וחמה שתלווה את הבנות בבעיות ומשברים ותוביל אותן אל חוף מבטחים בתקופה כה מורכבת בחייהן, מקבל חשיבות רבה.
אך דא עקא, הביקוש הרב שנוצר לאחרונה גילה כי יש מחסור ביועצות חרדיות המוסמכות לטיפול. רוב נשות המקצוע המוסמכות כיום, שהינן בעלות תואר שני הרלוונטי ליעוץ חינוכי- לא נמנות על המגזר החרדי, לא מכירות את עולם המושגים הפנימי ואת נפש התלמידות המגיעות מעולם שונה משלהן. דבר שמקשה עליהן להתחבר ליועצות ולקבל טיפול מתאים.
"זה אכן המצב"? אנו שואלים בתמיהה את הגב' דבורה ויספיש, רכזת תואר שני ב"מכללה החרדית ירושלים".
"מסתבר שלא קל להיות יועצת חינוכית מוסמכת", אומרת גב' ויספיש, "על פי דרישת משרד החינוך יועצת חינוכית צריכה להיות בעלת תואר שני ביעוץ חינוכי ממוסד אקדמי מוכר."
מהי בעצם יועצת חינוכית?
היועצת החינוכית היא עמוד התווך של בית הספר, אומרת דבורה. היועצת אמונה בראש ובראשונה על נתינת יעוץ מערכתי ומקצועי לצוות המורים ולהנהלת בית הספר. בנוסף היא נותנת מענה פרטני לתלמידות בשנות הילדות והבגרות, בשנים הכי מורכבות שלהן. היועצת פוקחת עין, שומעת, קולטת, מטפלת בבעיות שונות, חברתיות, משפחתיות ואישיות, עוזרת לתלמידות להמשיך קדימה בבטחה ולצלוח את הדרך בשלום.
אילו תכונות נדרשות ליועצת?
יועצת צריכה להיות בעלת רקע חינוכי, רכה ומכילה, אך גם משדרת בטחון ומעוררת אמון מצד המערכת החינוכית והתלמידות.
למי מיועד התואר ביעוץ חינוכי?
ראשית, תואר אקדמי הינו דבר חשוב ונצרך לכל מורה, התואר ביעוץ חינוכי מעשיר את הידע של המורה ומשדרג את משכורתה משמעותית.
התואר מבוקש מאד בקרב מורות ותיקות שחשות שהגיעו למיצוי לאחר שנים של הוראה. נשים ממעגל ההוראה הרוצות לעשות שינוי בחייהן, להמשיך בתחום החינוך, אך בתפקיד מעניין יותר, מספק יותר ופחות שוחק.
באילו תחומים יכולות להשתלב בעלות תואר שני ביעוץ חינוכי?
במגוון עיסוקים, אומרת דבורה, התואר מאפשר עבודה כיועצת חינוכית, התמודדות על מכרזים במשרד החינוך, השתלבות בתפקידי ניהול ופיקוח במוסדות חינוך ועוד.
בנוסף יכולות בעלות תואר שני להתמקצע בתחום טיפולי כמו פסיכותרפיה, CBT, טיפול משפחתי וכדו', המתאפשרים רק לאחר קבלת תואר שני.
חשוב לדעת כי למעלה מ 94% מבוגרות המכללה עובדות ומתפרנסות בכבוד, לימודי התואר עזרו להן רבות בקידום משמעותי ובהשתלבות בעבודה מפרנסת.
היקף הלימודים
תכנית הלימודים מתפרסת על פני שנתיים, יום וחצי בשבוע ובנוסף עבודה מעשית.
שכר הלימוד הינו אוניברסיטאי ומסבוסד ע"י המל"ג, הזכאיות נהנות מהחזר שכ"ל ממשרד החינוך.
למה ב"מכללה החרדית"?
"המכללה החרדית ירושלים" הינה קמפוס הלימודים היחיד בירושלים המאפשר לימודי תואר שני בתחומים מגוונים ועל טהרת הקודש.
מרצי המכללה הינם אנשי מקצוע הנמנים על השורה הראשונה של הסגל האקדמי בבר אילן. תכנית הלימודים מרתקת ומעניינת, תכניה מעשירים בידע גם יועצות ותיקות ומנוסות מאד.
התואר ביעוץ חינוכי שהינו תואר אוניברסיטאי, ניתן ע"י אוני' בר אילן המפורסמת ומאפשר המשך התמקצעות הכוללת השלמה לתזה והוצאת דוקטורט בכל האוניברסיטאות בארץ.
בעיית הנוער הנושר הינה רק אחד האתגרים איתם מתמודדת מערכת החינוך. בעיות "חדשות" שלא היו בעבר צצות לאחרונה, הפרעות אכילה, התמכרויות מסוגים שונים, כמו התמכרות לטכנולוגיה- מדירות שינה מעיני גדולי המחנכים. אחת הסיבות העוברת כחוט השני לאורך הבעיות הנ"ל, הינה חסך ממנו סובל הילד. היעדר יחס מצד המערכת החינוכית, חוסר הבנה והכלה, אי מתן תמיכה וחוסר הקשבה מצד צוות המוסד בו למד.
מערכת החינוך הכללית בנויה ממערך מורים מסודר אשר נותן מענה שוטף ומריץ את התלמידים קדימה. אך כשמדובר בבעיות מורכבות יותר, עומדת המערכת בפני שוקת שבורה באין יכולת לטפל במקרים אלו. חוסר ידע, היעדר משאבים וכוח אדם מקצועי, מונעים ממנה לתת לילדים טיפול מעמיק ויסודי שייטיב עימם.
לתוך הוואקום הזה נכנסות היועצות החינוכיות, האמונות על טיפול בנושאי חינוך מורכבים תוך נתינת יחס וטיפול אישי לכל ילד.
בשנים האחרונות גוברת המודעות במגזר החרדי לחשיבות שבשילוב יועצת חינוכית בצוות בית הספר. הצורך באישה מקצועית וחמה שתלווה את הבנות בבעיות ומשברים ותוביל אותן אל חוף מבטחים בתקופה כה מורכבת בחייהן, מקבל חשיבות רבה.
אך דא עקא, הביקוש הרב שנוצר לאחרונה גילה כי יש מחסור ביועצות חרדיות המוסמכות לטיפול. רוב נשות המקצוע המוסמכות כיום, שהינן בעלות תואר שני הרלוונטי ליעוץ חינוכי- לא נמנות על המגזר החרדי, לא מכירות את עולם המושגים הפנימי ואת נפש התלמידות המגיעות מעולם שונה משלהן. דבר שמקשה עליהן להתחבר ליועצות ולקבל טיפול מתאים.
"זה אכן המצב"? אנו שואלים בתמיהה את הגב' דבורה ויספיש, רכזת תואר שני ב"מכללה החרדית ירושלים".
"מסתבר שלא קל להיות יועצת חינוכית מוסמכת", אומרת גב' ויספיש, "על פי דרישת משרד החינוך יועצת חינוכית צריכה להיות בעלת תואר שני ביעוץ חינוכי ממוסד אקדמי מוכר."
מהי בעצם יועצת חינוכית?
היועצת החינוכית היא עמוד התווך של בית הספר, אומרת דבורה. היועצת אמונה בראש ובראשונה על נתינת יעוץ מערכתי ומקצועי לצוות המורים ולהנהלת בית הספר. בנוסף היא נותנת מענה פרטני לתלמידות בשנות הילדות והבגרות, בשנים הכי מורכבות שלהן. היועצת פוקחת עין, שומעת, קולטת, מטפלת בבעיות שונות, חברתיות, משפחתיות ואישיות, עוזרת לתלמידות להמשיך קדימה בבטחה ולצלוח את הדרך בשלום.
אילו תכונות נדרשות ליועצת?
יועצת צריכה להיות בעלת רקע חינוכי, רכה ומכילה, אך גם משדרת בטחון ומעוררת אמון מצד המערכת החינוכית והתלמידות.
למי מיועד התואר ביעוץ חינוכי?
ראשית, תואר אקדמי הינו דבר חשוב ונצרך לכל מורה, התואר ביעוץ חינוכי מעשיר את הידע של המורה ומשדרג את משכורתה משמעותית.
התואר מבוקש מאד בקרב מורות ותיקות שחשות שהגיעו למיצוי לאחר שנים של הוראה. נשים ממעגל ההוראה הרוצות לעשות שינוי בחייהן, להמשיך בתחום החינוך, אך בתפקיד מעניין יותר, מספק יותר ופחות שוחק.
באילו תחומים יכולות להשתלב בעלות תואר שני ביעוץ חינוכי?
במגוון עיסוקים, אומרת דבורה, התואר מאפשר עבודה כיועצת חינוכית, התמודדות על מכרזים במשרד החינוך, השתלבות בתפקידי ניהול ופיקוח במוסדות חינוך ועוד.
בנוסף יכולות בעלות תואר שני להתמקצע בתחום טיפולי כמו פסיכותרפיה, CBT, טיפול משפחתי וכדו', המתאפשרים רק לאחר קבלת תואר שני.
חשוב לדעת כי למעלה מ 94% מבוגרות המכללה עובדות ומתפרנסות בכבוד, לימודי התואר עזרו להן רבות בקידום משמעותי ובהשתלבות בעבודה מפרנסת.
היקף הלימודים
תכנית הלימודים מתפרסת על פני שנתיים, יום וחצי בשבוע ובנוסף עבודה מעשית.
שכר הלימוד הינו אוניברסיטאי ומסבוסד ע"י המל"ג, הזכאיות נהנות מהחזר שכ"ל ממשרד החינוך.
למה ב"מכללה החרדית"?
"המכללה החרדית ירושלים" הינה קמפוס הלימודים היחיד בירושלים המאפשר לימודי תואר שני בתחומים מגוונים ועל טהרת הקודש.
מרצי המכללה הינם אנשי מקצוע הנמנים על השורה הראשונה של הסגל האקדמי בבר אילן. תכנית הלימודים מרתקת ומעניינת, תכניה מעשירים בידע גם יועצות ותיקות ומנוסות מאד.
התואר ביעוץ חינוכי שהינו תואר אוניברסיטאי, ניתן ע"י אוני' בר אילן המפורסמת ומאפשר המשך התמקצעות הכוללת השלמה לתזה והוצאת דוקטורט בכל האוניברסיטאות בארץ.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות