י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

אנחנו לא במלחמת דת? קראו את הפרשה

מי מאלו המזמרים 'ויהי בנסוע ארון', בניגון מתרונן, מקשיב למילים של אותם פסוקים?

אנחנו לא במלחמת דת? קראו את הפרשה
פלאש 90


אחד הדברים שהייתי ממליץ לכל יהודי לעשות במהלך השבת, הינו לשבת ולקרוא מה שכתוב בפרשה.

לא תמיד מספיקים לעקוב עם מלוא הריכוז אחר קריאת התורה, ולכן כדאי לשבת בבית עם חומש פתוח, וללמוד על-מנת להבין. לפחות כמו שלהבדיל קוראים עיתון. עם תשומת לב מיוחדת לרעיון העולה מהפרשה. אחר שקוראים ומבינים – רק אז קולטים כמה עצום המרחק שבין הרעיונות היסודיים של התורה לבין מה שהורגלנו לחשוב במסגרת התרבות הגויית המערבית ששולטת בנו כיום.

אחד הפסוקים המרוממים שבפרשתנו מתאר את הכרזתו של משה רבנו בעת נסיעת הארון. עם ישראל נוהג לומר פסוק זה בשעה שנפתח ארון הקודש להוצאת ספר תורה. הבה נתבונן לרגע מה כתוב שם: "ויהי בנסע הארן ויאמר משה קומה ה' ויפצו איביך וינסו משנאיך מפניך" (במדבר י', ל"ה).

מי מאלו המזמרים את הפסוק הזה מדי שבת בניגון מתרונן, מדמה בנפשו באותו רגע את כוחות האויב נסים מפני ישראל. מי מדמיין בעיני רוחו כיצד הם נפוצים לכל עבר. ואם לחשך יצרך לאמר, מי אמר שמדובר באויבים של ישראל, הרי כתוב "אויביך" ו"משנאיך", שמשמעו אוייבי ומשנאי ה', כל שתצטרך לעשות זה להפנות אותו לרש"י על הפסוק - "משנאיך - אלו שונאי ישראל, שכל השונא את ישראל שונא את מי שאמר והיה העולם".

איזה קילורין לעיניים, איזה משב רוח מרענן למי שכבר הורגל לשמוע מפי מנהיגים יהודים, ש"אסור להפוך את הסכסוך על הארץ למלחמת דת". כנראה שרש"י לא למד אצלם אותם מנהיגים כי הרי לנו יסוד מוסד הלקוח ישירות מהפרשה – עם ישראל הוא עם ה' ואויבי ישראל הם אויבי ה'.

אנו מתפללים שיפוצו לכל עבר וינוסו מפנינו. הבה נשתדל לזכור את אותם יסודות בכל פעם שמוציאים ספר תורה ומזמזמים את אותה מנגינה. הבה נתחיל להאמין באמת במה שכתוב באותו ספר תורה. הבה נתחיל ללמוד ברצינות, ולקיים ברצינות.
אויבי ישראל פרשת השבוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}