כ"א כסלו התשפ"ה
22.12.2024

הכל בתורה - אין מה לחפש אצל אחרים

בדרך כלל כל מומחה, יכול לייעץ רק לעניין שלו, אבל גדולי ישראל הם מומחים לכל עניין ועניין

הכל בתורה - אין מה לחפש אצל אחרים


נאמר בפרשה: "אם בחוקתי תלכו ואת מצוותי תשמרו".

מובא במדרש "הדא הוא דכתיב חשבתי דרכי ואשיבה רגלי אל עדותיך, שדוד המלך אמר 'חשבתי דרכי' ללכת למקום פלוני או פלוני, ורגלי מוליכות אותי לבית המדרש. ידוע מה שכתוב בכל ספרי מוסר שיאמר אדם ליצר הרע שהולך לדרכיו ועסקיו הגשמיים, ובכך לא יגבר עליו, ויניח לו, ויערים על יצרו, וילך לתורה ותפלה, וזו חשבתי דרכי ואשיבה רגלי אל עדותיך ובאמת ילך לבית המדרש".

לכאורה אינו מובן השייכות בין הפסוק שלנו אם בחוקתי תלכו - לבין דברי המדרש ממה שאמר דוד המלך,

ונראה לפרש זאת ע"פ משל שסוחר אחד ראה אחד מהלקוחות שלו הוותיקים והקבועים הולך וקונה סחורה בחנות אחרת, והנה בודק הסוחר אם הקונה קונה סחורה שהוא איננו מוכר, אינו מתרעם כלל על הקונה, היות והוא עצמו אינו מוכר סחורה זו, אבל אם יראה שקונה סחורה מה שגם הוא עצמו מוכר, וודאי יתרעם על הקונה ההוא, ויכאב לבו עליו, שבחר לקנות בחנות אחרת ולא קנה אצלו כתמול שלשום,

והנמשל הוא: שהקב"ה נתן לנו את תורתו הקדושה, ובתוך התורה יש כל הסחורות הטובות שבעולם, 'כי טוב סחרה מכל סחורה' והכל נמצא בתוך תורתינו הק', ועינינו ראו ולא זר איך שכל גדולי התורה בכל הדורות היה להם חכמה ובינה יתירה להשיב לכל שואל בכל העניינים בכל תחומי החיים והעולם, ובכל עניין ועניין.

דרך העולם הוא שכל יועץ מייעץ רק בתחומו אשר הוא למד, אבל על ידי כח התורה יש כח סגולי מיוחד לכל דבר ודבר, כמובא במשנה (אבות פרק ו' מ' א') 'רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר כָּל הָעוֹסֵק בַּתּוֹרָה לִשְׁמָהּ, זוֹכֶה לִדְבָרִים הַרְבֵּה, וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁכָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ כְּדַאי הוּא לוֹ, נִקְּרָא רֵעַ, אָהוּב, אוֹהֵב אֶת הַמָּקוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת, מְשַׂמֵּחַ אֶת הַמָּקוֹם; מִשַׂמֵּחַ אֶת הַבְּרִיּוֹתּ, וּמַלְבַּשְׁתּוֹ עֲנָוָה וְיִרְאָה, וּמַכְשַׁרְתוֹ לִהְיוֹת צַדִּיק חָסִיד יָשָׁר וְנֶאֱמָן, וּמְרַחַקִתּוֹ מִן הַחֵטְא, וּמְקָרַבְתוֹ לִידֵי זְכוּת, וְנֶהֱנִין מִמֶּנּוּ עֵּצָה וְתוּשִׁיָּה בִּינָה וּגְבוּרָה, שֶׁנֶּאֱמַר לִי עֵצָה וְתוּשִׁיָּה אֲנִי בִינָה לִי גְבוּרָה, וְנוֹתֶנֶת לוֹ מַלְכוּת וּמֶמְשָׁלָה וְחִקּוּר דִּין, וּמְגַלִּין לוֹ רָזֵי תוֹרָה, וְנַעֲשֶׂה כְּמַעְיָן הַמִּתְגַּבֵּר וּכְנָהָר שֶׁאֵינוֹ פּוֹסֵק, וְהוֶֹה צָנוּע וְאֶרֶךְ רוּחַ, וּמוֹחֵל עַל עֶלְבּוֹנוֹ, וּמְגַדַּלְתּוֹ וּמְרוֹמַמְתּוֹ עַל כָּל הַמַּעֲשִׂים': וידוע הסיפור שהחזו"א ז"ל שירטט פעם לפרופסור גדול איך לנתח איזה יהודי במוחו, דבר שהוא לא מה בכך, והכל על ידי כח התורה בלבד, שכן לא למד החזו"א רפואה מעולם.

מסופר על החוזה מלובלין זי"ע שהפסיק פעם באמצע קבלת הקהל ללמוד תורה, וכששאלוהו לפשר הדבר אמר שכל כח הברכה הוא מכח התורה, והרגיש שנגמר לו הכח, ולכך הוכרח ללמוד, למען יוכל להמשיך לברך ולהושע את ישראל, וגם בדורנו עתה אנו רואים איך שכל גדולי התורה והיראה יודעים ומבינים ועונים בכל עניין ועניין לרבבות בני ישראל,

ובזה הסביר את הקשר בפרשתינו אם בחוקתי תלכו ופירש רש"י הק' שתהיו עמלים בתורה, ומביא המדרש הפסוק 'חשבתי דרכי ואשיבה רגלי אל עדותיך' שכל דרך שאדם רוצה לילך ויש לו איזה שאלה או ספק, ולכל העניינים ואפילו הגשמיים 'ואשיבה רגלי אל עדותיך' לכל שאלה או ספק שיש לו ימצא תשובה על ידי התורה, ולא ילך לחפש סחורה בחנות אחרת, בעת שכל הסחורות יכול להשיג על ידי התורה, ועל ידי גדולי התורה, ולא ירעה בשדות אחרות וזרות שיניקתם לא מכח התורה, והבן. וזה מלמדת אותנו המדרש שתהיו עמלים בתורה ועל ידי זה נדע ונבין מה עלינו לעשות גם בדרכיו הגשמיים.

ובפרט עתה כשמתקרב חג השבועות, חג מתן תורה, עלינו להתחזק בקביעות עתים לתורה הקדושה, וגם אלו העוסקים במלאכה לפרנסתם לא ימנעו מלקבוע עתים לתורה, אפ' זמן מועט, והעיקר שיהיה הלימוד על מנת לשמור ולעשות ולקיים את כל דברי תלמוד תורתו באהבה.
תורה מדרש לימוד ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}