ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024

מקלב: "אסון המדרגות השפיע על אירועי מירון"

וועדת הפנים של הכנסת קיימה דיון היערכות לל"ג בעומר במירון • חידוש השנה: סלילת שביל ממתחמי ההדלקה

מקלב: "אסון המדרגות השפיע על אירועי מירון"


הבוקר (ד) נערך דיון בוועדת הפנים של הכנסת בסוגיית ההיערכות לל"ג בעומר במירון, בהשתתפות סגן השר לשירותי דת ח"כ הרב אלי בן דהן, מנכ״ל המשרד אלחנן גלט, חברי כנסת, נציגי משטרה, מד״א, איחוד הצלה, זק"א כיבוי אש ועוד.

חבר הכנסת אורי מקלב, שיזם את הדיון המיוחד, אומר לבחדרי חרדים: "על הנייר אנחנו רואים היערכות שלא הייתה כמותה. הנקודה המרכזית בנושא הזה, האם גם המקרה הלא צפוי מתוכנן. כל שנה אנחנו רואים דברים שלא היו צפויים. אנחנו מקווים שהשנה שזה יום חול ולא יום שישי או מוצ"ש, לא נשמע על מקרים לא צפויים ולא מתוכננים של הפרעות וכשלים".

"אין ספק שהאסון שהיה בהלווית הרב וואזנר זצ"ל השפיע מאוד וזה מרחף באויר. היום הנושא נמצא בכל החלטה".

בישיבה הוסבר כי השנה לא תותר כניסת כלי רכב פרטיים, עבורם יש חניונים בצבעון, חצור וכרמיאל. אוטובוסים פרטיים יותרו להיכנס לחניון עין הוזים ופרוד הקרובים יותר למירון. בנוסף, יוקצו חמישה טרמינלים עד המתחם. השנה צפויים להשתתף במערך הסעת ההמונים יותר מ-1,500 אוטובוסים.

מקלב: \"אסון המדרגות השפיע על אירועי מירון\"


בשנה שעברה הופעלו פרשים. המשטרה מתכננת השנה להימנע משימוש בהם. השילוט והתאורה הייחודית בעלות אלפי שקלים באמצעות חברת ״גיל טייכמן״ אמורים להפחית את הלחץ באופן משמעותי. הוקם גשר וטריבונות חדשות במתחם.

חידוש השנה; סלילת שביל (טרם בוצע) ממתחם ההדלקות של חסידי תולדות אברהם יצחק, לנחל מירון, שם יעמדו אוטובוסים לאיסופם, מה שיפחית משמעותית את הלחץ ביציאה ועל החניונים ביום חמישי.

התקציב לצורך הפרויקט: תשתיות שונות לאירוע ל"ג בעומר - 8.5 מליון, תשלום בגין תשתיות 2014, סך 2.6 מליון, ביצוע חניונים 500 אלף ש"ח. המדינה בכללה משקיעה בתשתיות האירוע כ-13 מיליון ש"ח, עבור יום אחד, לא כולל כוח אדם משטרתי.

ח"כ ישראל אייכלר אמר בדיון כי "כולנו רוצים שאירועי ל"ג בעומר יעברו בשלום ובשמחה, אבל יש כאלה שמעוניינים שיבואו כמה שפחות אנשים, כדי שהכל יעבור בשקט. אבל אנחנו רוצים שיבואו כמה שיותר אנשים ויבואו בשלום ויתפללו בשלום ויחזרו בשמחה ובשלום. המשטרה ומשרד התחבורה שותפים ועושים עבודה חשובה. אנו רוצים שהמטרה תהיה משותפת ולא שיהיה ניגוד עניינים בין רשויות השלטון לבין המתפללים".

ח"כ אייכלר ביקש למנוע את הפגיעה בתושבי ביתר עילית ומודיעין עלית, להם אין תחבורה ציבורית סדירה לחניוני התחבורה הציבורית במירון והם יופנו לחניונים רחוקים יותר. "אין שום הצדקה שערים צעירות עם תינוקות ונשים יעמדו בשמש ויחכו לשאטל, לאחר שעות נסיעה רבות, רק בגלל שמשרד התחבורה לא הסדיר את החניונים של כ-140 אוטובוסים מערים אלו. המשטרה אומרת כי אין בעיה מצידם להעלות את תושבי ביתר עילית ומודיעין עילית לחניוני התחבורה הציבורי הקרובים יותר כמו כל נוסעי התחבורה הציבורית, ועל כן יש להיערך בהתאם", הוסיף. עוד ביקש להרחיב את שירות השאטלים גם לנוסעי הרכב הפרטי החונים בחניונים הרחוקים בערים צפת וטבריה.

ח"כ מנחם אליעזר מוזס סיפר כי היה נוכח בשנה שעברה במירון וראה את הכשלים ובירך על הפקת הלקחים מאז. עם זאת הדגיש ח"כ הרב מוזס כי "ההדלקה של חסידות תולדות אהרון היא ההדלקה עם מספר המשתתפים הגדול ביותר. ההדלקה ממוקמת ליד אוהלי ברזנט של בעלי חזקות, לאוהלים מחוברים בלוני גז המהווים סכנת נפשות. אם תקרה שם תקלה, הבלונים עלולים להתפוצץ ולהוות סכנת חיים למספר אדיר של אנשים ובאזור צפוף ביותר. על המשטרה לסלק את המפגע הזה מהשטח ולמנוע מראש סכנת חיים".

כמו כן הציע ח"כ מוזס להשתמש במערכת הכריזה של החסידות ולעשות בה שימוש מנחה לסינון וניתוב היורדים מההר אל האוטובוסים. "בשעת לחץ, ניתן להודיע במערכת הכריזה כי על הציבור להמתין מעט. ניתן יהיה לשלוט במספר היורדים בבת אחת מההדלקה, שהיא כאמור ההדלקה הצפופה ביותר", הוסיף.

מוזס הזכיר כי הוא עסק בנושא מירון עוד "כשהיה על המשתתפים לתרום ח"י רוטל אספלט לריבוד הכבישים"... על כך ציין כי "אני שמח שהמשטרה פותחת ציר נוסף 'נחל מירון' ואני חושב שיש צורך בצירים נוספים, גם במחיר הפקעה".

סגן השר לשירותי דת, ח"כ אלי בן דהן, ציין את החשיבות הרבה שמשרדו רואה בפעילות השוטפת בציון הרשב"י במירון במשך השנה כולה בכלל ולקראת ל"ג בעומר בפרט. "אנו פועלים בכל דרך כדי לפתור את כל התקלות הצפויות", הוסיף.

הנחיות המשטרה
ניצב משנה יוסי חמו קצין המבצעים של מחוז צפון במשטרת ישראל עדכן את חברי הכנסת על היערכות המשטרה והדגיש בפני הח"כים כי נושא הבטיחות והביטחון הם בראש סדר העדיפויות המשטרתי באירועי ל"ג בעומר. נצ"מ חמו הסביר כי על מנת להעלות עד כמה שניתן את מקדם הבטיחות רווח פרק הזמן בין ההדלקות השונות כשהשנה מספרם מגיע ל-13 הדלקות מהם 4 בשעות הלילה שבין יום רביעי לחמישי, והשאר ביום חמישי משעות הצהרים ועד לשעות הערב כאשר ההדלקה האחרונה מתוכננת לשעה 19:30.

בנושא בטיחות בכניסה למתחם ציונו ל ר' שמעון בר יוחאי זי"ע הסביר נצ"מ חמו כי הכניסה תהיה חד סיטרית והמגע הראשוני של העולים לציון יהיה מול סדרנים, כאשר אלא יפעלו ביחד עם כל כלל הסדרנים במירון ע"פ הוראות והנחיות השוטרים מיחידות מובחרות שיהיו במקום.

באבטחת האירוע ישתתפו השנה כ-5000 שוטרים ב-1000 יותר מהשנה שעברה ובסיוע של מאות סדרנים. השנה יעשה מאמץ מיוחד לייחד שוטרות וסדרניות עד כמה שניתן למתחמי הנשים.

כמו כן גילה נצ"מ חמו כי הבוקר (ד') הוחל בהכשרה של דרך יציאה חדשה שתשמש את החסידויות שעורכות את ההדלקה ביום חמישי אחר הצהרים לכיוון נחל מירון. מדובר בדרך להליכה רגלית ממקום ההדלקות של תולדות אהרן ותולדות אברהם יצחק עד לנחל מירון שם ימתינו להם למעלה מ-100 אוטובוסים. הדרך החדשה תמנע ירידה מההר בסיומה של ההדלקה לחלק הארי של המשתתפים בה, ותמנע לחץ מיותר באזור החניונים.

נצ"מ חמו סיפר לחברי הכנסת בראשותו של ח"כ אורי מקלב שיזם את הדיון כי כלל השוטרים והסדרנים יקבלו הדרכה ממפקדי המשטרה על האירוע עצמו בדגש על מאפיינים ייחודיים של בעולים למירון.

בנושאי מערך התנועה פירט נצ"מ אילן מור ראש הזרוע המבצעית של אגף התנועה במשטרת ישראל את היערכות המשטרתית לקראת האירוע כשהמסר העיקרי הוא גם השנה ההגעה למירון תעשה באוטובוסים. נצ"מ מור גילה לחברי הכנסת כי לאחר סיומה של ההילולא בשנה שעברה נעשה תחקיר מעמיק ובעקבותיו שונו חלק מהנהלים שהיו קיימים בעבר והופקו לקחים שייושמו השנה.

לגבי מערך ההיסעים, לראשונה משרד התחבורה קיבל את האחריות על ניהולו של כלל המערך במקום ומי שתכנן את החניונים וטרמינלים הם מהנדסי תחבורה ציבורית.

נצ"מ מור פירט את שיטת החניונים הצבועים בצבעים אדום, צהוב וכחול והציג בפני הנוכחים את שיטת ההיסעים אל מירון וממנה. מדובר בשיטה מהפכנית בה כלל האוטובוסים הציבוריים המגיעים ממקומות מרוחקים לאחר הורדת הנוסעים במעגל התנועה שבכניסה לישוב מירון ינועו לחניון בצבע צהוב. השבילים לחניון יוארו ויסומנו בדגלים בצבע הצהוב, וכמו כן כרטיסי הנסיעה יהיו בצבע זהה.

למגיעים למירון מישובים קרובים כמו כרמיאל חצור ראש פינה וצפת יוקצה צבע כחול והחניון יהיה בצבע זהה וכך גם כרטיס הנסיעה.עבור אלו שיגיעו באוטובוסים פרטיים לחניון עין הוזים ופרוד ואשר יגיעו למירון בשאטלים הוקצה הצבע אדום, כולל הכרטיסים שיהיו בצבע הזה.

לראשונה השנה אותם המגיעים לשאטלים ירדו במעגל התנועה בכניסה לישוב מירון וגם יחזרו מהמקום הזה אל החניונים.

בדיון הושם דגש על המלצה חד משמעית של המשטרה הקוראת להמוני המגיעים למקום להשתמש במערך האוטובוסים שהינו מהיר יותר ובטיחותי לעין שיעור מנהיגה ברכב פרטי. במשטרה מדגישים כי לא תותר כל עליה לכבישים המובילים למירון ברכב פרטי. כמו כן הציבור נקרא להישמע להוראות הסדרנים והשוטרים ולגלות סבלנות, לא להידחק ולדחוק אחרים מחשש לסיכון חיי אדם כאשר המטרה העיקרית היא שמירה על חיי אדם.
משטרה מבצע פרויקט לג בעומר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד