ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024

תופעה חדשה: הסבת דוחות מהירות על שמם של אחרים

עמותת "אור ירוק": "לצערנו, במקרים רבים עברייני תנועה שנתפסו נוהגים במהירויות גבוהות מאוד, מתחמקים בקלות מקבלת עונש על ידי העברת הדוחות על שמם של אחרים"

תופעה חדשה: הסבת דוחות מהירות על שמם של אחרים


בית המשפט המחוזי בירושלים דן לאחרונה בערעור על החלטת בית המשפט השלום לתעבורה בירושלים, אשר ביטל את כתב אישום שהוגש נגד בעל רכב, בגין נסיעה במהירות מופרזת.

על פי פסק הדין, הנהג נהג ברכבו בדרך בינעירונית במהירות של 108 קמ"ש, כמעט 30 קמ"ש למעלה מהמהירות המותרת בכביש זה, העומדת על 80 קמ"ש. בגין עבירת התנועה שביצע קיבל הנהג דו"ח מהירות אך הנהג הכחיש את האשמות כלפיו בטענה כי לא הוא נהג ברכב בעת ביצוע העבירה.
החוק במדינת ישראל קובע כי בעל הרכב הוא האחראי לביצוע העבירה, אלא אם הוכיח מי נהג ברכב ולמי מסר את החזקה בו, או שהוכיח כי הרכב נלקח ממנו ללא ידיעתו או הסכמתו.

על פי פסק הדין, בדיון הראשוני בעל הרכב הגיש תצהיר החתום על ידי מי שלטענתו נהג ברכב בעת ביצוע עבירת התנועה - אזרח אמריקאי. באותו דיון, קבע השופט כי מאחר והוגש תצהיר כי אדם אחר נהג ברכב, יש להסב את הדו"ח על שמו. על החלטה זו, ערערה המדינה בטענה כי מהתצהיר כלל לא ברור מה הקשר של בעל הרכב לאותו אזרח אמריקאי, מדוע הוא נהג ברכב ואף לא הוצמדו לתצהיר דרכון או מסמך אחר המעידים כי אכן מדובר בפרטיו שלו.

בערעור, קבע השופט כי בנסיבות האלו, לא ניתן להסב את שם הנהג בדו"ח: "הותרת מצב זה על כנו עלול, כאמור, לאפשר לנאשמים פוטנציאליים אחרים, המעוניינים להתחמק מ"חזקת הבעלות", מסיבות שונות, להציג לבית המשפט תצהיר מפי אחר, שעה שמהמערערת תימנע האפשרות לברר, במקרים המתאימים, את אמיתות תוכן התצהיר. מקל וחומר אמורים הדברים שעה שהמצהיר הינו תושב חוץ".

יחד עם זאת, קבע השופט צבי סגל, כי מאחר ובעל הרכב הגיע לערעור ונחקר על ידי המדינה בכדי להוכיח את אמיתות התצהיר, במקרה הספציפי הזה כן ניתן להסב את הדו"ח על שמו של האזרח האמריקאי.

עמותת "אור ירוק": "לצערנו, במקרים רבים עברייני תנועה שנתפסו נוהגים במהירויות גבוהות מאוד, מתחמקים בקלות מקבלת עונש על ידי העברת הדוחות על שמם של אחרים. התוצאה המסוכנת היא, שנהגים עבריינים ממשיכים לנהוג ולסכן את יתר הנוסעים. המשטרה חייבת לפתוח בבדיקה מעמיקה של הנושא ולעקור את התופעה הלא חוקית והמסוכנת הזו מהשורש.
אור ירוק תאונות משטרה כביש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד