הבוקר: שביתה ל-5 שעות באגד תעבורה
בין השעות 5:00-10:00 בבוקר יושבתו קווי החברה העירוניים בכמה ערים והבינערוניים מאלעד לבני ברק וירושלים
- אלי שלזינגר
- ו' ניסן התשע"ה
צילום: פלאש 90
וועד העובדים של 'אגד תעבורה' המאוגד בכוח לעובדים ישבית הבוקר (חמישי) את כל פעילות קווי החברה בין השעות 5:00-10:00 בבוקר למשך יום אחד. בין הישובים המושבתים: קווי אוטובוס העירוניים באשדוד, נתניה, אופקים, נתיבות ואלעד, וכן קווים בינעירוניים מאלעד לבני ברק וירושלים.
מהוועד נמסר כי לפני כשלושה שבועות בי"א אדר הודיעה הוועד על "שביתת קופות", שביתה המאפשרת לנוסעים לנסוע ללא תשלום, אך הנהלת החברה מנעה את השביתה ונקטה ב"השבתת מגן" - הפסקת כל פעילות האוטובוסים בחברה.
"בחרנו הפעם שלא לנקוט בשביתת קופות בכדי למנוע מניצול הציבור ע"י ההנהלה", אומר איציק קשקש יו"ר הוועד. "בשביתה הקודמת פעלה הנהלת החברה בחוסר אחריות כלפי ציבור הנוסעים - מילא למנוע מהנוסעים אוטובוסים, אך מדוע להודיע זאת בחמש בבוקר ולהפתיע את הנוסעים? מחשש לפגיעה נוספת של ההנהלה בציבור, נמנענו משביתת קופות וצמצמנו את השביתה לחמש שעות בלבד".
הוועד שב לשבות, לאחר שבמו"מ המתנהל בין הצדדים לכינון הסכם קיבוצי (לאחר תום ההסכם הקיים) מאז דצמבר 2014, מסרבת ההנהלה לכל שינוי בתנאי השכר של העובדים. שכר הנהגים לשעה (32.60) הוא הנמוך ביותר בתחבורה הציבורית. העבודה השוחקת בתנאים הללו יוצרת חוסר בנהגים, עובדה המאלצת נהגים לעבוד כ-11 שעות בממוצע על הכביש. בנוסף, גם בנושאים בהם הושגו הסכמות חזרה בה ההנהלה.
"הגענו להסכמות עם ההנהלה בנושאים שאינם כלכליים- הסדרת תהליך הפיטורין. דרישה בסיסית- להשתתפות שווה של הוועד בוועדת הערעור על פיטורים. ההנהלה הסכימה וחזרה באופן שמעלה ספק לגבי כוונתה הכנה של ההנהלה להגיע להסכמות". מוסיף קשקש.
חברת אגד תעבורה היא חברת התחבורה הציבורית הפרטית השלישית בגודלה (כ-760 נהגים) אחת מ-15 חברות פרטיות המפעילות קווי תחבורה ציבורית בהתאם למכרז משרד התחבורה. בהתאם לתנאי הזיכיונות, לא יכולה אגד להתמודד על מכרזים, אלא דרך חברות בת. אגד תעבורה היא חברת בת כזו: 50% מן הבעלות על החברה מצויים בידי אגד. המחצית השנייה בידי תאגיד IDB.
ואולם, בין נהגי אגד לנהגי חברת הבת קיימים פערי תנאים: הסכמי עבודה אינם כוללים ביטחון תעסוקתי או הכרה בוותק ענפי. "עמדת ההנהלה לא ברורה- בתנאי השכר הנוכחיים הם מתקשים לגייס נהגים", מסכם קשקש. "הזלזול הנוכחי פוגע בציבור נהגים אשר שירתו את החברה והציבור בדרום במהלך צוק איתך, וסופג עדיין תחת מטחי אבנים בדרך למעלה אדומים. אנו קוראים להנהלה להתעשת ולהבין ששיפור תנאי הנהגים, הוא בעצם אינטרס משותף".
מהנהלת החברה נמסר כי היא רואה החלטה זו בחומרה, שכן לטענתה הצדדים קבעו להיפגש ביום ראשון הקרוב על מנת להמשיך בדיונים על הסכם קיבוצי חדש. "אנו מכבדים את זכות העובדים להתאגד אבל סבורים כי על הוועד להפגין כבוד רב יותר כלפי הנוסעים, ולמתן את הנכונות שלו לפגוע בהם שוב. זו תהיה שביתה מיותרת שלא תשיג דבר למעט נוסעים כועסים", נמסר.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות