כ' חשון התשפ"ה
21.11.2024

רוב הציבור סבור: לא יתפסו אותנו אם נבצע עבירת תנועה

מנכ"ל אור ירוק: "כשמקצצים בתקציב משטרת התנועה, יש פחות ניידות ופחות שוטרים, התוצאה הישירה היא הפקרות בכבישים וחוסר הרתעה. במקום לחזק את המשטרה, משרד התחבורה מחליש אותה על ידי קיצוץ חד בכסף שמגיע לה"

רוב הציבור סבור: לא יתפסו אותנו אם נבצע עבירת תנועה



אחד השירים אותם נוהגים הילדים לשיר בנסיעה הוא "אם תיסע מהר, יתפוס אותך שוטר". אך האם הוריהם באמת מאמינים בכך? מסקר שערכה עמותת "אור ירוק" עולה כי רוב הציבור איננו חושש מהמשטרה ומעריך כי אם יבצע עבירת תנועה, הסיכוי שלא ייתפס גדול יותר מאשר הסיכוי שייתפס (למעט עבירת נהיגה בשכרות).

הסקר שנערך באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, נועד לבחון את עמדות ותפיסות הציבור בישראל כלפי אכיפה משטרתית בכבישים, מידת ההצלחה של אכיפה זו, והערכת הסיכויים של נהגים להיתפס בגין עבירות תנועה שונות בזכות האכיפה המשטרתית.

באופן כללי עולה מן המחקר כי בין השנים 2010-2012 חלה ירידה בשיעור הסבורים כי נהגים "עבריינים" לא יתפסו, ואילו משנת 2012 ועד היום ניכרת שוב עליה בשיעור הסבורים לפחות לגבי עבירה אחת כי הנהגים לא יתפסו, דבר אשר עשוי להצביע על חוסר אמון במערכת האכיפה.

הציבור נותן למשטרת ישראל את הציון הממוצע 5.2 (ירידה משנה שעברה שבה נתן הציבור את הציון 5.4) כשנתבקשו להעריך את מידת האפקטיביות של המשטרה בהקטנת תאונות הדרכים (0-10).

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תוצאות הסקר ברורות מאוד ומלמדות שאין חשש לבצע עבירות תנועה ולסכן את כולנו בכביש. לאגף התנועה יש היום תקציב של 30 מיליון ₪ במקום 160 מיליון ₪ ורק 250 ניידות במקום 450. משרד התחבורה שקיצץ בתקציב המשטרה, הביא לכך שיהיו פחות ניידות ופחות שוטרים, והתוצאה הישירה של קיצוץ זה היא הפקרות בכבישים וחוסר הרתעה. במקום לחזק את המשטרה, משרד התחבורה מחליש אותה על ידי קיצוץ חד בכסף שמגיע לה. שר התחבורה הבא יהיה חייב להחזיר את תקציב המשטרה כדי שזו תוכל להגביר את האכיפה בכבישים".

• 56% מתושבי ירושלים ענו כי כנראה או בטוח שלא יתפסו אותם אם הם ידברו בסלולארי בזמן הנהיגה ללא דיבורית.
• 55% מתושבי השרון ענו כי כנראה או בטוח שלא יתפסו אותם אם יעברו את המהירות המותרת בעשרים קמ"ש בכביש בינעירוני.
• 48% מתושבי המרכז ענו כי כנראה או בטוח שלא יתפסו אותם אם הם יעקפו בקו הפרדה לבן.
• 47% מתושבי הצפון ענו כי כנראה או בטוח שלא יתפסו אותם אם הם יעברו ברמזור באור אדום.
• 31% מתושבי הדרום ענו כי כנראה או בטוח שלא יתפסו אותם אם ינהגו לאחר שתיית משקאות חריפים.

הרוב הגדול של הציבור: "צריך להחמיר עם עברייני התנועה"

71% מהציבור חושב שצריך להחמיר בעונשם של עברייני תנועה, המהווה עליה ביחס לנתוני השנה שעברה (66%), 17% חושבים שהענישה הנוכחית היא במידה המתאימה ורק 2% חושבים שיש להקל בענישה.

72% מהציבור, מציינים כי היו מרגישים בטחון רב יותר בדרכים אם הייתה אכיפה משטרתית מוגברת יותר, 20% טוענים כי לא היו מרגישים בטוחים יותר.

באופן כללי עולה מן המחקר כי נשים מאמינות יותר שיתפסו, גברים דווקא חושבים שלא יתפסו. בנוגע להחמרת הענישה לעברייני תנועה, יותר נשים חושבות שצריך להחמיר בעונשיה כלפי עברייני תנועה (76% מול 65%).

80% מהנשים טענו כי היו מרגישות בטוחות יותר כהולכות רגל או נהגות לו הייתה יותר אכיפה משטרתית לעומת 63% מהגברים.

בשנת 2012 החליטו במשטרה על מעבר לאכיפה "איכותית" כדבריהם ומתחילת תכנית "המפנה" ועד כה, חלה ירידה של כ-40% בכמות הדוחות שניתנו לנהגים, בעקבות מיקוד אכיפה איכותית (1,057,575 דוחות לעומת 614,470 דוחות בשנת 2014). התוצאות מראות כי בשנתיים האחרונות התכנית כשלה ביכולת להוריד את המספר ההרוגים בכבישים ואף יותר מכך, נרשמה עליה חדה בהרוגים.
אור ירוק תאונות רכב כביש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}