ט"ז טבת התשפ"ה
16.01.2025
השפעה זרה

הבוטים ברשתות החברתיות שמנסים לעצב את דעת הקהל: כך תזהו אותם

כיצד לזהות פעילות של בוטים כחלק מקמפיין השפעה זרה? ארגונים ואפילו קבוצות פרטיות מנצלים את המרחב הדיגיטלי כדי לנסות ולעצב את דעת הקהל במדינות אחרות | כך תדעו לזהות

הבוטים ברשתות החברתיות שמנסים לעצב את דעת הקהל: כך תזהו אותם
אילוסטרציה צילום: unsplash

בשנים האחרונות, רשתות חברתיות הפכו לזירה מרכזית למטרות השפעה זרה ברשת – תופעה בה מדינות, ארגונים ואפילו קבוצות פרטיות מנצלים את המרחב הדיגיטלי כדי לנסות ולעצב את דעת הקהל במדינות אחרות, להשפיע על תהליכים פוליטיים או חברתיים, ולהשיג יתרון אסטרטגי.

התופעה כוללת שימוש נרחב בבוטים – חשבונות אוטומטיים שנראים כמו פרופילים אמיתיים, אך למעשה נועדו להפיץ מידע כוזב, לעורר מחלוקות ולהגביר תחושת חוסר אמון בציבור.  

ניסיונות ההשפעה ברשת אינם מוגבלים רק להפצת מידע שקרי, אלא לעיתים קרובות מתמקדים בנושאים רגישים ושנויים במחלוקת, מתוך מטרה לזרוע פילוג, לערער את אמון הציבור במוסדות המדינה ולחזק תחושות של כאוס ואי-ודאות. 

התופעה מציבה אתגר משמעותי, שכן היא פועלת בסביבה שבה המידע זורם במהירות עצומה, והיכולת להבחין בין אמת לשקר הופכת למורכבת. אי לכך, מערך הסייבר הלאומי שם דגש מיוחד על העלאת המודעות הציבורית לנושא, במטרה לצמצם את יכולתם של גורמים זרים להשפיע על הציבור.

המלצות מערך הסייבר הלאומי לזיהוי בוטים ברשת:

פוסט עם טקסט שחוזר על עצמו במקומות רבים: בוטים מרבים להעתיק את אותם המסרים והטקסט בדיוק, לעיתים בליווי שינויים מינוריים, כדי ליצור אשליה של תמיכה רחבה במסר מסוים.

קצב פרסום לא אנושי: חשבונות שמפרסמים עשרות או מאות פוסטים ביום, במיוחד בזמן קצר, למשל במקביל באותה שנייה, הם לרוב אוטומטיים.

חוסר אותנטיות בפרופיל: חפשו חשבונות עם תמונות פרופיל גנריות או שנראות מלוטשות מדי, שמות לא קוהרנטיים עם שגיאות כתיב, או פרופילים בעלי מעט חברים ועוקבים.

תוכן קיצוני או מפלג: בוטים בקמפיינים של השפעה זרה נוטים לעודד מחלוקות, להפיץ תיאוריות קונספירציה או מידע שמטרתו ליצור אי-אמון בין קבוצות שונות באוכלוסייה. לרוב התוכן עוסק בנושאים אקטואליים בוערים.

תגובות מחוץ להקשר: תגובות שאינן מתאימות לתוכן הפוסט או שמשתמשות בשפה רובוטית, עשויות להיות סימן לחשבון אוטומטי.

תיאום בין פרופילים רבים: קמפיינים זרים משתמשים לעיתים ברשתות של בוטים שפועלים יחד: פרופילים שמגיבים, משתפים או מפעילים לייקים באופן מסונכרן.

שימוש בשפה שאינה טבעית: שגיאות תחביריות, תרגום לקוי או ביטויים מוזרים שאינם אופייניים לשפה של הקהל המקומי.

פרופיל שנפתח לאחרונה: חשבונות חדשים שנוצרו לאחרונה, אך מפגינים פעילות אינטנסיבית, הם סימן מחשיד.

הפצת קישורים לאתרים מפוקפקים: רבים מהבוטים מפנים לאתרים שמפיצים מידע כוזב, תעמולה, ניסיון לדלות מידע או תוכן חשוד אחר.  

מערך הסייבר הלאומי ממשיך לפעול לשיפור הכלים הטכנולוגיים והחינוכיים לזיהוי ומניעת פעילות עוינת ברשתות החברתיות. עם זאת, האחריות מוטלת גם על כל אחד מאיתנו – להיות ביקורתי, לבדוק מקורות מידע ולא לשתף בלי לדעת מי עומד מאחורי התוכן, כדי להגן על עצמנו ועל הקהילה מפני השפעות זרות.  

רשתות חברתיות בוטים חברתיים

art

להצטרפות לקבוצת הווטסאפ של 'בחדרי חרדים'
לחץ כאן

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}