כ"ב כסלו התשפ"ה
23.12.2024
תשכחו מטיסות

ארוחת ערב בלונדון - קוקטייל במנהטן: האתגר ההיסטורי של אילון מאסק

אילון מאסק מציע לבנות מנהרת ואקום טרנס-אטלנטית שתוביל נוסעים מלונדון לניו יורק ב-54 דקות בלבד. העלות המוערכת: 20 מיליארד דולר. חזון שאפתני, אך רווי אתגרים

ארוחת ערב בלונדון - קוקטייל במנהטן: האתגר ההיסטורי של אילון מאסק
אילון מאסק צילום: לע"מ

מנהרת הואקום של אילון מאסק: מלונדון לניו יורק ב-54 דקות בלבד: האיש העשיר בעולם, אילון מאסק, הידוע בזכות חזונו הבלתי פוסק ופרויקטים חדשניים כמו טסלה ו-SpaceX, חושף רעיון מהפכני נוסף: מנהרת ואקום תת-ימית שתחבר בין לונדון לניו יורק, בה ניתן יהיה לנסוע בתוך 54 דקות בלבד. הטכנולוגיה עליה מבוסס הפרויקט, "הייפרלופ", עושה שימוש בצינור כמעט נטול אוויר ובקפסולות מהירות שמרחפות באמצעות שדות מגנטיים, תוך חיסול התנגדות האוויר – מה שמאפשר להן להגיע למהירויות של עד 5,000 קמ"ש.

רעיון של מנהרה טרנס-אטלנטית אינו חדש; בעבר דובר על פרויקטים דומים, אך העלויות המוערכות, שעמדו על כ-20 טריליון דולר, והקשיים הטכנולוגיים וההנדסיים חסמו אותם שוב ושוב. מאסק, לעומת זאת, טוען כי חברת The Boring Company שבבעלותו, יכולה לבצע את הפרויקט בעלות נמוכה פי 1,000 בלבד – 20 מיליארד דולר. אם ההערכה הזו מדויקת, הדבר עשוי לשנות את פני התחבורה הגלובלית.

יתרונות המנהרה על פני טיסות מסורתיות

בניגוד לטיסות על-קוליות שצפויות לקצר את משך הטיסה בין לונדון לארה"ב ל-3.5 שעות, מנהרת הוואקום תצמצם את משך המסע ל-54 דקות בלבד. מדובר לא רק בפתרון מהיר יותר, אלא גם בפתרון יעיל וידידותי יותר לסביבה. הטכנולוגיה מאחורי "הייפרלופ" יוצרת מערכת כמעט נטולת חיכוך, מה שמפחית באופן דרמטי את צריכת האנרגיה ואת פליטות גזי החממה בהשוואה לטיסות.

האתגרים בדרך למימוש החזון

למרות החזון המלהיב, פרויקט בסדר גודל כזה מציב שורה של אתגרים טכנולוגיים, כלכליים והנדסיים:

  1. עלות ומימון
    גם אם העלות תופחת ל-20 מיליארד דולר, מדובר בסכום עצום המחייב תמיכה ממספר מדינות, ארגונים או יזמים פרטיים.

  2. זמן בנייה ארוך
    על פי הערכות, אם ייבנה בקצב פרויקטים קיימים כמו מנהרת התעלה בין צרפת לבריטניה, פרויקט כזה עלול להימשך מאות שנים.

  3. קשיים טכנולוגיים
    כדי ליצור צינור תת-ימי יציב שיאפשר נסיעה מהירה, יש להתמודד עם אתגרים כמו לחץ מים גבוה, יציבות הקרקעית, וחומרי בנייה עמידים.

  4. בעיות הנדסיות ותפעוליות
    נכון להיום, אין תקדים לבניית מנהרה כזו, ובדיקות ראשוניות בפרויקטים קטנים יותר, כמו מערכת Vegas Loop של מאסק, לא הובילו להצלחה מסחרית.

  5. בטיחות ותפעול
    ביטחונם של הנוסעים חייב להיות מובטח בתנאים קיצוניים – הן מתחת לפני הים והן במהירויות הגבוהות המתוכננות.                                                                                                                                 

למרות המורכבויות, מאסק נשאר נחוש. "מערכות תחבורה בצינורות ואקום עשויות להיות המפתח לפתיחת קישוריות חסרת תקדים בין ערים מרכזיות", אמר. חזונו עשוי לקדם לא רק את הקישוריות בין שתי ערים מרכזיות אלו, אלא גם לטפח שיתופי פעולה כלכליים, תרבותיים ודיפלומטיים.

נכון לעכשיו, אין תוכנית מפורטת לפרויקט, אך הרעיון תפס תאוצה לאחרונה, ובפרט בשל ההתקדמות בטכנולוגיות צינורות ואקום. המיזם עדיין בשלביו הראשוניים, ותכנונו והפעלתו תלויים בתמיכה גלובלית ובפיתוחים טכנולוגיים נוספים.

מנהרת הואקום של אילון מאסק עשויה להיות צעד משמעותי לעבר תחבורה מהירה, יעילה ובת-קיימא – אך כאמור, הדרך לשם רצופה אתגרים מורכבים.

 

אילון מאסק רכבת וואקום ניו יורק לונדון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}