מיזוג היסטורי באופק? ניסאן והונדה בדרך להפוך למעצמת רכב עולמית
שתי ענקיות הרכב היפניות, ניסאן והונדה, בוחנות מיזוג שעשוי ליצור את יצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם. האם זה המהלך שישנה את מאזן הכוחות בתעשיית הרכב העולמית?
- קובי ברקת
- י"ח כסלו התשפ"ה
על אף ירידות במניית ניסאן בשנים האחרונות, הימים האחרונים מצביעים על שינוי כיוון במגמה. ניסאן, יצרנית הרכב היפנית שמתמודדת עם קשיים כלכליים וגלי פיטורים, נראית כמי שנערכת למהלך משמעותי בשוק הרכב – מיזוג עם חברת הונדה. מהלך זה, אם ייצא לפועל, עשוי לשנות את מאזן הכוחות בתעשיית הרכב העולמית.
הדיווחים על מיזוג אפשרי בין שתי החברות היפניות הולכים ומתרבים, וייתכן שמדובר בצעד משמעותי המגובה גם על ידי ממשלת יפן, התומכת במהלך שעשוי למנוע פיטורים נוספים במשק המקומי. שילוב הכוחות בין ניסאן להונדה צפוי ליצור את יצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם, כשאליה עשויה להצטרף גם חברת מיצובישי – הנמצאת בשליטת ניסאן.
במעריב מסבירים כי שיתוף הפעולה בין החברות אינו חדש: שתיהן כבר חתמו לפני מספר חודשים על הסכם בתחום הרכבים החשמליים, והמיזוג המתוכנן יאפשר להן להעצים את היכולות המשותפות בתחומי חדשנות, פיתוח, ייצור ותעסוקה. למרות היותה של ניסאן שחקנית קטנה יותר ביחס להונדה, היא מביאה עמה ערך מוסף משמעותי למיזוג שיכול לחזק את מעמדה של תעשיית הרכב היפנית מול תחרות גוברת מצידן של חברות סיניות.
בנוסף, למיזוג עשויות להיות השלכות גיאופוליטיות מרחיקות לכת. עליית חשדנות במערב כלפי רכבים חשמליים, ובפרט רכבים סיניים, לצד מתיחות מתמשכת עם סין בנושאים כמו טייוואן ו"דרך המשי", ממצבים את תעשיית הרכב היפנית כחלופה אטרקטיבית ואמינה יותר לשווקים במערב, בעיקר בצפון אמריקה.
בעוד המיזוג עצמו טרם אושר סופית, ההשפעות על שוק ההון כבר ניכרות. מניית ניסאן בבורסה היפנית עלתה באופן משמעותי, מתוך ציפייה כי המהלך יזניק את ערכה של החברה הממוזגת. אם וכאשר המיזוג יצא לפועל, מדובר באירוע היסטורי שעשוי לעצב מחדש את תעשיית הרכב העולמית בשנים הקרובות.
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות