שביתה באגד תעבורה - הנוסעים ייסעו בחינם
שביתה ייחודית של נהגי אגד מחר: בשעות הצהריים במשך שעה לא יגבו הנהגים תשלום מהנוסעים בקווי החברה
- אלי שלזינגר
- י' אדר התשע"ה
צילום ארכיון: פלאש 90
וועד העובדים של חברת "אגד תעבורה" המאוגדים בכוח לעובדים יקיים מחר (ב) שביתה ייחודית - נוסעי החברה יזכו בנסיעה בחינם בין השעות 15:30- 14:30.
בין קווי האוטובוס שיושבתו במסגרת זו כלולים קווי אוטובוס העירוניים באשדוד, נתניה, אשקלון, קריית גת, קריית מלאכי, אופקים, נתיבות, שדרות ואלעד, יישובי עוטף ירושלים ובהם מבשרת ציון, מעלה אדומים, פסגת זאב וגבעת זאב, יישובי עוטף עזה וקווים נוספים בבני ברק, בירושלים ובבאר שבע.
לפני כשלושה שבועות הכריז וועד העובדים על סכסוך עבודה, לטענתם לאור סירוב ההנהלה לקידום הצעות העובדים במשא ומתן על ההסכם הקיבוצי בחברה. "בחרנו בצעד הזה בכדי שלא להפוך את הנוסעים לכלי משחק", מסביר איציק קשקש יו"ר וועד העובדים. "אך בתנאי ההעסקה הנוכחיים, הנוסעים לצערנו משלמים את המחיר מדי יום: שכר הנהגים לשעה (32.60) הוא הנמוך ביותר בתחבורה הציבורית. העבודה השוחקת בתנאים הללו יוצרת חוסר בנהגים, עובדה המאלצת נהגים לעבוד כ-11 שעות בממוצע על הכביש. במקרה הטוב - סובלים הנוסעים מקווים מצומצמים ואוטובוסים מלאים, במקרה הרע - מעייפות הנהגים המסכנת את הנוסעים".
חברת אגד תעבורה היא חברת התחבורה הציבורית הפרטית השלישית בגודלה (כ-760 נהגים) אחת מ-15חברות פרטיות המפעילות קווי תחבורה ציבורית בהתאם למכרז משרד התחבורה. בהתאם לתנאי הזיכיונות, לא יכולה אגד להתמודד על מכרזים, אלא דרך חברות בת. אגד תעבורה היא חברת בת כזו: 50% מן הבעלות על החברה מצויים בידי אגד. המחצית השנייה בידי תאגיד IDB. ואולם, בין נהגי אגד לנהגי חברת הבת תקיימים פערי תנאים: אין בחברות התחבורה הציבורית הפרטית, הסכמי עבודה הכוללים ביטחון תעסוקתי או הכרה בוותק ענפי. "נהגים בתחבורה הציבורית הפרטית חיים ממכרז למכרז, ממש כעובדי קבלן. הוותק שלהם מתאפס כשהם עוברים מחברה לחברה או כשהם מפעילים את אותו הקו בו עבדו שנים - תחת חברה חדשה שזכתה במכרז".
"אנו מכוונים לתיקון העוול הזה באגד תעבורה", מסביר אסף בונדי, רכז מטה דרום בכוח לעובדים המלווה את הוועד. "באם תתמיד הנהלת אגד תעבורה בסירובה להתקיים במו"מ, מתכוונים העובדים להרחיב את "שביתת הקופות" לימים מלאים".
מחברת אגד תעבורה נמסר בתגובה להודעת ועד העובדים: "אגד תעבורה וועד העובדים מצויים במשא ומתן לניסוח הסכם קיבוצי חדש, שבמסגרתו הציג הוועד רשימה של למעלה מ-60! דרישות, אולם במקום לדון בהן בחר הוועד לנקוט ביוזמה מיותרת שעלולה לגרום לנזק כלכלי לחברה".
"הנהלת אגד תעבורה רואה בחומרה צעדים חד צדדיים אלו ונהג שיעבוד באופן חלקי לא יקבל שכר ויישלח לביתו. לטעמנו, הקריאה לעובדים שלא לגבות תשלום מנוסעים אינה חוקית ואינה שונה מקריאה לקופאי לאפשר לקונים לצאת מהסופר מבלי לשלם עבור המצרכים שלקחו".
"חברת אגד תעבורה מכבדת את עקרון העבודה המאורגנת וקוראת לוועד העובדים לחזור לשולחן המשא ומתן ולהימנע מצעדים, שעלולים לפגוע בחברה ובעובדים. אנו מקווים שהוועד יתעשת ויגלה אחריות כדי להימנע משיבוש שירות התחבורה הציבורית ופגיעה בשגרת החיים של עשרות אלפי נוסעים".
בין קווי האוטובוס שיושבתו במסגרת זו כלולים קווי אוטובוס העירוניים באשדוד, נתניה, אשקלון, קריית גת, קריית מלאכי, אופקים, נתיבות, שדרות ואלעד, יישובי עוטף ירושלים ובהם מבשרת ציון, מעלה אדומים, פסגת זאב וגבעת זאב, יישובי עוטף עזה וקווים נוספים בבני ברק, בירושלים ובבאר שבע.
לפני כשלושה שבועות הכריז וועד העובדים על סכסוך עבודה, לטענתם לאור סירוב ההנהלה לקידום הצעות העובדים במשא ומתן על ההסכם הקיבוצי בחברה. "בחרנו בצעד הזה בכדי שלא להפוך את הנוסעים לכלי משחק", מסביר איציק קשקש יו"ר וועד העובדים. "אך בתנאי ההעסקה הנוכחיים, הנוסעים לצערנו משלמים את המחיר מדי יום: שכר הנהגים לשעה (32.60) הוא הנמוך ביותר בתחבורה הציבורית. העבודה השוחקת בתנאים הללו יוצרת חוסר בנהגים, עובדה המאלצת נהגים לעבוד כ-11 שעות בממוצע על הכביש. במקרה הטוב - סובלים הנוסעים מקווים מצומצמים ואוטובוסים מלאים, במקרה הרע - מעייפות הנהגים המסכנת את הנוסעים".
חברת אגד תעבורה היא חברת התחבורה הציבורית הפרטית השלישית בגודלה (כ-760 נהגים) אחת מ-15חברות פרטיות המפעילות קווי תחבורה ציבורית בהתאם למכרז משרד התחבורה. בהתאם לתנאי הזיכיונות, לא יכולה אגד להתמודד על מכרזים, אלא דרך חברות בת. אגד תעבורה היא חברת בת כזו: 50% מן הבעלות על החברה מצויים בידי אגד. המחצית השנייה בידי תאגיד IDB. ואולם, בין נהגי אגד לנהגי חברת הבת תקיימים פערי תנאים: אין בחברות התחבורה הציבורית הפרטית, הסכמי עבודה הכוללים ביטחון תעסוקתי או הכרה בוותק ענפי. "נהגים בתחבורה הציבורית הפרטית חיים ממכרז למכרז, ממש כעובדי קבלן. הוותק שלהם מתאפס כשהם עוברים מחברה לחברה או כשהם מפעילים את אותו הקו בו עבדו שנים - תחת חברה חדשה שזכתה במכרז".
"אנו מכוונים לתיקון העוול הזה באגד תעבורה", מסביר אסף בונדי, רכז מטה דרום בכוח לעובדים המלווה את הוועד. "באם תתמיד הנהלת אגד תעבורה בסירובה להתקיים במו"מ, מתכוונים העובדים להרחיב את "שביתת הקופות" לימים מלאים".
מחברת אגד תעבורה נמסר בתגובה להודעת ועד העובדים: "אגד תעבורה וועד העובדים מצויים במשא ומתן לניסוח הסכם קיבוצי חדש, שבמסגרתו הציג הוועד רשימה של למעלה מ-60! דרישות, אולם במקום לדון בהן בחר הוועד לנקוט ביוזמה מיותרת שעלולה לגרום לנזק כלכלי לחברה".
"הנהלת אגד תעבורה רואה בחומרה צעדים חד צדדיים אלו ונהג שיעבוד באופן חלקי לא יקבל שכר ויישלח לביתו. לטעמנו, הקריאה לעובדים שלא לגבות תשלום מנוסעים אינה חוקית ואינה שונה מקריאה לקופאי לאפשר לקונים לצאת מהסופר מבלי לשלם עבור המצרכים שלקחו".
"חברת אגד תעבורה מכבדת את עקרון העבודה המאורגנת וקוראת לוועד העובדים לחזור לשולחן המשא ומתן ולהימנע מצעדים, שעלולים לפגוע בחברה ובעובדים. אנו מקווים שהוועד יתעשת ויגלה אחריות כדי להימנע משיבוש שירות התחבורה הציבורית ופגיעה בשגרת החיים של עשרות אלפי נוסעים".
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות