טירוף בצה"ל: פקח הטיסה היה עסוק בנייד, מטוסי ה- F-16 כמעט התנגשו
הפיקוח הלקוי, תושיית הטייסים והעונש שגרם לסערה בחיל האוויר בתקרית החמורה שאירעה בחודש שעבר ברמת דוד בה שני מטוסי קרב חמושים כמעט התנגשו על המסלול
- קובי ברקת
- י"ד חשון התשפ"ה
אירוע חמור שהתרחש בחודש שעבר בבסיס רמת דוד כמעט הסתיים בטרגדיה, כששני מטוסי קרב מדגם F-16 דו-מושביים, שהיו חמושים לקראת משימה בלבנון, כמעט התנגשו על מסלול ההמראה.
ע"פ תחקיר האירוע שפורסם לראשונה היום (שישי) בynet, עולה כי הגורם המרכזי לדרמה היה קצין מילואים ששירת כפקח טיסה, אשר לא פעל על פי הנהלים והיה עסוק בטלפון הנייד בעת התקרית.
על פי ממצאי חיל האוויר, פקח הטיסה אישר למטוס אחד להמריא, תוך שהוא נותן במקביל אישור למטוס חמוש נוסף לחצות את אותו המסלול. במטוס שהחל בהמראה ישב קצין בכיר בדרגת תת-אלוף, מפקד חטיבת התקיפה בחיל האוויר, יחד עם שלושה קצינים נוספים בדרגת רב-סרן.
התקרית נמנעה ברגע האחרון בזכות תושייתו של הטייס שהצליח להסיט את המטוס כ-300 מטרים בלבד ממטוס הקרב השני, ובכך מנע אסון כבד. הסרטון שתיעד את האירוע חושף את רגעי המתח, בהם נשמע הטייס שואל את מגדל הפיקוח: "אתה ראית את המטוס הזה במסלול?"
בעקבות התקרית נשפט פקח הטיסה לשמונה ימי מחבוש והודח מתפקידו. גורמים בחיל האוויר הביעו ביקורת על קלות העונש, במיוחד לאור הסיכון הבטיחותי החמור. "על עבירות משמעת פשוטות יותר חיילים נשלחים ל-28 ימי כלא", אמרו גורמים המעורים בפרטים, שהוסיפו כי הקצין היה מעורב בעבר בבעיות מקצועיות.
מנגד, בחיל האוויר טוענים כי העונש מספק, במיוחד בהתחשב בכך שמדובר בקצין מילואים בתקופת לחימה.
צה"ל פרסם כי מיד לאחר האירוע נערך תחקיר מעמיק, ממנו הופקו לקחים שיושמו באופן מיידי. כמו כן, מפקד חיל האוויר מינה ועדת חקירה בראשות קצין בדרגת אלוף-משנה לבחינת נסיבות האירוע.
למרות הדיווחים על כשלים במגדל הפיקוח, חיל האוויר מדגיש כי הפעילות בבסיס נמשכה כרגיל לאחר התקרית, והפיקוח חודד כדי למנוע מקרים דומים בעתיד.
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות