כ"ה כסלו התשפ"ה
26.12.2024
גם מעבר לגבול

"המוסך" החדש שמטפל במפלצות ההנדסיות שפועלות נגד חיזבאללה

כשהגדר נפתחת וכוח החי"ר יוצא אל שטח אויב, הוא אינו מתמרן לבדו. לצידו תמצאו את כלי הצמ"ה המפלסים את הדרך וסוללים תוואי שטח בטוח עבור הלוחמים. אך מה קורה כשהרכבים המפלצתיים נפגעים? בפיקוד הצפון מציגים מתקן ראשון מסוגו המספק מענה לאחזקה וטיפול - גם בתוך זירת הלחימה

"המוסך" החדש שמטפל במפלצות ההנדסיות שפועלות נגד חיזבאללה
דחפור צה"לי צילום: דובר צה"ל

כבר ברור לכולם כי כלי הצמ"ה (ציוד מכני הנדסי) הם חלק בלתי נפרד מפעילות הכוחות בלחימה הבלתי פוסקת בדרום ובצפון. לכן, גם הם נדרשים לרענון ולטיפול מדי פעם. בדיוק עבור מטרה זו נחנך לאחרונה רשמית מתקן ראשון מסוגו במחנה פילון שבפיקוד הצפון - מרכז האחזקה לציוד מכני הנדסי.

בין אם מדובר בכלי שעלה על מוקש או זחל שנפגע, כלי הצמ"ה חייבים להיות מטופלים בזריזות ולחזור לתפקוד מלא בשדה הקרב בהקדם האפשרי. "התחלנו במחלקת הטכנולוגיה והאחזקה של יחידת ההנדסה הפיקודית את ההקמה בחודש אפריל כהכנה לפעילות בלבנון", מסביר מפקד המרכז, סא"ל אמוץ ששון, "על מנת להבטיח מענה אחזקתי רציף, החלטנו לבנות ולהגדיל את יכולות האחזקה שלנו באזור הצפון".

דובר צה"לציוד מכני הנדסי בלחימהצילום: דובר צה"ל

סיבה נוספת להקמה היא זמינות: "המרכז ממוקם בקרבת הגבול ומאפשר לשנע כלים ישירות לשדה הקרב. כך יכולים הכוחות האחזקתיים להגיע גם אל הגבול ואל תוך לבנון בשביל לתקן תקלות, הכי קרוב לצוותים הלוחמים".

אז מתי הכלים מגיעים אל המתקן - ומתי המתקנים מגיעים אל הכוח בקצה? "קציני הטנ"א הגדודיים מאבחנים את התקלה בשטח ומסווגים אותה על פי חומרה ודחיפות", מפרט סא"ל ששון, "את התקלות הכבדות משנעים למתקן האחזקה בעזרת כלים מותאמים לפינוי, ובסיומו מחזירים אותם למעגל הלחימה. כאן יש לנו מנופים, מלגזות, מחסן חלפים ותנאים אופטימליים מבחינה בטיחותית".

אך מנגד, אם במקום לא קיים ציר פינוי מוסדר או מתעוררת מורכבות הנדסית, מאחזקי הצמ"ה מגיעים ישירות אל הכלי. בשביל לאפשר זאת, כפי שמתאר מפקד המרכז, יש צורך לבצע פעולות מסובכות יותר: "מהאבחנה הישירה של הקצין בשטח, אנו גוזרים את החלפים והכלים להם נזדקק, שולחים את כוח האחזקה עם אבטחה של כוח אורגני, והם מבצעים את כל עבודת התיקון - ממש בלב הקרב". 

אחד האירועים הזכורים לסא"ל ששון, הוא תיקון של דחפור D9 בתנאים מאתגרים מאוד. "לפני שבועיים התחמם כלי בגזרת מטולה. התאמנו מודל לצינור שהתפוצץ, וחיילים יצאו עם צוות ניוד מיוחד ונכנסו לתקן אותו בחושך מוחלט", הוא משחזר ומדגים שהמטרה היא שהצוותים יהיו זמינים בכל מקום וזמן, "אנחנו מתפקדים גם בפנים, גם על הגדר וגם במתקן עצמו". 

דובר צה"לאלוף פיקוד צפון צילום: דובר צה"ל

המאמץ האחזקתי בגבול לבנון שוכלל כדי לייצר תמיכה ומעטפת לניהול הלחימה והשגת המטרות הצבאיות. "עכשיו, יותר מתמיד, מבינים שזה משהו שפשוט אי אפשר בלעדיו", מעיד מפקד המתקן, "האופן שבו פועל המרכז, היכולות והגודל שלו מאפשרים לנו לספק מענה לכל תקלה אפשרית ולהחזיר את הכלי לשדה הקרב במהירות שיא".

גם מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, שביקר בשבוע שעבר במתקן, התרשם מקרוב מפעילות אנשי הטכנולוגיה והאחזקה שעובדים מסביב לשעון, גם בתוך שטח הלחימה, על מנת להשיב את הכלים לכשירות מיידית, ולהביא פתרונות טכנולוגיים משמעותיים המבטיחים שבכל זמן - הלוחמים יוכלו להמשיך במשימותיהם מסביב לשעון.

צה"ל מבצע חיצי הצפון מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}