כ' תשרי התשפ"ה
22.10.2024
כל הפרטים

בעלי החברה שתנהל את עזה: "הם יבינו שהגיע שריף חדש לעיר"

איש העסקים הישראלי אמריקאי מוטי כהנא, מי שחילץ את היהודי האחרון מאפגניסטן, מחזיק חברת לוגיסטיקה אמריקנית שנבחרה לשמש כקבלן ביצוע לטובת הובלת הסיוע ההומניטרי לתוך עזה. הוא מספר על התוכנית ומסביר איך היא תסייע להרגעת המצב

בעלי החברה שתנהל את עזה: "הם יבינו שהגיע שריף חדש לעיר"
סיוע הומניטרי לעזה צילום: Atia Mohammed/Flash90

מוטי כהנא, איש עסקים אמריקני-ישראלי והמנכ"ל והבעלים של חברת הלוגיסטיקה האמריקנית GDC, שנבחרה על ידי צה"ל לשמש כקבלן ביצוע לטובת הובלת הסיוע ההומניטרי לתוך עזה ולאבטחת "בועות הומניטריות" שיהיו מעין שכונות מוגנות מוקפות חומה וסטריליות מטרוריסטים, התראיין ל-Ynet על התכנון וחשף פרטים על צורת העבודה המתוכננת.

כהנא אמר: "אנחנו לא באים להחליף את צה"ל, לחפש טרוריסטים או להרוג חמאסניקים. התפקיד שלנו יהיה לאבטח את הסיוע ההומניטרי ולדאוג שהאזרחים בעזה יקבלו אותו ושחמאס ועבריינים לא יגנבו אותו. זה ייתן עתיד טוב לתושבי עזה ויאפשר לישראל להתרכז בלהילחם בטרור איפה שהיא צריכה. גם הצבא האמריקני מביא לפעמים קבלנים, וכך צריך להתייחס גם אלינו".

כהנא מוכר כמי שחילץ את היהודי האחרון מאפגניסטן ומי שעומד מאחורי מבצעים הומניטריים בסוריה ובעיראק, כמו הבאת מאות פצועים סורים לבית החולים זיו בצפת ב-2016 בזמן מלחמת האזרחים בסוריה. איתמר אייכנר מדווח כי חברת האבטחה שלו תאבטח את השיירות ההומניטריות לשכונות מאובטחות בעזה, שיטוהרו ממחבלים. החברה, שהציגה את תוכניתה בפני מחלקת המדינה והבית הלבן, פועלת תחת הדין הבינלאומי ועומדת בקשר גם עם האו"ם, הבנק העולמי וארגונים הומניטריים שונים.

בראיון ל"ידיעות אחרונות" מספר כהנא: "אני בעצם קבלן ביצוע. החברה מורכבת מלוחמים לשעבר, יוצאי יחידות מובחרות מארה"ב, אנגליה וצרפת. המכנה המשותף של כולם הוא שהם לא יהודים. כשצה"ל מחלק את הסיוע יהיה בוודאות אירוע, כמו שקרו כבר בעבר ואזרחים נהרגו. כל העולם השתולל והאנטישמיות זינקה. כשחייל צה"ל מנסה לעזור העולם צועק 'יהודים הרגו ערבים'. אני לא מחלק את הסיוע כצה"ל אלא כחברת לוגיסטיקה".

על החשש מחמאס אמר: "אם יקרה משהו, נעביר את המסר לתושבי עזה: אתם לא רוצים להתעסק איתנו. אני מבטיח לך שמהר מאוד המסר הזה יעבור. הם יבינו שהגיע שריף חדש לעיר. בהתחלה יהיה קצת בלגן אבל יבינו את זה מהר מאוד. מה שחשוב שבשכונה המוגנת הם יגלו שיש אוכל, מאפייה וגן ילדים. אנחנו אלה שנכין את היום שאחרי בעזה".

אחד האנשים שינהלו את הפרויקט הוא דמות יוצאת דופן: ג'סטין סאאפ, קולונל בכומתות הירוקות ואיש CIA. אחרי פיגועי 11 בספטמבר הוא ועוד 11 לוחמים נשלחו על ידי האמריקנים לאפגניסטן כשהם רכובים על סוסים וכבשו את אחת הערים הגדולות במדינה. עליו ועל חבריו נעשה הסרט "12 הנועזים". הוא זה שבונה עכשיו את כל האסטרטגיה לכל עזה.

כהא נשאל לגבי תקריות דו"צ עם חיילי צה"ל: "זה הדבר שאני הכי מפחד ממנו. אני חייב תיאום 24/7 עם צה"ל וזה הסיבה שהבאתי כמה בכירים ישראלים לשעבר מהמוסד, מהימ"מ ועוד, שיהיו אחראים על אלה שיושבים בחפ"ק".

לגבי עלות הסיוע אמר: "אמרנו לאמריקנים 'בזבזתם 350 מיליון דולר על הקמת נמל שטבע בים אחרי שמונה שבועות'. אנחנו נתנו לאמריקנים הנחה: 200 מיליון דולר לשישה חודשים, וזה לא יטבע".

מוטי כהנא מלחמת חרבות ברזל עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}