כ' תשרי התשפ"ה
22.10.2024
לא ידח ממנו נידח

תיעוד מרגש: פנים בית הכנסת הקיים מעל 550 שנה

הרב שאול הורוביץ רבה של הקהילה היהודית בויניצה שבאוקראינה, מסתובב בריכוזים היהודיים באזור ומזכה את היהודים בנטילת ארבעת המינים. הרב ביקר בבית כנסת עתיק הקיים למעלה מ-550 שנה בעיר שריגורד, בעיר מתגוררים כ-30 יהודים. ראש העיר לשעבר בירך על ארבעת המינים בבית הכנסת

תיעוד מרגש: פנים בית הכנסת הקיים מעל 550 שנה
בית הכנסת בשריגרוד אוקראינה צילום: באדיבות המצלם

הקהילה היהודית בויניצה שבאוקראינה שמתמודדת עם מלחמה למעלה משנתיים וחצי, חוגגג סוכות בראשות רבה של העיר הרב שאול הורוביץ שחיזק את אנשי הקהילה בימים של מלחמה. הרב מסתובב בריכוזים יהודיים באזור ומזכה יהודים במצוות ארבעת המינים.

פנים בית הכנסת צילום: באדיבות המצלם

הרב הורוביץ ביקר בבית הכנסת בעיר שריגורד הקיים למעלה מ-550 שנה, הרב זיכה את ראש העיר לשעבר היהודי איגור וינקור, לברך על ארבעת המינים בבית הכנסת העתיק שלא פעיל והפך למוזיאון, שרידי הקהילה מחפשים תורם לשיפוץ המקום ההיסטורי.

ראש העיר לשעבר איגור וינקור מברך על ארבעת המינים בבית הכנסת צילום: באדיבות המצלם

העיר נמצאת במחוז ויניצה מרחק של כ-300 ק"מ מקייב. אוכלוסיית העיר מונה כמה עשרות אלפי תושבים תושבים ביניהם כ-30 יהודים. העיר היא אחת מהערים היהודיות האחרונות ועד מלחמת העולם השנייה התקיימה בעיר קהילה יהודית תוססת.

בית כנסת היה מבוצר מאד והיווה תפקיד חשוב בהגנת העיר וכך שימש כאחד הביצורים בעיר בהסכמת היהודים. בתקופת גזירות ת"ח ת"ט (1648-1650) היו בעיר מאות יהודים, רובם נהרגו בפוגרומים. יהודים נרצחו בעיר גם בשנים מאוחרות יותר.

פנים בית הכנסת צילום: באדיבות המצלם

בעיר התגוררו רבנים ומנהיגים גדולים, ר' יעקב יוסף מפולנאה, על פי ערך ויקיפדיה הבעל שם טוב עצמו הגיע לעיר לעיתים תכופות. לאחר שרבי יעקב יוסף נהיה חסיד. בעיר התגורר נתן שטרנהרץ תלמידו של רבי נחמן מברסלב. בעיר היו גם חסידי טולנא ורוז'ין.

בתקופת השואה חיו בעיר כ-2700 יהודים, רבים נרצחו אך חלק שרדו את השואה, היום ישנם יותר מ-3600 יהודים שחיים בעיר.

שאול הורוביץ שריגורד אוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}