כ' תשרי התשפ"ה
22.10.2024
התעקש להילחם

ההצעה של מצרים לסינוואר במהלך המלחמה והסירוב שעלה לו בחייו

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי סינוואר, שחוסל בשבוע שעבר קיבל במהלך המלחמה הצעה ממצרים לעזוב את רצועת עזה בתמורה לכך שיאפשר למצרים לנהל את המשא ומתן לשחרור החטופים - אך הוא סירב

ההצעה של מצרים לסינוואר במהלך המלחמה והסירוב שעלה לו בחייו
יחיא סינוואר צילום: פריפיק/פלאש 90

הוול סטריט ג'ורנל מדווח כי עוד לפני הטבח ב-7 באוקטובר, ישראל שקלה לחסל את סינוואר, שנראה כאיום ביטחוני לאומי, כך לפי אנשים המעורבים בתוכניות. אך ישראל לא הצליחה למצוא את הרגע הנכון או ביטלה את התכנית כאשר בממשלה לא הגיעו להסכמה בנושא.

לאחר שמחבלי חמאס טבחו ב-1,200 בני אדם וחטפו כ-250 אחרים באוקטובר 2023, לא הייתה עוד מחלוקת. אז החלה אחת הפעולות הצבאיות והמודיעיניות הגדולות של ישראל, בסיוע סוכנויות ביון אמריקאיות. 

סינוואר עקף במשך חודשים את הטכנולוגיה ואיסוף המודיעין של ישראל ובעלות בריתה. הוא השתמש בתקשורת אנושית ובלתי ניתנת לאיתור ובטח רק באנשים הקרובים אליו. סינוואר גם פיקד על קילומטרים של מנהרות תת קרקעיות.

מנהלי משא ומתן ערביים הציעו לסינוואר בריחה בתמורה לאפשר למצרים לנהל משא ומתן לשחרור החטופים בשם חמאס, אך הוא סירב. סינוואר נאחז בתקווה שהמלחמה שהחל עלול למשוך את איראן ואת חיזבאללה, ותתחיל מלחמה אזורית נגד ישראל - אפשרות שנותרה בעינה.

ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי סינוואר הגיב להצעה: "אני לא במצור, אני על אדמת פלסטין", אמר סינוואר למתווכים ערביים במסר מתריס, זמן קצר לאחר תחילת המלחמה.

כשהוא עם פחות מקומות להסתתר לאחר שצה"ל סגר עליו, הוא שהה יותר זמן מעל פני הקרקע, באזור תל אל-סולטן ברפיח בדרום עזה, כך לפי גורמים ישראלים ומקורות ערביים.

העיתון מציין כי בישראל היה מי שהציע להרוג את סינוואר, ב-2021, יחד עם מוחמד דף, ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר לחסל את שני המחבלים הגדולים בתקיפות אוויריות, אך המאמצים כשלו.

לאחר הפסקת אש ב-2021, סינוואר צולם על ספה בהריסות ביתו בחיוך, סצנה שהפכה לוויראלית. 

ביוני אותה שנה התמוטטה ממשלת נתניהו, ונפתלי בנט, הפך לראש הממשלה. גם הוא היה להוט לפתוח במבצע נגד סינוואר, אבל היו חילוקי דעות בנושא, גורמים ישראליים האמינו שחמאס מורתע, וסינואר מתמקד בשלטון בעזה. 

באפריל 2022, לאחר עימותים בין כוחות משטרה לפלסטינים בירושלים, קרא סינוואר לערביי ישראל להתכונן למלחמת דת ולהרוג יהודים ישראלים - בעזרת נשק, גרזנים וסכינים. 

שוב, בנט הציע לחסל את סינוואר, ביוני אותה שנה התמוטטה ממשלתו של בנט, ומנהיגים ישראלים בכירים רבים הגיעו למסקנה שניתן להכיל את סינוואר.

הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי סינוואר החל להתכונן למותו, ויעץ לאנשי חמאס איך להתמודד עם ההצעות של ישראל במשא ומתן, הוא אמר שחמאס יהיה בעמדה חזקה יותר, הוא המליץ ​​לחמאס למנות מועצת מנהיגים שתמשול ותנהל את הארגון לאחר מותו. 

 

יחיא סינוואר מלחמת חרבות ברזל עזה מצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}