כ' תשרי התשפ"ה
22.10.2024
ממצאי התחקיר

ירדו מהטנקים ועלו על מטען נפץ: כך נפל מח"ט אל"מ אחסאן דקסה הי"ד

הקצינים, ובהם המח״ט, פרקו מהטנקים למרחק של כ-20 מטר מהם - ותוך כדי התנועה לנקודת התצפית והעצירה שם, הופעל המטען | מתחקיר ראשוני עולה כי המטען הופעל באמצעות תיל ממעיד (מעין כבל שברגע שדורכים עליו או מושכים אותו - המטען מופעל)

ירדו מהטנקים ועלו על מטען נפץ: כך נפל מח"ט אל"מ אחסאן דקסה הי"ד
אלוף-משנה אחסאן דקסה הי"ד צילום: דובר צה"ל

מפקד חטיבה 401 שבאוגדה 162, אלוף-משנה אחסאן דקסה בן ה-41 מדליית אל-כרמל, נהרג היום (ראשון) מפיצוץ מטען בג'באליה שבצפון רצועת עזה. באירוע נפצע באורח קשה מפקד גדוד 52 שבחטיבה 401, ושני קצינים באורח קל עד בינוני. הם פונו לבית חולים, ומשפחותיהם עודכנו.

הכתב הצבאי של גלי צה"ל דורון קדוש הביא את השתלשלות האירועים עד לנפילתו של דקסה מפיצוץ המטען.

למעשה, כוחות צה״ל פועלים בג׳באליה כבר כשבועיים עם אוגדה 162. המח״ט אחסאן ז״ל, יחד עם קצינים נוספים, הגיע עם שני טנקים לנקודה בתוך ג׳באליה שבה הם ביצעו תצפית על מרחב הלחימה. 

הקצינים, ובהם המח״ט, פרקו מהטנקים למרחק של כ-20 מטר מהם - ותוך כדי התנועה לנקודת התצפית והעצירה שם, הופעל המטען. 

מתחקיר ראשוני עולה כי המטען הופעל באמצעות תיל ממעיד (מעין כבל שברגע שדורכים עליו או מושכים אותו - המטען מופעל). 

כתוצאה מהפיצוץ - מח״ט 401 נהרג, מותו נקבע במקום. שלושת הקצינים האחרים נפצעו קשה, בינוני וקל - ופונו באופן מוסק לבתי חולים. 

לאחר האירוע, הוחלט למנות קצינים אחרים כממלאי מקום זמניים: 

- ממלא מקום מח״ט 401 הוא אל״ם מאיר בידרמן, סגן מפקד אוגדה 162. 

- ⁠ממלא מקום סגן מפקד אוגדה 162 הוא אל״ם בני אהרון, שהיה מח״ט 401 וחוזר מחופשת לימודים.

- ⁠ממלא מקום מג״ד 52 הוא סא״ל דניאל אלה, שהיה המפקד הקודם של הגדוד, נפצע בקרב ברפיח, החלים וכעת תפס פיקוד בחזרה.

אל״ם אחסאן דקסה ז״ל, היה מעוטר בצל״ש אלוף פיקוד הצפון ממלחמת לבנון השנייה, לאחר שנכנס לבדו עם טנק לתוך הכפר עייתא א-שעב, כדי לחלץ כוח צנחנים שנקלע לקרב קשה מול מחבלים. 

למרות ירי כבד של טילי נ״ט שמחבלי חזבאללה ירו לעברו - אחסאן, שהיה אז קצין שריון צעיר, השאיר שני טנקים בעמדת חיפוי ונכנס לחלץ את חבריו הצנחנים.

גם בשמחת תורה 7/10, על אף שלא היה בתפקיד אלא בלימודים - מיד כששמע על האירועים בעוטף עזה, קפץ לשדה הקרב. הוא נלחם כתף אל כתף עם הלוחמים וארגן צוות מאולתר ללחימה מול המחבלים. בהמשך היום הרכיב כוח גדול יותר, ופיקד על פשיטה לתוך מעבר ארז - כדי לטהר אותו ממחבלים רבים שחדרו למקום. 

בפעולת החילוץ של החטוף פרחאן אלקאדי מהמנהרה ברפיח, אחסאן היה אחד הקצינים הראשונים שפגשו את פרחאן מחוץ למנהרה. הוא ניצל את ידיעת הערבית שלו כדי לדבר עם פרחאן בשפת אמו ולהרגיע אותו מיד לאחר חילוצו. בימים האחרונים, אחסאן גם תועד משוחח בערבית עם אזרחים עזתים בג׳באליה, שסייע להם להתפנות מהאזור דרך הציר ההומניטרי לאזור בטוח. 

אל״ם דקסה ז״ל היה אחד מקציני השריון המבטיחים בצה״ל, שעמיתיו צפו לו גדולות בהמשך דרכו הצבאית. 

הוא הקצין השישי בדרגת אלוף-משנה שנפל במלחמה (אחרי מח״ט הנח״ל יהונתן שטיינברג, מח״ט הדרומית אסף חממי, מפקד היחידה הרב ממדית רועי לוי, אל״ם במיל׳ ליאון בר, ומפקד חפ״ק מח״ט גולני יצחק (בנבה) בן בשט). 

מדובר באבדה גדולה לעדה הדרוזית, שאיבדה במלחמה קצינים ולוחמים רבים, ובהם גם את מפקד גדוד 53 סא״ל סלמאן חבקה, ומפקד פלוגת הנדסה בחטיבה 401 רס״ן ג׳לאא אבראהים.

מטען צה"ל מלחמת חרבות ברזל חיילים הרוגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}