כ' תשרי התשפ"ה
22.10.2024
תגלית מרתקת

בית קברות יהודי מימי הביניים התגלה בלונדון

בית קברות יהודי נסתר מימי הביניים התגלה מתחת למתחם ברביקן בלונדון. המתחם נהרס לחלוטין במהלך מלחמת העולם השנייה מתקיפות הגרמנים. בית הקברות משוחזר על ידי קבוצת מתנדבים. בית הקברות היהודי היה קיים 200 שנה מרגע בואם של היהודים לאנגליה ועד גירושם מהארץ בשנת 1290

בית קברות יהודי מימי הביניים התגלה בלונדון
שטח בית הקברות היהודי עליו נבנו מבנים צילום: Jewish Square Mile 

פרויקט מיוחד של ארגון Jewish Square Mile ליד שרידי החומה העתיקה של סיטי אוף לונדון, חומה שהחלה להיבנות במקור על ידיהרומאים, ונבנתה מחדש והורחבה במהלך ימי הביניים. בית הקברות היהודי הוא בן 1,000 השנים, והיה מקום הקבורה היהודי הראשון באנגליה.

בית הקברות היה קיים עד גירוש היהודים מבריטניה בשנת 1290, צו שהוכרז בתשעה באב של אותה שנה. לאחר מכן הוזנח בית הקברות והמצבות חוללו ואז נשכחו.

הווארד וגבי מוריס, חברי פרויקט The Jewish Square Mile, סיפרו לעיתון היהודי הבריטי Jewish News: "שטח הקבורה היה קיים כאגדה. כעת נמצא מקום הקבורה העתיק. גבי ואני שמענו את הסיפור כשעברנו לגור בברביקן". קבוצת המתנדבים המשחזרת את המקום  כוללת אנשים מכל הדתות.

"המטרה של פרויקט Jewish Square Mile היא לגלות מחדש את האנשים האלה, את חייהם ואת התרומה שהם תרמו לעיר" אמרו. המבנים בברביקן נבנו באזור של הסיטי של לונדון. זה היה המקום היחיד שבו הורשו היהודים לקבור את מתיהם.

ב-1940 שטח ענק של כ-40 דונם מצפון לקתדרלת סנט פול נהרס בתקיפות של הנאצים. בשנת 1969, באתר השומם ההוא, נפתחה אחוזת המגורים ברביקן. הברביקן הפך לאוצר ברוטליסטי ארכיטקטוני שמושך אליו מבקרים מרחבי העולם. מתחת לאחוזה יש את בית הקברות היהודי העתיק.

מהארגון נמסר: "המטרה של ארגון Jewish Square Mile היא לחשוף את ההיסטוריה של בית הקברות היהודי והעם היהודי שחי בלונדון בימי הביניים. מטרותינו להראות את תרומתה של קהילה מגוונת זו, ולאחר שיהודים הוזמנו לחזור לאנגליה ב-1656".

בשנת 1068 הביא המלך וויליאם יהודים ללונדון. היהודים היו תחת הגנתו של ויליאם, כלומר לא היה להם חופש, בטיחותם מפני פגיעה הייתה תלויה במלך והם וכל מה שבבעלותם היו שייכים למלך.

ב- 1189 רבי יעקב מאורליינש מבעלי התוספות, נפטר בלונדון ונקבר בקבורה יהודית. יהודים לא הורשו להשתתף בהכתרת המלך ריצ'רד הראשון. חלקם התאספו באזור ונרצחו על ידי ההמון. על פי ההערכות, רבי יעקב היה בין ההרוגים.

ב-1290 בתשעה באב, 18 ביולי, המלך אדוארד הראשון, מוציא צו גירוש, המאלץ את כל האוכלוסייה היהודית של אנגליה לעזוב עד 1 בנובמבר. ב-1656 בעקבות בקשה של מנשה בן ישראל, יהודי ספרדי המתגורר באמסטרדם, המלך אוליבר קרומוול מתיר יישוב יהודי מחדש בלונדון. הוא גם הכיר בגלוי בקיומם של יהודים שכבר חיו באנגליה.

בית קברות יהודי לונדון ימי הביניים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}