כ' תשרי התשפ"ה
22.10.2024
כך הסתיים המצוד

הטעות של סינוואר שעלתה לו בחייו, והגז שישראל הזרימה למנהרות

בשבועות האחרונים הגבירה ישראל את המארבים והגדילה את המאמצים לפנות את המנהרות הרבות באזור רפיח. הצבא, אף הזרים לחלקן גז סמיך כדי להבריח את מחבלי החמאס החוצה

הטעות של סינוואר שעלתה לו בחייו, והגז שישראל הזרימה למנהרות
סינוואר שניות לפני שחוסל צילום: דובר צה"ל

בחמישי בבוקר, בהודעות הראשונות שהועברו למטה הכללי על חיסול סינוואר, נאמר: "אמש בהתקלות חטיבת 828 בתל סולטאן חוסלו שני מחבלים (שלישי ברח או נקבר תחת ההריסות). אחת הגופות דומה (מאוד) לחיה מסנוורת" (הכינוי של סינוואר) העדכונים נוסחו בזהירות ראויה, רק על סמך השוואה בין מראה הפנים המוכר למראה הגופה שנמצאה בבית בתל סולטאן.

סינוואר נמלט עם משפחתו למנהרה צילום: דבר צה"ל

בווינט דווח כי מאז ה-7 באוקטובר סינוואר שהה בעיקר במנהרות התת קרקעיות של רצועת עזה - מערכת מנהרות שהפתיעה את המודיעין הישראלי בגודלה, באיכותה ובתחכום שלה. באיחור גדול הבינו בישראל שלחמאס יש מנהרות באורך כולל של כ-700 ק"מ.

עוד דווח, כי בשב"כ הוקמה יחידה מיוחדת, ניל"י, שמטרתה להרוג את בכירי החמאס. צוותים מיוחדים של אמ"ן, ממבחר יחידות, הוכנסו לתוך מערך המודיעין והמבצעים של השב"כ, כדי שהמצוד אחרי המרצחים יהיה משוכלל, מהיר, יעיל וקטלני. כשסינוואר הסתתר במערך המנהרות בחאן יונס ישראל חשה שהיא קרובה מאוד להשיגו, בניגוד לכל הפרסומים, סינוואר לא הקיף את עצמו במעגל ממולכד של חטופים.

ירי פגז הטנק על המבנה בו שהה יחיא סינוואר צילום: דו"צ

רונן ברגמן דיווח, כי בכיר קטארי הבקיא בענייני המשא ומתן ובקשר בין הממשלה הקטארית להנהגת חמאס אמר כי לרוב לא התקיים קשר ישיר עם סינוואר, אך היו מספר פעמים בהן הוא שוחח בטלפון עימם או עם ראשי הלשכה המדינית.

גלי צה"ללוחמי צה״ל מוציאים את גופת סינווארצילום: גלי צה"ל

על פי הדיווח, אחרי שצה"ל מכניע גדודים של חמאס, במודיעין אוספים מידע כי סינוואר עושה מאמץ להגיע לתל סולטאן, גורם הביטחוני אמר כי "הדרישה של שב"כ מפיקוד דרום הייתה כיתור של תל סולטאן, ועבודה במנהרות עם אורך רוח. ממפים מנהרה מנהרה והפעילים מתחילים לברוח".

השניות האחרונות של סינוואר צילום: דובר צה"ל

הניו יורק טיימס דיווח באוגוסט האחרון,  כי סינוואר עשוי להיות בשכונת תל סולטאן ברפיח. קציני מודיעין צפו באנשים מסתובבים בפנים מכוסות, שלעיתים היו מלווים בשומרים. הם האמינו שייתכן שמדובר בבכירי חמאס או בחטופים.

לפי גורם ביטחוני ששוחח עם ווינט, אחרי מציאת גופותיהם של ששת הנרצחים, וממצאים שהעידו שסינוואר שהה בסמוך, כמו בדיקת DNA, השב"כ דרש להישאר באזור רפיח ולבצע מארבים באזור חאן יונס, לבסוף מנהיג חמאס בעזה עשה טעות ונחשף. יש מי שמשוכנע שלטעות של סינוואר אחראי אמ"ן, שהתעקש להשאיר כוחות שייסגרו באופן הרמטי את מרחב תל סולטאן, ואלה לא איפשרו לסינוואר לברוח מרפיח לחאן יונס.

אפשרות נוספת לטעות של סינוואר היא שבשבועות האחרונים הגבירה ישראל את המארבים והגדילה את המאמצים לפנות את המנהרות הרבות באזור רפיח. צה"ל לפי תחקיר הניו יורק טיימס, הזרים לחלק מהמנהרות גז סמיך כדי להבריח את מחבלי החמאס החוצה.

בסופו של דבר סינוואר יצא מהמנהרות, ללא ליווי מתאים למנהיג חמאס בעזה ומבלי לבדוק לעומק את המצב באזור. סביר להניח שסינוואר לא תיאר לעצמו שכך יסיים את חייו.

יחיא סינוואר מלחמת חרבות ברזל חמאס חאן יונס רפיח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}