ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024
להשתדל לא לקלקל

עמוד ההוראה: מלחמת גוג ומגוג בהושענא רבא - מי שיהיה בסוכה יינצל

הגאון רבי יצחק זילברשטיין הזכיר בחג הסוכות שמלחמת גוג ומגוג תהיה בשלוש השעות ביום הושענא-רבה, ומי שיהיה אז בסוכה - יינצל. הדרשה המלאה

עמוד ההוראה: מלחמת גוג ומגוג בהושענא רבא - מי שיהיה בסוכה יינצל
עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין צילום: שוקי לרר

בליל החג הזכיר עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין בבית מדרשו ברמת אלחנן בבני ברק גם את הנסים הגדולים שנעשו אתנו במשך השנה האחרונה כאשר רבבות טילים שנורו מכל הכיוונים לא גרמו לנפגעים רבים.

במקביל הזכיר הרב את דברי הברטנורא במסכת מגילה שכתב: 'מסורת בידינו, דתחיית המתים עתידה להיות בפסח, ומלחמת גוג ומגוג בסוכות'.

ומכיון שכך - צריך להשתדל לא לקלקל. דהיינו, הכל תלוי בנו, בכל אחד ואחד מאתנו. העת היא עת רצון מיוחדת, וצריך להשתדל לא לקלקל, - פירושו להשתדל לעשות את רצון ה', כל אחד כפי יכולתו.

בד-בבד הזכיר הרב גם את הקבלה שיש בידינו מדור לדור עד הגר"א מוילנא ורבי חיים ויטאל האומרים שמלחמת גוג ומגוג תהיה בשלוש שעות בהושענא-רבא, ומי שירצה להינצל - שיישב בסוכה! ועל כך נאמר, 'כי יצפנני מסוכה ביום רעה', שיום רעה היא מלחמת גוג ומגוג, ומי שירצה להינצל - יישב בסוכה.

הגר"י זילברשטיין אמר שגיסו מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל אמר שהשלוש-שעות הן השעות שלפני זמן הנץ ביום הושענא-רבא.

כמו הוצגו שאלות בשיעור לפני עמוד ההוראה: האם כדאי יותר לשבת בבית המדרש, או בסוכה? אם יש אזעקה בשעות הללו, האם להיכנס למקלט? ושאלות נוספות.

שאלה נוספת הועלתה על תחזית שיירד גשם בליל החג, האם אפשר לאכול מחוץ לסוכה עוד לפני שיירד הגשם?. הריטב"א אומר שאם אדם רואה עננים מגיעים, מותר לאכול מחוץ לסוכה. הר"ן (על הרי"ף סוכה דף יג/א) גם מסכים בעיקרון עם הדין, אבל אומר: 'זהו דעתי, אבל למעשה איני סומך על סברתי אחר שאין בזה ראיה ברורה'.

הרב יצחק זילברשטיין מלחמת גוג ומגוג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}