ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024
תכנן השמדת ישראל

סופו של רב המרצחים העזתי: הוביל את מתקפת הפתע על ישראל

סינוואר היה מעורב בהקמת חמאס ובאופן ספציפי היה ממקימי מנגנון הביטחון הפנימי של חמאס לאיתור ורצח של משתפי פעולה עם ישראל. בעת שהייתו בכלא בישראל, עבר ניתוח להסרת גידול סרטני במוחו. הוא שוחרר בעסקת שליט וחזר לעזה והחל לתכנן את השמדת ישראל

סופו של רב המרצחים העזתי: הוביל את מתקפת הפתע על ישראל
סינוואר עם שחרורו בעסקת שליט בשנת 2011 צילום: כראמה פרס

יחיא סינוואר מנהיג ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה מפברואר 2017 חוסל על ידי כוחות צה"ל היום. סינוואר מונה לפני כמה חודשים לראש הלשכה המדינית של חמאס לאחר חיסול איסמעיל הנייה.

הוא יזם והוביל את מתקפת הפתע על ישראל בשבעה באוקטובר 2023, במהלכה נרצחו 1200 ישראלים בדרכים מחרידות ונוראיות שהזכירו את הנאצים, ולאחר מכן הוביל את חמאס במלחמת חרבות ברזל בלחימה מול ישראל.

מנהיג חמאס נולד ב-29 באוקטובר 1962, וגדל בחאן יונס. הוא למד באוניברסיטה האסלאמית בעזה, והיה חבר ילדות של מוחמד דף רמטכ"ל חמאס שחוסל לפני מספר שבועות. ב-2011 נישא סינוואר לסמר אבו זמר, הצעירה ממנו ב-18 שנה, ויש להם ילד. על פי מקורות אחרים, סינוואר נשוי לשתי נשים, ויש לו תשעה ילדים.

סינוואר נעצר לראשונה ב-1982, בהיותו בכלא התיידד עם מספר פעילים פלסטינים אחרים והחליט להקדיש את עצמו ל"סוגיה הפלסטינית".

אחרי סדרת פגישות עם מייד חמאס, אחמד יאסין בשנים 1984–1985, הקים יחיא סינוואר ביחד עם רווחי מושתהא מנגנון לאיתור של משתפי פעולה עם ישראל בתוך רצועת עזה, סינוואר נעצר שוב ונשפט לתקופת מאסר של 8 חודשים.

ב-1988 נעצר סינוואר בן ה-26 והורשע ברצח ארבעה פלסטינים שחשד בהם כי שיתפו פעולה עם ישראל, ונידון לחמישה מאסרי עולם. בהמשך אף הוארכה תקופת המאסר ב-25 שנים נוספות, לאחר שתכנן בין כותלי הכלא חטיפת חיילים לצורכי מיקוח.

בעת שהייתו בכלא בישראל, עבר ניתוח להסרת גידול סרטני במוחו. בשנת 2011 שוחרר במסגרת עסקת החייל גלעד שליט שנחטף לעזה, עסקת שליט העלתה את קרנו בקרב אנשי הארגון, והוא החל לתכנן את השמדת ישראל.

על פי ערך ויקיפדיה, בנובמבר 2012, בזמן מבצע עמוד ענן, נפגש סינוואר בטהראן עם מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני. בשנת 2015 הוכרז סינוואר כמחבל שהוכרז באופן מיוחד על ידי ממשלת ארצות הברית, לצד מוחמד דף ורוחי מושתהא.

ב-7 באוקטובר 2023 פתח חמאס בהנהגת סינוואר במתקפת הפתע על ישראל, בה נרצחו כ-1200 ישראלים וזרים, ונחטפו לעזה למעלה מ-250 ישראלים. מאז ישראל ניסתה למצוא אותו ולחסלו, והיום הוא חוסל על ידי כוחות צה"ל בעזה.

יחיא סינוואר מלחמת חרבות ברזל חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}