ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024
חומר נפץ סמוי

תחקיר: כך הונתה ישראל את החיזבאללה עם הביפרים

חיזבאללה בדק את הביפרים במכשירי שיקוף בנמל התעופה של ביירות כדי לוודא שהם לא ממולכדים ולא הבחין במנגנון המיוחד. חומר הכימי בסוללה הפך את הפיצוץ לעוצמתי יותר

תחקיר: כך הונתה ישראל את החיזבאללה עם הביפרים
מתקפת הביפרים על חיזבאללה צילום: שאטרסטוק

הסוללות שהיו בתוך הביפרים שהגיעו ללבנון בתחילת השנה והתפוצצו בחודש ספטמבר, היו חלק ממזימה ישראלית להשמדת חיזבאללה, עם מאפיינים מטעים.

ברויטרס דווח כי הסוכנים שבנו את המכשירים תכננו סוללה שהסתירה מטען קטן אך חזק של חומר נפץ פלסטי, שהיה בלתי נראה בבדיקת רנטגן.

כדי לא לעורר חשד של המוצר החדש והמגושם, סוכנים יצרו חנויות מקוונות, ופוסטים מזויפים עם מידע כדי להונות את תוצאות הבדיקה של חיזבאללה.

מקורות לבנונים אישרו שחיזבאללה בדק את הביפרים במכשירי שיקוף בנמל התעופה של ביירות כדי לוודא שהם לא ממולכדים ולא הבחין במנגנון המיוחד.

ליד סוללת המכשיר הוכנס חומר נפץ פלסטי במשקל 6 גרם שיחד עם החומר הכימי בסוללה הפך את הפיצוץ לעוצמתי יותר שווה ערך ל-40 גרם חנ"מ. סמוך לחומר הנפץ הפלסטי הושתל חומר דליק מאד ששימש כנפץ. את החלל סמוך לסוללה מילאו בחומר דליק מאוד שגרם לפיצוץ. 

בשלב מסוים, חיזבאללה הבחין שהסוללה מתרוקנת מהר מהצפוי, אמר גורם לבנוני לרויטרס. עם זאת, נראה שהנושא לא עורר חששות ביטחוניים גדולים, הארגון עדיין חילק את הביפרים שעות לפני הפיצוצים.

ב-17 בספטמבר התפוצצו בו-זמנית אלפי ביפרים בפרברים הדרומיים של ביירות ובמעוזי חיזבאללה אחרים, ברוב המקרים לאחר שהמכשירים צפצפו, כהתראה על הודעה נכנסת. רויטרס לא הצליחה לקבוע היכן יוצרו המכשירים.

הסוללה המיוחדת שנבנתה וסומנה LIBT783 הייתה למעשה פרויקט של המוסד לפי רויטרס. כדי להטעות את חיזבאללה המוסד יצר היסטוריה טכנית מומצאת ברשת, כאילו זו סוללה ידועה ותקנית.

לבנון מתקפת הביפרים חיזבאללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}