ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024
טור דעה

ופרוס עלינו סוכת רחמים - מיוחד לחג הסוכות

חג הסוכות נדמה פעמים רבות כמעין אתנחתא מימי הרחמים והסליחות שאתם אנו פותחים את חודש תשרי. שיאם של הימים הללו הם יום הכיפור - מיוחד לחג הסוכות

ופרוס עלינו סוכת רחמים - מיוחד לחג הסוכות
סוכה ריקה. אילוסטרציה צילום: Yonatan Sindel/Flash90


לפני שנים, בעיצומם של ימי חג הסוכות, התלבט הציבור החרדי באשקלון האם לקיים את שמחת בית השואבה. הימים היו ימים נוראים טילי הטרור הפלסטיני – גראדים, למי שזוכר... נחתו ללא  רחם על העיר הדרומית.  בעיצומו של החג נאלצה העיר ללוות למנוחות את יקיריה הי"ד שנרצחו בעיצומו של חג.

 

יו"ר תנועת דגל התורה הרב משה גפני, יו"ר ועדת הכספים נשא דברים בארוע, בדבריו בפני החוגגים בשמחת השואבה, הזכיר את הגמרא במסכת בבא מציעא בדף פה אודות רבי וייסוריו.

 

בגמרא האמורה מובא על ייסוריו של רבי יהודה הנשיא. "ייסוריו דרבי" מתארת הגמרא "על ידי מעשה באו ועל ידי מעשה הלכו. על ידי מעשה באו מאי היא? דההוא עגלא דהוו קא ממטו ליה לשחיטה, אזל, תליא לרישיה בכנפיה דרבי, וקא בכי. אמר ליה: זיל, לכך נוצרת. אמרי: הואיל ולא קא מרחם - ליתו עליה יסורין."

 

הגמרא דנה על מקור יסוריו של רבי. השה ביקש ממנו, פעה ובכה תחת ידיו כי לא יעלה אותו לעולה. השיב רבי והרי "לכך נוצרת". שאל הרב גפני והרי רבי ביצע את המוטל עליו, הכבש נועד לשחיטה, זה ייעודו. במילותינו אנו היינו אומרים וכי לא היה ראוי יותר לכבש לעלות לעולה על המזבח מאשר להפוך לסטייק באיזה פונדק דרכים המשרת את עולי הרגל לירושלים? כן, קושיה.

 

באותו מעמד זעק הרב גפני כלפי שמיא- פשוטו כמשמעו, אכן, ריבונו של עולם למרות שהכבש נועד לשחיטה, ואכן נכון הדבר כי מצווה להעלותו לקרבן על המזבח, אבל, עלינו, יהודים, רחמנים בני רחמנים, מוטלת עלינו תדיר חובה יתירה  של רחמנות, ולמרות שלפי מערכת "הנורמות והכללים-הקריטריונים" הנהוגים בבית המקדש על הכבש לעלות לעולה, מסתבר שגם כשכבש נמצא תחת ידיך כיהודים עלינו להפעיל עוד מערכת שיקולים שונה ופחות קשיחה ופורמאלית, ואם כך הדבר בימי הדרו של בית המקדש,  מדוע לא יהיה כך הדבר בימים בהם אנו מבקשים לזכור את בית המקדש, בימים בהם יושבים יהודים בסוכות, מבקשים לזכור את שמחת בית השואבה.

 

כנמשל הוסיף הדרשן מאמר הזוהר הקדוש בפרשת אמור. כותב הזוהר הקדוש כך: "בשעה שאדם יושב בסוכה, צל הנאמנות של השכינה פורסת כנפיה עליו מלמעלה, ואברהם וחמשה צדיקים אחרים- שמים את דירתם עמו". מה בעצם אומר הזוהר? הסוכה היא צילה של השכינה. אנו עטופים בשכינה ועמה באים ושוהים אתנו אבות האומה.  בתפילות הימים הנוראים אנו כל הזמן מבקשים מריבונו של עולם שיזכור את זכות האבות, והנה עכשיו הם יושבים אתנו. כל יום אושפיזין אחר. האבות, מי שבעצם עומדים לצידנו בדין,  באים ושוהים אתנו. הסוכה היא צלה של השכינה. צל הוא דבר המסוכך על האדם. "תרחם"  זעק הרב גפני , כרגע, שאנו שרויים בסוכה תחת צילו של הרבש"ע, "אנחנו מבקשים מריבונו של עולם שיפעיל את אותה מערכת נורמות שציפה מרבי,  ויתחשב בנו ולו בימים אלה ויחון אותנו".

אירוע משמעותי זה חקוק בי מאז כמוסר השכל המלווה את דרכי כאדם, כיהודי וכפרקליט. למרות שלעיתים נדמה ש"מדרך הצדק והיושר" עלינו לנהוג באופן מסוים, למרות כך אנא ננהג במידת ה"לפנים משורת הדין", ונצפה כי באותה מידה ינהגו איתנו משמים. תמיד לחשוב על עוד זכות. תמיד לחשוב על עוד אפשרות של חנינה, תמיד לבוא מצד כסא הרחמים ולא מכסא של דין.

 

הנה לא מכבר סיימנו את סדרי הסליחות,  התפילות הזכות, רגעים של פתיחה ונעילה, קבלת על מלכות שמים וקבלות שונות אותם קיבלו על עצמם יהודים. מחלנו איש לרעהו לפני יום כיפור ובתוך כיפור. והנה עתה אנו עשויים כל כולנו במצווה שבין אדם למקום - מצוות הסוכה.

 

חג הסוכות נדמה פעמים רבות כמעין אתנחתא מימי הרחמים והסליחות שאתם אנו פותחים את חודש תשרי. שיאם של הימים הללו הם יום הכיפור. "יום אדיר בשנה", מציין מחזור התפילה, יום שכולו מחילה, סליחה וכפרה. הנה, רק עכשיו סיימנו את תפילת נעילה: התרגשנו, דמענו וקיבלנו עלינו קבלות. ועתה שלושה ימים אחרי כיפור אנחנו כבר בעולם אחר, בעולם של עשייה: חיפוש דקדקני אחר ארבעת מינים מהודרים, בניית סוכה, קישוטה, הכנת מאכלי חג. ובכל זאת יום לפני שמחת תורה-שהשנה בפרט מסמל משהו מיוחד וחריג משנים עברו,  אנו נוהגים להיזכר במשהו ממנהגי יום כיפור. זהו יום הושענא רבא, יום חשוב מעין כמותו במסורת החסידות, יום שבו בעצם ניתנת מעין הזדמנות נוספת, מעין "ארכה-בהסכמת הצדדים"  נוספת להיכתב בספר החיים

האמר ולעצמנו, ונבקש מהרבש"ע, כי ירחם עלינו למרות של ברור צברנו מספיק לזכות זו

בברכת כתיבה וחתימה ופתקא טבא.

מאמר פרי עטו של פרקליט התעבורה עו"ד רוני פאלוך, המאמר פורסם גם בעיתון המבשר.

 

פאלוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}