י"ד תשרי התשפ"ה
16.10.2024

הופיע קובץ י' של "בנתיב החלב"

בין הנושאים: סוגיות כשרות בזמן המלחמה והנחיות הלכתיות והתנהגויות למשגיחים ומפקחים במערכות הכשרות

הופיע קובץ י'  של "בנתיב החלב"
חוברת בנתיב החלב צילום: יח"צ

בימים אלה הופיע "בנתיב החלב", הקובץ ההלכתי של בד"צ ועדת מהדרין המוקדש לסוגיות בתעשיית החלב. זהו הקובץ העשירי ואף הוא כקודמיו, עוסק בסוגיות הלכתיות מגוונות בנושאי הכשרות. בין הנושאים: סוגיות כשרות בזמן המלחמה והנחיות הלכתיות והתנהגויות למשגיחים ומפקחים במערכות הכשרות. בקובץ מתפרסמים מאמריהם ההלכתיים של חברי בד"צ ועדת מהדרין תנובה, הרבנים הגאונים שליט"א, המאירים זוויות שונות בהיבטי הידורי הכשרות בענף החלב וכן מאמריהם של רבנים ומורי הוראה העוסקים בכשרות, בארץ ובעולם.

הגר"מ גרוס, יו"ר בד"צ ועדת מהדרין, במאמר נרחב מפרי עטו המתפרסם לראשונה בקובץ, מציב הנחיות הלכתיות והתנהגותיות  למשגיחים ומפקחים במערך ההשגחה והכשרות. במאמרו המכיל 22 פרקים, דן הרב באחריות המוטלת על הרב דמתא נותן הכשרות ונוגע במכלול היבטים הלכתיים המשפיעים על איכות הכשרות המהודרת. "כוחם של גופי ומשגיחי הכשרות כיום רב הוא" ולכן הם "מחוייבים  לעמוד על כל השינויים המתחדשים, הן באופן הטכנולוגי של עשיית המאכלים, והן באופן בדיקת הרכיבים".

בין הנושאים הנדונים בקובץ - כשרות בזמן המלחמה. ב"פתח נתיב החלב" כותב הרב וייטמן, כי "למרות הכאב הגדול על מה שאירע בשמחת תורה והקושי הגדול להגיע לרפתות ולדירים בצפון ובדרום הארץ" מערכת הכשרות עשתה כמיטב יכולתה, בנחישות ובמסירות, כדי להבטיח את הכשרות המהודרת של מוצרי החלב.  במרכז הדיון ההלכתי - שאלת אופני החליבה המותרת בשבת, שאלה שהתעוררה בעקבות עזיבתם של העובדים הזרים. הרב וייטמן במאמרו חשף את העובדה, שכיום כל מחלבות תנובה קולטות רק חלב מהדרין בכל ימות השבוע. "הישג זה, שהיה כרוך בהיערכות רבה ובהשקעה משמעותית, הינו פרי עמל  של שנים רבות מאוד ושיתוף פעולה הדוק של מערכת הכשרות של תנובה, ההנהלה הבכירה ובעלי הרפתות. התקדמות חשובה ומשמעותית זו מהווה לא רק בשורה בשדה הידורי הכשרות, אלא בראש ובראשונה הינה בשורה חשובה ביותר הנוגעת לשמירה על קדושת השבת בענף החלב בארץ ובמודעות לקדושת השבת והלכותיה בקרב ציבורים רחוקים משמירת תורה ומצוות".  הרב אברהם שלזינגר, מפקח בד"צ ועדת מהדרין במחלבות תנובה הצביע אף הוא במאמרו על דיונים הלכתיים והנחיות מעשיות של   חברי בד"צ ועדת מהדרין במהלך חודשי המלחמה.

מקום נרחב הוקדש להיבט ההלכתי של האפשרות לייצר בשר מתורבת, כשר ופרווה, שנדון במספר הרצאות בכנס הכשרות השנתי של תנובה בשנת תשפ"ג. בשאלה זו מתפרסמים מאמריהם של חברי בד"צ ועדת מהדרין הרבנים הגאונים הרב דוב לנדאו, הרב פנחס לייבוש פאדווה – גאב"ד קהילת שומרי הדת באנטוורפן, הרב אברהם צבי הכהן והרב זאב וייטמן. הרב אביעד ברטוב והרב דוד פוקס, סוקרים במאמרם את השיטות השונות שבהם מפתחים את הבשר המתורבת ומציינים את הגישות השונות של פוסקי ההלכה וארגוני הכשרות.

מדור מיוחד הוקדש לנושאי אתיקה בכשרות. במדור זה – תשובתו של הגר"י זילברשטיין באשר לאחריותו של משגיח הכשרות ומאמריהם של הרב מיכה הלוי רב

העיר פתח תקוה והרב זאב וייטמן בשאלת יחסי משגיח-מושגח, להלכה ולמעשה. חותם את סידרת המאמרים – קונטרס מיוחד של הגר"מ גרוס, העוסק בדברי חיזוק בחומר עניין הזהירות בכשרות המאכלים. כמו כן מופיע מפתח מחברים שמאמריהם ראו אור בקבצי בנתיב החלב ו-י.

בקובץ על 150 עמודיו, בעריכתם של רב תנובה וחבר בד"צ ועדת מהדרין הגאון הרב אברהם צבי הכהן, מופיעים מאמרים בנושאים חשובים נוספים: חבר בד"צ ועדת מהדרין הגאון הרב אברהם י. הורוביץ דן במאמר מקיף על כשרות לקטוז (סוכר חלב) מחלב נכרים המשמש כרכיב בתרופות. חבר הבד"צ הגאון הרב דוב לנדאו דן בכשרות השימוש במים מותפלים וכשרות חלב שנחלב במערכת חליבה שתוקנה בשבת. רב תנובה עוסק בשאלה אם יש מקום להקל באבקת חלב נכרי לעומת חלב ניגר.  הרב יוסף מרדכי זילבר, יועץ בד"צ ועדת מהדרין לחומרי גלם,  הקדיש את מאמרו לגדרי הכלל ההלכתי "זה וזה גורם".

עשרת קבצי "בנתיב החלב", שהופיעו עד כה, משמשים מקור חשוב לכל העוסק בסוגיות ההלכתיות הכרוכות בענף החלב. הקובץ נשלח בימים אלה לרבנים היושבים על מדין, חברי בד"צים, ארגוני כשרות ומשתתפי כנס הכשרות השנתי.

תנובה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}