ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024
תחקיר ראשוני

האסון בגולני: בחיל האוויר סברו שהכטב"ם התרסק ולכן לא ניסו לאתרו

הכטב"ם שפגע אתמול בבסיס של גולני טס בגובה נמוך במשך חצי שעה, ובצבא טעו לחשוב שהתרסק ולכן לא יירטו אותו - כך עולה מתחקיר ראשוני שנערך בחיל האוויר

האסון בגולני: בחיל האוויר סברו שהכטב"ם התרסק ולכן לא ניסו לאתרו
זירת האירוע צילום: לפי סעיף 27א

חיל האוויר סיים תחקיר ראשוני בעקבות האסון הכבד שהתרחש אתמול (ראשון) בו כטב"ם פגע בבסיס האימונים של חטיבת גולני וגרם למותם של 4 חיילים ולפציעתם של 67 נוספים.

האירוע התרחש במסגרת מתקפה מתואמת של חזבאללה, שכללה שיגור כטב"מים, רקטות ושלושה טילים מדויקים לעבר אזור חיפה.

לפי ממצאי התחקיר שפורסם בגלי צה"ל, שניים מהכטב"מים שוגרו לעבר ישראל יורטו בהצלחה באמצעות כיפת ברזל וחיל הים. הכטב"ם השלישי, שזוהה לראשונה באזור עכו, נעלם מהמכ"מים לאחר שאבד איתו הקשר. בחיל האוויר הניחו שהכטב"ם התרסק בשל טיסתו בגובה נמוך או כתוצאה מהפרעות ל-GPS שיצר צה"ל. עם זאת, ניתוח הנתונים העלה כי ניתן היה לזהותו במכ"מים ולטפל בו מבעוד מועד.

במשך חצי שעה הכטב"ם לא זוהה, למעט פרק זמן קצר של כדקה עד דקה וחצי, שבדיעבד בתחקור לאחור התברר שהוא כן זוהה במכ"מים וכאמור אפשר היה לסווג אותו כאיום אווירי, אך זה לא קרה. 

בנוסף, דיווח מהמשטרה על כלי טיס חשוד מעל יקנעם נדחה בתחילה, כאשר הניחו שמדובר במסוק ישראלי שפעל באותו אזור.

בעקבות האירוע, הורה מפקד חיל האוויר על שינוי מדיניות בנושא טיפול בכטב"מים שאבד איתם הקשר. מעתה, חיל האוויר ינקוט גישה מחמירה יותר ויתייחס לכל כטב"ם כזה כאיום פוטנציאלי, גם ללא הוכחות מיידיות לכך שהוא ממשיך לפעול. ההנחיה החדשה עלולה להוביל להתרעות רחבות יותר ברחבי הארץ, כולל אזעקות שווא, אך בצה"ל מסבירים כי מדובר באמצעי זהירות הכרחי.

הכטב"ם שפגע בבסיס גולני הוא מדגם ציאד 107, חמוש בראש נפץ של 3-5 ק"ג ומונחה על ידי מערכת GPS. לפי ההערכות, הכטב"ם תוזמן לפגוע בחדר האוכל בזמן ארוחת הערב, מה שמעיד על התכנון המדויק של חיזבאללה.

בנוסף, בחיל האוויר הוחלט לתת עדיפות למבצעי תקיפה נגד יחידה 127, יחידת הכטב"מים של חזבאללה, במטרה לפגוע ישירות בתשתיות הארגון ובפעיליו. האסטרטגיה היא לחסל כל דרג בארגון העוסק בהפעלת כטב"מים, החל מפעילים זוטרים ועד מפקדים בכירים, ולמנוע בכך איומים דומים בעתיד.

מלחמת חרבות ברזל כטב"ם גולני חיזבאללה חדר אוכל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}