י"ב תשרי התשפ"ה
14.10.2024
עקב צו הסגרה

איש עסקים ישראלי נעצר ביוון בעת שהגיע לנמל התעופה

איש העסקים הישראלי בני שטיינמץ נעצר אתמול בעת שהגיע לנמל התעופה בעיר אתונה, בעקבות צו מעצר שרומניה הוציאה נגדו, על רקע האשמות הקשורות למעורבותו בארגון פשע

איש עסקים ישראלי נעצר ביוון בעת שהגיע לנמל התעופה
איש העסקים בני שטיינמץ צילום: פלאש 90

איש עסקים ישראלי בני שטיינמץ נעצר בנמל התעופה אתונה ביום ראשון בשל צו שהוצא על ידי הרשויות ברומניה. הוא עומד לדין, בין היתר בגין מעורבות בארגון פשע.

שטיינמץ, שעשה את הונו מיהלומים, נעצר עם הגעתו לאתונה מתל אביב, למרות החלטת מערכת המשפט היוונית מ-2022 שדחתה את בקשת ההסגרה של רומניה. השופטים קבעו אז כי זכותו להליך הוגן ברומניה תיפגע וכי הוא עומד בפני סיכון ממשי ליחס בלתי אנושי ומשפיל אם יוסגר. אך לאחר דיון נוסף ביוון הוחלט ליצור אותו.

שטיינמץ בן 68 נעצר שעות לאחר שהגיע במטוס פרטי לנמל התעופ באתונה, כך אמרו מקורות במשטרה לרויטרס.

לפני שנה, איש העסקים נעצר בנמל התעופה של לרנקה עקב צו מעצר אירופי שהוציאו הרשויות ברומניה אך שוחרר בערבות.

שטיינמץ הורשע שלא בפניו על ידי בית המשפט העליון של רומניה בשנת 2020 בגין עסקאות קרקע מזויפות שהתרחשו בין 2006 ל-2008.

בנוסף, הוא מעורב במאבק משפטי נפרד בשווייץ, שם הוא נמצא אשם בשחיתות בפרשה הקשורה בהיתרי חיפוש אחר מרבצי עפרות ברזל בגינאה.

מטעם בני שטיינמץ נמסר: מערכת המשפט היוונית כבר קבעה באופן סופי ובלתי הפיך כנגד הסגרתו של בני שטיינמץ לרומניה. מר שטיינמץ שוחרר עד שהנושא יוסדר באופן רשמי. במהלך חסר תקדים בסטנדרטים היווניים ובניגוד להחלטות מערכת המשפט ביוון, בעקבות בקשה מצד הרשויות הרומניות, הרשויות בנמל התעופה אלפתריוס וניזלוס, עכבו את איש העסקים הישראלי בני שטיינמץ במהלך ביקורת הדרכונים.

ההחלטה לעכב את מר שטיינמץ, בהקשר למקרה שלו ברומניה, מהווה ניצול בוטה של הליך על ידי הרשויות הרומניות. "זהו מקרה חסר תקדים לשלטון החוק ביוון, או בכל מדינה מכובדת אחרת, כאשר פעולה מנהלית כזו הופכת על פיה החלטה של מערכת המשפט היוונית, שקבעה באופן סופי ובלתי הפיך נגד הסגרתו לרומניה, והכירה בזכותו לנוע בחופשיות", אמר עורך דינו של מר שטיינמץ, סטברוס טוגיאס.

ראוי להדגיש, על פי החלטה רלוונטית של בית המשפט לערעורים באתונה באביב 2022 – אשר חזר ואישר החלטה דומה של האינטרפול נגד הרשויות הרומניות – זכויותיו של בני שטיינמץ למשפט הוגן ברומניה הופרו. בית המשפט הכיר בסיכון ששטיינמץ ייחשף ליחס מפלה, לאנושי ומשפיל אם יוסגר, וגילה מניעים פוליטיים מאחורי רדיפתו.

כתוצאה מכך, מר שטיינמץ קיבל את הזכות לנוע בחופשיות וללא הגבלות, מבלי להיות נתון להתנהגות הפוגעת בכבודו או משמיצה את המוניטין העסקי שלו, כפי שקרה במהלך מעצרו על ידי הרשויות בנמל התעופה הבינלאומי באתונה בלילה שעבר.

יש לציין כי צו המעצר שהוצא על ידי הרשויות הרומניות להסגרתו של בני שטיינמץ הוכרז כבטל על ידי האינטרפול, יוון, איטליה וקפריסין. אותו הדבר התרחש גם עם שותפים נוספים למקרה של שטיינמץ, שצווי המעצר שלהם לא בוצעו בצרפת, בלגיה ומלטה. בסך הכל, שש מדינות אירופיות דחו את התביעות המשפטיות חסרות הבסיס של מערכת המשפט הרומנית במקרה זה.

בני שטיינמץ שוחרר אפוא עד שהנושא יוסדר באופן רשמי.

יוון רומניה אתונה בני שטיינמץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}