י"ב תשרי התשפ"ה
14.10.2024
לאחר התייעצות

אישה שחרדה שבעלה ישן בסוכה מה הדין? | הפסק של הראש"ל

הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף בהוראה לציבור: "יש לבנות סוכה כרגיל חרף המצב הביטחוני. אישה שחרדה בעקבות המצב שבעלה יישן בסוכה-הוא פטור מן הסוכה". הפסק המלא

אישה שחרדה שבעלה ישן בסוכה מה הדין? | הפסק של הראש"ל
הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף צילום: שוקי לרר

בצל המתיחות הביטחונית בגבולות הצפון והדרום, הגיעו שאלות רבות אל שולחנו של הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף בנוגע לקיום מצוות סוכה בימים אלו. בתשובה מקיפה שנשאלה על ידי תושבי עכו, הורה הראש"ל בהנחיות ברורות לציבור שומרי התורה והמצוות המתגוררים באזורים המאוימים בירי מצפון ומדרום.

"על כל אחד ואחד לבנות סוכה סמוך לביתו כפי שהוא נוהג מידי שנה על אף צער ולחץ המלחמה", פסק. הרב הסביר כי אין בחשש מאזעקות משום "מצטער" הפוטר מן הסוכה, שכן אותו חשש קיים גם כשיוצאים מהסוכה.

עם זאת, הראש"ל התייחס למצבים שונים בהם יש מקום להקל. לגבי שינה בסוכה, פסק כי במקומות בהם זמן ההתרעה קצר, ויש חשש שלא יספיקו להגיע למרחב מוגן בזמן - פטורים מלישון בסוכה. "ודאי שיהיה פטור בכי האי גוונא, שהרי לא תמיד ישמע את ההתרעה, וגם כשישמע עד שיקום ויגיע למרחב המוגן עלול להסתכן, ובבית הוא מוגן יותר", הסביר הרב.

בנוגע לאכילה בסוכה, הורה כי ככלל יש להשתדל לאכול בסוכה כרגיל. אולם, ביישובי עוטף עזה וצמודי גדר בצפון, בהם אין זמן התרעה כלל, "יעשו סוכה וישתדלו לאכול במהירות לכל הפחות כזית בלילה הראשון".

הראש"ל התייחס גם למצב בו אשתו של אדם חרדה ואינה מסוגלת להירגע אם בעלה יישן בסוכה. במקרה כזה, פסק הרב כי דינו כמשמש לחולה ופטור מן הסוכה.

בסיום דבריו, הדגיש הראש"ל כי יש לנהוג על פי הנחיות פיקוד העורף בכל עת, תוך שהוא מברך את כלל ישראל "שנזכה לסוכת שלומך הפרוסה עלינו, ולגאולה השלמה במהרה בימינו אמן".

מכתבו של הראש"ל הכולל את ההנחיות לציבור פורסם לאחר התייעצות עם גורמי הביטחון, ורבני הקהילות השוכנים באזורים החשופים לירי רקטות וטילים.

 

 

 

הרב יצחק יוסף חג הסוכות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}