י"ב תשרי התשפ"ה
14.10.2024
מחזור עם תרגום

תיעוד מרגש: הפרשת חלה, נקיון וציחצוח עשרות כתרי תורה

מנהג כפרות וחלוקת לעקח. ברכת הבנים ונתינת צדקה. מארש נפוליאון וסעודת מוצאי שבת ויום טוב ובניית הסוכה הגדולה, כך פעלה הקהילה היהודית במוסקבה בימים האחרונים

תיעוד מרגש: הפרשת חלה, נקיון וציחצוח עשרות כתרי תורה
ערב יום כיפור במוסקבה צילום: לוי נאזרוב

מנהג הכפרות בין כסה לעשור, נערך השנה במוסקבה במספר מוקדים, זאת לאור דרישת הקהל הרב, בפיקוח משגיחי כשרות מטעם ועד הכשרות של הרבנות הראשית לרוסיה, כאשר כמדי שנה, הגיעו המונים במשך כל ליל ערב יום הקדוש אל רחבת בית הכנסת המרכזי "מארינה רושצ'ה", והמארגנים דאגו מראש לעריכת הכפרות בסדר מופתי ומכובד לכל הקהל הקדוש, בצל הסוכה הגדולה הנבנית כבר לקראת חג הסוכות הבא עלינו לטובה. 

באשמורת הבוקר הגיע למקום רבה הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר, שערך כפרות, בדק את סכיני השחיטה של השוחטים, ולאחר השחיטה כיסה את הדם בעפר כדין. מנייני שחרית רבים נערכו בבית הכנסת המרכזי, ומיד לאחר סיום מניין שחרית המרכזי, עבר הציבור במשך מספר שעות לקבלת "לעקח" מידיו של הרב הראשי, בצירוף ברכה לשנה טובה ומתוקה.

בד בבד, פעלו הגבאים המסורים עם צוות נרחב של פועלים, כדי לסיים את ההכנות הרבות לקליטת המוני המתפללים מכל גווני הקשת היהודית בבירת רוסיה, לקראת תפילות היום הקדוש. הגבאים העמידו בעלי תפילה ערבים בהיכל ענק וממוזג, ודאגו לכל צרכי המתפללים שקיבלו עם כניסת השבת והחג נרות רגילים, נרות נשמה, כיפות, קיטלאך, טליתות, מקום ישיבה נוח, מחזורים עם תרגומים ועוד.

במוצאי השבת והיום הקדוש, נחתם יום הכיפורים בשירה סוחפת של 'מארש נפוליאון', כאשר על בימת ארון הקודש רקד הרב הראשי והלהיב את קהל ההמונים, לאמור: 'כי בטוחים אנו כי ניצחנו במשפט, וכי קיבל הקב"ה את התפילות לגמר חתימה טובה'. ערב יום הקדוש נערך אירוע הכנה גדול למאות נשים לקראת יום הכיפורים, על ידי הרבנית לאזאר שתחי', בשילוב טקס הפרשת חלה, נקיון וציחצוח עשרות כתרי תורה לכבוד שמחת תורה.

הרב לאזאר רוסיה מוסקבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}