י"ב תשרי התשפ"ה
14.10.2024
נס גדול היה פה

מסמכים שנתפסו חושפים: חמאס תכנן לפוצץ בניינים בתל אביב

עשרות דפים שנמצאו על ידי צה"ל בעזה מפרטים תוכנית פוטנציאלית של חמאס גדולה בהרבה מהתקיפה ב-7 באוקטובר 2023, ומראים כיצד חמאס ביקש כסף וסיוע באימונים מאיראן

מסמכים שנתפסו חושפים: חמאס תכנן לפוצץ בניינים בתל אביב
מחבלי חמאס בכלא צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מסמכים שנתפסו במפקדות חמאס ברצועת עזה והגיעו לידי ה"וושינגטון פוסט" חושפים תוכנית גדולה שהגה חמאס למתקפה כוללת על ישראל, לפני טבח 7 באוקטובר. המסמכים מראים כי חמאס תכנן בין היתר לפוצץ בניינים בתל אביב עוד לפני המלחמה.

שנים לפני הפיגוע ב-7 באוקטובר 2023, מנהיגי חמאס תכננו גל קטלני של מתקפת טרור נגד ישראל בסגנון 11 בספטמבר 2001 בארצות הברית, חמאס תכנן להפיל גורד שחקים תל אביבי, ולחצו על איראן לסייע בהשגת חזונם. של השמדת מדינת ישראל.

מסמכים כתובים כולל מסמכים אלקטרוניים שנמצאו במרכזי הפיקוד של חמאס מראים תכנון להתקפות באמצעות רכבות, סירות ואפילו מרכבות רתומות לסוסים. התוכניות היו התקפה משולבת נגד ישראל מצפון, דרום ומזרח.

שלל המסמכים מראים אפשרויות לתקיפה וכן מכתבים של חמאס למנהיגים הבכירים של איראן בשנת 2021, חמאס ביקש מימון והכשרה של מאות מיליוני דולרים עבור 12,000 מחבלי חמאס נוספים. לא ברור אם איראן הגיבה למכתבים.

"חמאס כל כך נחוש למחוק את ישראל ואת העם היהודי מהמפה, עד שהצליח לגרור את איראן לעימות ישיר - בתנאים שאיראן לא הייתה מוכנה אליהם", אמר לעיתון גורם ביטחוני ישראלי שעיין במכתבים ובמסמכי התכנון.

במכתבים שנכתבו בשנת 2021, מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, פנה לכמה בכירים איראנים כולל המנהיג העליון של המדינה, עלי חמינאי, בבקשה לתמיכה כספית נוספת, והתחייב כי בגיבוי איראן יוכל להשמיד את ישראל לחלוטין. בעוד שנתיים.

"אנחנו מבטיחים לכם שלא נבזבז דקה או אגורה אלא אם כן זה ייקח אותנו להשגת המטרה הקדושה הזו", נכתב במכתב מיוני 2021 עם חתימות לכאורה של סינוואר כמו גם חמישה בכירים נוספים בחמאס.

במכתבים סינוואר אינו מספק פרטים כיצד התכוון להשמיד את ישראל. גורמים ישראלים ואחרים במזרח התיכון אומרים כי טהראן הופתעה מהתקיפה ב-7 באוקטובר, וכועסת על סינוואר שלא חשף את כוונותיו מראש. אבל הם טוענים שגם איראן וגם חיזבאללה, ידעו שחמאס מתכונן למתקפה גדולה. "זו הייתה האסטרטגיה המשותפת שלהם לתקוף את ישראל", אמר אנליסט אחד. אנליסטים אמריקאים וישראלים מאמינים שאיראן סיפקה מאות מיליוני דולרים לזרוע הצבאית של חמאס והגדילה את תמיכתה ב-2023.

במסמך מתואר כמה וריאציות של תוכנית להשתמש במסילות ברזל להובלת מחבלים וחומרי נפץ כולל מכליות דלק שעלולות להתפוצץ בתל אביב. "קו הרכבת מיועד להובלת דלק, המהווה נקודת תורפה במקרה של פיצוץ רכבת בתוך אחת הערים", נכתב.

היו תכניות להפוך ספינות דיג לסירות תקיפה מהירות כדי לשאת מחבלים וחומרי נפץ לנמלי ישראל. במסמך נכתב כי חמאס כבר "מצא מנגנון שעובד".

אולי ההצעה יוצאת הדופן ביותר הייתה תוכנית להחזיר לפעילות את הכרכרות הרתומות לסוסים כאמצעי שינוע מודרניים ללוחמים ולנשק. במכתב תואר מרכבה עם שלושה אנשים הרתומה לסוסים שיכולה לחצות שטח בקלות.

העיתון ציין כי סינוואר, הנודע בפרנויה שלו בנוגע להדלפות, בחר כנראה להימנע מלספר על תוכניות התקיפה עם איראן וחיזבאללה. אבל מנהיג חמאס היה ברור לחלוטין לגבי כוונתו הסופית: השמדת מדינת ישראל. הוא חזר על כך מספר פעמים במכתבים שנתפסו וביקש מהאיראנים לעזור לו.

פרטי הבקשה סיוע כספי לחמאס, בסך 500 מיליון דולר, שיינתן בתשלומים חודשיים במשך שנתיים, והכשרה וציוד איראני לתמיכה ב-12,000 מחבלי חמאס נוספים.

"אם חמאס יקבל את הסיוע, אנחנו בטוחים שאנחנו ואתה, עד תום השנתיים הללו או במהלכן, אם ירצה השם, נעקור את הישות המפלצתית הזו", כלומר ישראל, כתב סינוואר למפקד כוח קודס איסמעיל קאאני.

"אנחנו, ואתה, נשנה את פני האזור ונסיים, ברוך השם, את העידן האפל הזה של ההיסטוריה של האומה האסלאמית שלנו", הוא כתב.

הוושינגטון פוסט ביקש תגובה מאיראן, באיראן לא התייחסו להאשמות ספציפיות אלא האשימו את ישראל בהפצת דיסאינפורמציה. "אנו רואים במשטר הישראלי ישות פושעת, אנטי-אנושית מרושעת", אמר דובר נציגות איראן באו"ם. "יש להם היסטוריה ארוכה של הפצת כזבים, המצאת מסמכים שכבר מזויפים וביצוע פעולות פסיכולוגיות מטעות".

באסם נעים, בכיר בחמאס, סירב להתייחס לתוכן המכתבים והרישומים, אך אמר כי לישראל יש היסטוריה של בדיית מסמכים.

על פי המסמכים, חמאס תכנן לפגוע בבסיסי אוויר ישראליים ומתקנים צבאיים, כולל תרשימים המציגים את נתוני הטיסה של מטוסים מסחריים בנתב"ג.

חמאס תכנן לפוצץ את מגדלי משה אביב, בניין בן 70 קומות שהוא השני בגובהו בישראל, וכן את מתחם מרכז עזריאלי הכולל שלושה גורדי שחקים. התוכנית מציינת את הנוכחות הסמוכה של בקריה, צויין כי קריסת מגדל רב קומות סמוך עלול לפגוע גם בקריה.

אבל חמאס כנראה לא ידע כיצד בדיוק ניתן להפיל את הבניינים, צוין במסמך. "פועלים למצוא מנגנון להרוס את המגדל", נכתב.

אתמול דיווחנו כי ההחלטה לתקוף הושפעה גם מרצונו של חמאס לשבש את המאמצים לנרמל את היחסים בין ישראל לסעודיה.

חמאס נמנע בכוונה מעימותים גדולים עם ישראל במשך שנתיים מ-2021, כדי למקסם את הפתעת הפיגוע ב-7 באוקטובר. חמאס רצה שישראל תישאר משוכנעת שחמאס בעזה רוצה רגיעה.

מנהיגי חמאס בעזה אמרו שהם עדכנו את איסמעיל הנייה, המנהיג הפוליטי של חמאס בקטאר, על "הפרויקט הגדול". לא היה ברור קודם לכן אם הנייה, שחוסל על ידי ישראל ביולי, עודכן על הפיגוע לפני שהתרחש.

איראן חמאס מלחמת חרבות ברזל חיזבאללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}