י"א תשרי התשפ"ה
13.10.2024
שנים של הזנחה

קרואטיה תגן על בתי קברות יהודיים לאחר שאלפי קברים רוקנו משרידים

החוק הקרואטי קובע שניתן לרוקן מחדש קברים אם לא שולם עבורם אגרה, כלומר שרידים של למעלה מ-3,000 יהודים הוצאו מהקברים מכיוון שלא לא נותר מי שישלם עבור הקבורים לאחר שבני משפחתם נרצחו בשואה

קרואטיה תגן על בתי קברות יהודיים לאחר שאלפי קברים רוקנו משרידים
בית קברות יהודי בקרואטיה צילום: יצחק כרמלי

קרואטיה תגן על בתי הקברות היהודיים במדינה לאחר עשרות שנים של הרס והזנחה. שרידיהם של יותר מ-3,000 יהודים הוצאו מקברם בבית הקברות הראשי של זאגרב.

חוק משנות ה-50, כשקרואטיה הייתה חלק מיוגוסלביה לשעבר, קבע שניתן לרוקן קברים מחדש אם אגרה עבורם לא שולמה במשך עשור.

במקרים רבים של משפחות יהודיות לא נותר מי שישלם לאחר שרבים נרצחו בשואה, ובני משפחתם ששרדו נפטרו מאז.

קברי יהודים הוזנחו, ושרידיהם של יותר מ-3,000 יהודים הוצאו מבית הקברות, כך אמר מנהיג הקהילה היהודית בקרואטיה, אוגנין קראוס, לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP.

ממשלת של קרואטיה החליטה להגן על בתי קברות יהודיים והודיעה כי 52 יוכרו כ"מורשת זיכרון" כדי לשמר את זכרם של אלה שנרצחו במהלך מלחמת העולם השנייה.

"מכיוון שהם הוזנחו וננטשו עקב רדיפת יהודים במהלך השואה, החלטנו להגן עליהם", אמרה שרת התרבות נינה אובולג'ן קורזינק לסוכנות הידיעות הצרפתית.

בתי הקברות יסומנו, ינוקו וישופצו בהדרגה כדי לשמר את זכרם של יהודים שנרצחו במהלך מלחמת העולם השנייה.

התכנית תמומן על ידי הממשלה והרשויות המקומיות. האיחוד האירופי גם נתן מימון להגנה ולשימור קברות יהודים במזרח אירופה, כולל קרואטיה. לפני מלחמת העולם השנייה חיו בקרואטיה כ-25,000 יהודים, מתוכם קרוב ל-80% נהרגו במהלך המשטר הפרו-נאצי.

על פי AFP במפקד האוכלוסין של 2021 מספר היהודים היו 410 בלבד מתוך אוכלוסייה כוללת של 3.8 מיליון בני אדם,אך בקהילה היהודית אומרים שיש כ-2,000 יהודים.

האדם הראשון שנקבר בבית הקברות מירוגוי בזאגרב, שנחנך בנובמבר 1876, היה פרידריך מירוסלב זינגר.

יצחק כרמליבית קברות יהודי בקרואטיהצילום: יצחק כרמלי

איש התיירות יצחק כרמלי סיפר ל'בחדרי חרדים' כי זו היתה אחת מהמשימות הראשונות שביצע בתור עיתונאי צעיר, איתור המצבות היהודיות שנעלמו מחלקת הקבורה היהודית שבזאגרב בירת קרואטיה.

יצחק סיפר כי מתוך 4500 המצבות שהיו שם ערב מלחמת העולם השניה, נותרו שם רק 1500.

"זו היתה משימת בילוש לכל דבר וענין. הימים הם ימי התקופה שאחרי מלחמת האזרחים העקובה מדם. האינטרנט טרם היה נפוץ. התשתיות היו הרוסות. הריסות הבנינים שהופצצו טרם פונו. שם מצאתי קהילה יהודית מזדקנת ומנומנמת. הפעילות היהודית התרכזה בבית אבות שם התגוררו אותם אודים מוצלים מאש" סיפר.

יצחק הוסיף: "המראה שהתגלה לעיני היה מזעזע. חלקת היהודים המוקפת בכנסיה, היא למעשה חלק מבית קברות נוצרי. מקצת הקברים היו פתוחים כהכנה לקבורה מחדש. על חלק מהקברים הופיעו סמלים יהודיים לצד סמלים נוצריים. מסתבר כי החוק המקומי קבע כי קבר עזוב, קרי - שלא הניחו עליו פרחים, חוזר חזרה למוכרת שהיא  הרשות המקומית הזכאית למכור את החלקה בשנית".

"את המצבות שנעלמו מהחלקה היהודית, מצאתי אחרי שוטטות בין חצרות של מפעלי שיש ומצבות, מסתבר כי אותם מצבות שימשו לקבורה נוספת לאחר עיבוד וליטוש. לאור פרסום הדברים אז, נחשפו עוד ועוד מצבות. כאמור עדיין חסרים כ-3000 מצבות שנגנבו".

קרואטיה נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}