י"א תשרי התשפ"ה
13.10.2024
פנה לאיראן וחיזבאללה

הפרוטקולים החשאיים של חמאס נחשפו: סינוואר קיווה שישראל "תתמוטט"

הניו יורק טיימס פרסם פרוטקולים שנתפסו בידי צה"ל במהלך הפשיטות ברצועה ובהן עדויות לתכנון המתקפה על ישראל ב-7 לאוקטובר | 10 פגישות נערכו בין המנהיגים הבכירים של חמאס לפני המתקפה הגדולה. המסמכים מראים גם מאמצים נרחבים להונות את ישראל לגבי כוונות חמאס, סינוואר קיווה שישראל "תתמוטט". חמאס גם רצה לפתוח במתקפה לפני שישראל מפתחת לייזר ליירוט טילים

הפרוטקולים החשאיים של חמאס נחשפו: סינוואר קיווה שישראל "תתמוטט"
מבצע חרבות ברזל - היום הראשון צילום: צלמי פלאש90

במשך יותר משנתיים, יחיא סינוואר נפגש עם מפקדים בכירים של חמאס ותכנן את מה שהם קיוו שתהיה המתקפה ההרסנית ביותר על ישראל בהיסטוריה של הארגון.

פרוטוקולים של פגישות חשאיות של חמאס, שנתפסו על ידי צה"ל פורסמו בניו יורק טיימס, מספקות תיעוד מפורט של התכנון למתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, כמו גם את נחישותו של סינוואר לשכנע את בעלי ברית של חמאס, איראן וחיזבאללה. להצטרף לתקיפה או לפחות להתחייב למאבק רחב יותר עם ישראל אם חמאס יבצע את הפשיטה הגדולה שתכנן.

המסמכים מראים גם מאמצים נרחבים להונות את ישראל לגבי כוונות חמאס, סינוואר קיווה שישראל "תתמוטט".

המסמכים מורכבים מפרוטוקולים של 10 פגישות חשאיות של קבוצה קטנה של מנהיגים פוליטיים וצבאיים של חמאס לקראת ה-7 באוקטובר 2023. הפרוטוקולים כוללים 30 עמודים של פרטים שטרם נחשפו על הדרך בה הנהגת חמאס עבודות וההכנות למתקפה.

חמאס תכננה תחילה לבצע את התקיפה, שאותה כינה "הפרויקט הגדול", בסתיו 2022. אך הארגון עיכב את ביצוע התוכנית כשניסה לשכנע את איראן וחיזבאללה להשתתף.

בחמאס אמרו בדיונים כי "מצבה הפנימי" של ישראל סביב תוכנית נתניהו לשנות את מערכת המשפט היא אחת הסיבות לכך שהם "נאלצו להתקדם לקרב אסטרטגי" לנצל את המהומות והמתיחות בתוך ישראל.

ביולי 2023 שיגר חמאס פקיד בכיר ללבנון, שם הוא נפגש עם מפקד בכיר איראני וביקש עזרה בפגיעה באתרים רגישים בתחילת התקיפה בשבעה באוקטובר.

בווינט דווח כי בכיר חמאס נפגש עם מוחמד סעיד איזדי, מפקד גיס פלסטין במשמרות המהפכה, וביקש סיוע בתקיפת אתרים רגישים בתחילת המתקפה הפלישה המתוכננת.

המפקד האיראני הבכיר אמר לחמאס כי איראן וחיזבאללה תומכים באופן עקרוני, אך זקוקים ליותר זמן להתכונן; הפרוטוקולים לא מציינים עד כמה מפורטת היתה התוכנית מוכרת לאיראן.

עוד נכתב במסמכים כי חמאס תכנן לדון ביתר פירוט בתקיפה בפגישה עם חסן נסראללה, מנהיג חיזבאללה דאז, אך לא מבהירים אם הדיון התרחש.

חמאס הרגיש בטוח בתמיכה הכללית של בעלי בריתו, אך הגיע למסקנה כי ייתכן שיהיה צורך להמשיך בתכנית ללא מעורבותם המלאה של חיזבאללה ואיראן, בין השאר כדי למנוע מישראל להשתמש מערכת הגנה אווירית חדשה ומתקדמת לפני התקיפה, מערכת לייזר.

ההחלטה לתקוף הושפעה גם מרצונו של חמאס לשבש את המאמצים לנרמל את היחסים בין ישראל לסעודיה.

חמאס נמנע בכוונה מעימותים גדולים עם ישראל במשך שנתיים מ-2021, כדי למקסם את הפתעת הפיגוע ב-7 באוקטובר. חמאס רצה שישראל תישאר משוכנעת שחמאס בעזה רוצה רגיעה.

מנהיגי חמאס בעזה אמרו שהם עדכנו את איסמעיל הנייה, המנהיג הפוליטי של חמאס בקטאר, על "הפרויקט הגדול". לא היה ברור קודם לכן אם הנייה, שחוסל על ידי ישראל ביולי, עודכן על הפיגוע לפני שהתרחש.

​איתור המסמכים הוביל לביקורת חריפה בתוך גורמי המודיעין הישראליים, כך נאמר בתחקיר ה"ניו יורק טיימס", בנוגע לשאלה כיצד לא הצליחו להשיגם לפני המתקפה, או לפחות להבין את האסטרטגיה שתוארה בהם. ישראל אמנם השיגה את תוכנית "חומת יריחו" של חמאס זמן רב לפני המתקפה, אבל בכירי צה"ל דחו שוב ושוב את האפשרות שלחמאס יש יכולת או כוונה לבצע מתקפה שכזו.

המסמכים התגלו במחשב שנמצא בסוף ינואר על ידי חיילי צה"ל בזמן שהם חיפשו במרכז פיקוד בתת קרקע של חמאס בחאן יונס שבדרום עזה, ממנו נמלטו מנהיגי הארגון לאחרונה.

 

חמאס מלחמת חרבות ברזל יחיא סינוואר חיזבאללה איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}