ט' תשרי התשפ"ה
11.10.2024
החוק מאפשר?

המדינה לבג"ץ: הפסקת השימוש ברוגלה תיצור עיר מקלט לעבריינים

היועצת המשפטית לממשלה בתגובה לעתירה נגד השימוש בתוכנת הרוגלה: יש הכרח לאפשר למשטרת ישראל לבצע אכיפת דין נחושה ואפקטיבית ביחס לפשיעה חמורה ושחיתות שלטונית, גם באמצעות כלים טכנולוגיים מתקדמים. אין מקום להפוך את המרחב הווירטואלי לעיר מקלט לתכנון וביצוע עבירות

המדינה לבג"ץ: הפסקת השימוש ברוגלה תיצור עיר מקלט לעבריינים
תוכנת הריגול NSO צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המדינה הגישה היום (חמישי) לבג"ץ את תגובתה המקדמית לעתירת האגודה לזכויות האזרח הדורשת מהמשטרה להפסיק להשתמש בתוכנת הרוגלה "סייפן". המדינה טוענת כי החקיקה הקיימת מאפשרת את השימוש בתוכנה החודרנית. 

בעתירה נטען כי השימוש ברוגלה חורג מהאזנת סתר רגילה וגורם פגיעה ייחודית בזכויות יסוד "בשים לב למהות המידע האגור במכשיר הטלפון הנייד והיקפו" ולכן נדרשת הסמכה מפורשת להפעלת אמצעי זה. לעמדת העותרים אין לבסס הפעלת אמצעי מסוג זה על פרשנות סמכות המשטרה והשב"כ לבצע האזנת סתר לתקשורת בין מחשבים לפי חוק האזנת סתר ואף לא על סמכות השב"כ לבצע חיפוש סמוי לפי חוק השב"כ.

היום כאמור הגישו המשיבים (המפכ"ל, ראש השב"כ, ראש הממשלה, השר לביטחון לאומי, היועמ"שית והרשות להגנת הפרטיות) את תגובתם לעתירה, בה טענו כי יש לדחות את העתירה על הסף משום שהחקיקה הקיימת כוללת סמכות להשתמש באמצעי לחדירה למחשב לצורך ביצוע האזנת סתר.

לעמדת המשיבים החקיקה קיימה חלה גם על שימוש באמצעים שהתקנתם נעשית מרחוק בשים לב למציאות הטכנולוגית הקיימת. "עמדת העותרת היא פרשנות בלתי סבירה ומנוגדת לתכלית החוק, לא תואמת את הנסיבות ותוביל לפגיעה קשה ביכולת המשטרה והשב"כ לבצע את תפקידיהם ולממש את תכלית החקיקה", נכתב בתגובת המדינה. "מדובר באמצעי חיוני ואפקטיבי למילוי תפקידי המשטרה והשב"כ בשמירה על שלום הציבור ובטחונו".

עוד נכתב כי "קבלת עמדת העותרים תביא לכך שהתקשורת בין מחשבים תהפוך לעיר מקלט תכנון ולביצוע עבירות גם מקום ששופט אישר כי על אף הפגיעה בפרטיות קמה הצדקה להאזנת סתר כדי למנוע פגיעה בשלום הציבור".

עוד ציינה המדינה: "מדובר בכלי חיוני ביותר לצורכי גילוי, חקירה ומניעת עבירות. בכלל זאת, המידע שהמערכות מספקות למשטרה מהווה מרכיב הכרחי במכלול הכלים של המשטרה במלחמתה בפשיעה ובטרור, שכן חלק ניכר מהתקשורת המתקיימת כיום בין העבריינים נערכת בתקשורת בין מחשבים ולא באמצעות קשר טלפוני רגיל. כאלה הם פני הדברים גם לענין המלחמה בטרור".

בג"ץ פרשת פגסוס היועצת המשפטית לממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}