י"ב תשרי התשפ"ה
14.10.2024
"לפתוח את השוק"

האם גוגל ניצבת לפני פירוק? זו ההחלטה הדרמטית

משרד המשפטים האמריקאי מציע שינויים שיגבילו את הדומיננטיות של גוגל, כולל איסורים על קידום עצמי דרך מוצרים נלווים ופירוק אפשרי של החברה. גוגל טוענת: "המוצרים החינמיים בסכנה"

האם גוגל ניצבת לפני פירוק? זו ההחלטה הדרמטית
אילוסטרציה צילום: unsplash

לאחר שבית המשפט הפדרלי פסק כי גוגל מהווה מונופול בשוק החיפוש ברשת, משרד המשפטים האמריקאי הגיש הצעות חדשות שמטרתן לצמצם את הדומיננטיות של החברה ולעודד תחרות. ההצעות כוללות שינויים "תפעוליים ומבניים" שיגבילו את גוגל מקידום עסקי החיפוש שלה על חשבון מתחרים, במיוחד באמצעות המוצרים הנלווים שלה כגון מערכת ההפעלה אנדרואיד, חנות האפליקציות פליי ודפדפן כרום.

ב'וואלה' מסבירים כי אחת מהבעיות המרכזיות שמשרד המשפטים הדגיש במסמך היא ההסכמים הלא הוגנים שגוגל חותמת עם חברות טכנולוגיה אחרות, בדגש על אפל. הסכם זה, שבו גוגל משלמת לאפל סכומי עתק כדי להפוך למנוע החיפוש ברירת המחדל בדפדפן ספארי, מונע ממתחרותיה של גוגל להתחרות באופן הוגן על גישה למשתמשים. משרד המשפטים טוען כי ההסכמים הללו מחזקים את מעמדה של גוגל כמונופול ומקשים על כניסת שחקנים חדשים לשוק.

המסמך מציע מגוון פתרונות אפשריים, החל מהתחייבות של גוגל להפסיק את פעולותיה הפוגעניות ועד לפירוק החברה ואילוץ מכירת חלק מפעילותה. אופציה נוספת שנבחנת היא חינוך המשתמשים, באמצעות קמפיינים שיעודדו את הבחירה במנועי חיפוש אחרים ולא רק בגוגל, תוך חיזוק התחרות בשוק החיפוש.

גוגל הגיבה למסמך באופן חריף בבלוג הרשמי שלה, וטענה כי ההצעות הללו חורגות מהתחום החוקי שהוגדר על ידי בית המשפט וכי פירוק מוצרים כמו כרום ואנדרואיד יפגע בשירותים שהחברה מציעה בחינם למיליארדי אנשים ברחבי העולם. עם זאת, נטען כי חלק מהמוצרים של גוגל, כמו אנדרואיד, הופכים פחות ופחות חינמיים לאורך השנים, דבר שמערער את טענת החברה על מתן מוצרים חינמיים ללקוחותיה.

האם צעדים אלה יובילו לשינוי מהותי בשוק החיפוש? ימים יגידו, אך ברור שמשרד המשפטים האמריקאי נחוש לפעול נגד המונופול ולפתוח את השוק לתחרות.

גוגל מונופול פרסום באינטרנט פרסומות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}