ח' תשרי התשפ"ה
10.10.2024
סערת התפילה בהפרדה

השופט נזף בעיריית תל אביב: "עירייה במדינת ישראל מבקשת להפלות מתפללים אורתודוקסים"

בדיון שנערך היום בירושלים הציעו ‏שופטי בית המשפט העליון פשרה לאנשי עיריית תל אביב: לקיים תפילת יו"כ בהפרדה מגדרית בתל אביב רק להעביר אותה מכיכר דיזנגוף לגן מאיר | העירייה דחתה את הבקשה | פסק הדין יתפרסם היום או מחר

השופט נזף בעיריית תל אביב: "עירייה במדינת ישראל מבקשת להפלות מתפללים אורתודוקסים"
המזרקה בכיכר דיזנגוף בערב יום הכיפורים תשפ"ד, לקראת תפילת "כל נדרי". צילום: פלאש 90

היום (רביעי) נערך בבית המשפט העליון בירושלים דיון בערעור של ארגון "ראש יהודי" ומספר נשים, שהוגש בעקבות ההחלטה לא לאפשר לו לקיים תפילה בהפרדה מגדרית בכיכר דיזנגוף בתל אביב, ביום כיפור הקרוב.

העותרים פנו לעליון לאחר שבית המשפט המחוזי בתל אביב, שדן בעתירת הארגון נגד עיריית תל אביב, לא מצא לנכון להתערב בהחלטת העירייה האוסרת על קיום תפילות ואירועים בהפרדה מגדרית במרחב הציבורי.

השופטים בדיון שנערך בשעה זו הם דוד מינץ, עופר גרוסקופף ויחיאל כשר.

שופטי העליון הציעו לקיים את תפילת יום הכיפורים בהפרדה מגדרית בתל אביב, ורק להעביר אותה לגן מאיר במקום כיכר דיזנגוף. בעיריית תל אביב "פחות התחברו" להצעת הפשרה ובא כוח העירייה, עו"ד שמואל זינגר, הודיע נחרצות: "אנחנו מתנגדים להפרדה מגדרית במרחב הציבורי ודוחים את הצעת השופטים". השופטים מינץ וגרוסקופף תהו: "זו תפילה שמקובלת ברוב הקהילות, מה קרה?! מה קרה?!".

בynet פרסמו את מהלך הדיון המרתק שנערך עד כה בבית המשפט העליון בירושלים בין השופטים לבין בא כח העירייה עו"ד שמואל זינגר, בדיון בערעור.

במהלך הדיון, השופט גרוסקופף שאל את נציג העירייה: "ולהפרדה מגדרית בים אתה לא מתנגד? ובבית ספר?" עו"ד זינגר השיב: "בית ספר הוא לא מרחב ציבורי". גרוסקופף הקשה: "אדוני, אז מה זה מרחב ציבורי?".

השופט כשר ביקש לברר: "כל עוד זה עם הפרדה אתם תתנגדו?" – ונציג העירייה השיב בחיוב. כשר תהה: "זו נראית לך בכלל החלטה שמתקבלת על הדעת?!" והנציג שוב השיב "כן". כשר אמר: "טוב", והפנה את ראשו הצידה.

השופט גרוסקופף הוסיף במהלך הדיון: "אני לא מבין, עירייה לא יכולה לאפשר במרחב הציבורי תפילה על פי מנהגים מקובלים?! אתם אומרים: כשהמקום סגור, בבית כנסת, אפשר הפרדה מגדרית – ואילו תחת כיפת השמיים במרחב, אז אסור? מי שרוצה תפילה אורתודקסית ילך לשם ומי שלא, שלא ילך. למה עירייה צריכה למנוע תפילה?".

השופטים הטיחו בעיריית תל אביב: "מה שעולה הוא שעירייה במדינת ישראל מבקשת להפלות מתפללים אורתודוקסים". נציג העייריה אמר: "לא מפלים", והשופטים השיבו: "בוודאי שכן". השופט גרוסקופף הוסיף: "עיריית תל אביב תקבע איזו תפילה היא לגיטימית? את זה הציבור יחליט בעצמו".

השופט כשר אמר לנציג העירייה: "עיריית תל אביב אומרת – 'אורתודוקסי לא, כל השאר כן', בעוד יש 'שונות רלוונטית' שמאפשרת הפרדה מגדרית בתפילה. אדוני אומר: 'אני לא נגד התפילה, רק נגד המחיצה' – זה כמו שתגיד, 'יש לי רק בעיה עם הכיפה'".

עו"ד חגי קלעי, המייצג מספר תושבים בתל אביב, ניסה להציל את המצב מבחינת המתנגדים לתפילה בהפרדה ואמר: "התפילה חוסמת שם את כל המרחב למעבר". השופט כשר ענה: "נו! כל אירוע במרחב הציבורי חוסם. גם הפגנה". קלעי ציין: "להפגנה יש מאפיינים שונים", והשופט מינץ השיב: "יופי. אז נקבע שזו תהיה 'הפגנת תפילת יום הכיפורים'".

השופטים יצאו להתייעצות וחזרו, ולאחר מכן השופט מינץ אמר בשם ההרכב: "ייקח לנו זמן לכתוב את פסק הדין, עד אז אנחנו מציעים לעיריית תל אביב להסכים להצעה (תפילה בהפרדה בגן מאיר במקום כיכר דיזנגוף)". עורך הדין המייצג את העירייה שאל: "ואם נסכים, מה יהיה בשנה הבאה?" – ומינץ השיב: "השנה הבאה זה בשנה הבאה".

כזכור, בשנה שעברה התחוללו עימותים בכיכר דיזנגוף בערב יום הכיפורים בעקבות זעם מצד תושבים על התפילה בהפרדה מגדרית. בעמותת "ראש יהודי" הציבו מחיצת דגלים סמלית כדי לעקוף את האיסור של העירייה, אבל זה לא מנע את התלהטות היצרים והדיון שהגיע כאמור השנה לבית המשפט העליון.

תפילה יום כיפור תל אביב בית משפט העליון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}