ח' תשרי התשפ"ה
10.10.2024
מבצע מורכב

מהצפון המופגז: אלפי סטים של 'ארבעת המינים' מהארץ סופקו באוקראינה

העבודה הקשה החלה בקטיף ההדסים והערבות שנערכו השנה תחת אש, מה שגרם לחברות המספקות את ההדסים והערבות מצפון הארץ להתקשות במציאת עובדים שיעשו את הקטיף, תחת אש וללא מקום מוגן בקרבתם. תלאות נוספות היו העברת המכולה עם הסחורה

מהצפון המופגז: אלפי סטים של 'ארבעת המינים' מהארץ סופקו באוקראינה
ארבעת המינים שחולקו צילום: באדיבות המצלם

במבצע מורכב שהחל לפני חודש והסתיים השבוע, אלפי סטים מהודרים של 'ארבעת המינים' מארץ ישראל סופקו לכלל הקהילות היהודיות באוקראינה.

המיוחד בחלוקה הפעם: הגעת ההדסים והערבות מהצפון המופגז – מאזורי צפת ורמת הגולן, על גדת נהר הירדן, והעברתם לאוקראינה הנתונה גם היא מזה יותר משנתיים וחצי להפצצות בלתי פוסקות.

העבודה הקשה החלה בקטיף ההדסים והערבות שנערכו השנה תחת אש, מה שגרם לחברות המספקות את ההדסים והערבות מצפון הארץ להתקשות במציאת עובדים שיעשו את הקטיף, תחת אש וללא מקום מוגן בקרבתם. תלאות נוספות היו העברת המכולה עם הסחורה במטוס שנחת בווינה ומשם יצא לאוקראינה בדרך יבשתית ארוכה מאוד.

"אנשי המכס  עיכבו גם את המשלוחים במשך כמה ימים ותודתנו לשליח הראשי באוסטריה הרב יעקב בידרמן, לשליח לקהילת דוברי רוסית בוינה הרב קולומוייצוב וכן לרב דוד ניימרק שסייעו לשחרורם. רק אחרי הגעת המשאית למרכז הקהילה היהודית בדנייפרו שבמרכז אוקראינה, החל מיון ארבעת המינים ואספקתם לכל הקהילות באוקראינה באמצעות שלוחי חב"ד הפועלים בכל 34 הערים המרכזיות במדינה שרכשו אותם כדי לחלקם ליהודים בסביבתם" אומר גורם שעסק בנושא.

כמו בחגים הקודמים, גם הפעם סטים של ארבעת המינים חולקו גם לחיילים יהודים המשרתים בחזית המלחמה הקשה.

על הפרויקט הזה, כמו על יתר צרכי היהדות באוקראינה אחראית 'פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה' (FJCU)  שבשילוב פעולה עם שלוחי חב"ד במדינה אחראית על הדאגה הגשמית והרוחנית ליהודי אוקראינה.

"זו כבר השנה השלושים שבה אנו מחלקים את ארבעת המינים" אומר יו"ר הפדרציה הרב מאיר סטמבלר. "אם בארבע השנים האחרונות – בשתי שנות הקורונה ובשתי שנות המלחמה – חשבנו שכבר ראינו את כל הקשיים והתלאות הקשורים בחלוקה הזו הרי שהתבדינו. המאמץ השנה היה קשה מתמיד בשל המלחמה בארץ אבל בס"ד אנו יכולים לברך על המוגמר. יהודי אוקראינה יוכלו לברך גם השנה, כמידי שנה על הסטים המהודרים, כשלברכת 'שהחיינו' תהיה משמעות רחבה יותר".

מאז פרוץ המלחמה באוקראינה, המדינה סובלת ממשבר תעופתי חמור, מה שמקשה על ייבוא משלוחים, בפרט כשמדובר בפריטים כמו ארבעת המינים מהודרים. 

המשבר הפך השנה לכפול, לאחר שגם ישראל - ממנה מיוצאים ארבעת המינים, סובלת אף היא ממשבר תעופתי חמור, בשל המלחמה המתעצמת בכל החזיתות. 

רבה של עיר הגרעין האוקראיני, ז'פרוז'ה, הרב נחום ערנטרוי, לקח על עצמו את האתגר הגדול - להשיג ארבעת המינים, אתרוג מהודר, לולב, הדסים וערבות, לכלל הקהילות היהודיות. 

כל קהילה, בדיוק כמו בסיפורים של פעם, מקבלת סט אחד מהודר, המופקד אצל רב הקהילה, ובו משתמשים כולם במהלך ימי חג הסוכות שיחול בשבוע הבא. 

לאחר מבצע ענק ומסע חוצה יבשות, הבוקר שיגר הרב ערנטרוי הודעה חגיגית לרבני הקהילות ושלוחי חב"ד. "שלוחים יקרים, איש בשורה אנוכי ברוך השם", כך פתח הרב ערנטרוי את הודעתו, "לאחר מאמצים מרובים ביותר והשתדלות הגדולה של ידידינו העומדים לימין השלוחים בכל המצטרך, השנה ממשיכים את המסורת בשנית לתרום לכל הקהילות ד' מינים, לזכות את כל היהודים במצוות ארבעת המינים.

"הנני בזה לעדכן שהמשלוח הגיע ויחולק לכל השלוחים שהזמינו. בעזרת השם תשלח לכם הודעה. בבקשה מכל מי שיקבל בדואר להוציא אותו מיד, בכדי שלא יתייבש חייבים להשאיר בקירור עד לערב סוכות".

רב העיר ז'פרוז'ה חתם את הודעתו וכתב: "העיקר שנזכה להמשיך את כל ההמשכות במצווה זו ונזכה לדידן נצח ישראל, יוצאים בלולבין ואתרוגים, ניצחון במדינה וניצחון על הגלות תיכף ומיד ממש".

וזה לא הסוף. במהלך המבצע שניהל הרב ערנטרוי, הוא נדהם לגלות הפתעה. "לאחר שהזמנתי את הנציג מהדואר לקחת את כל החבילות לערים", שיתף הרב, "אני שואל אותו האם אתה יהודי, והוא עונה להפתעתי 'כן'. ומוסיף: 'אמא שלי גרה בישראל ובאחרונה הגיעה פעם ראשונה לבית כנסת'. היהודי ציין כי יביא לנו את כל המסמכים שלו על בירור יהדותו. עוד יהודי חדש שהבטיח להגיע ליום כיפור - הכול בזכות משלוח ארבעת המינים".

מלחמת אוקראינה רוסיה ארבעת המינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}