ז' תשרי התשפ"ה
09.10.2024
עתירה לבג"ץ

היועמ"שית והשר מתעמתים - ובינתיים אין סבסוד לכלל הציבור

בעתירה נטען ששני הצדדים, הן היועמ"שית והן שר העבודה הביעו עמדה ברורה שיש לפרסם מבחני תמיכה לפחות עבור אותם שלושה חודשים, אלא שמחלוקת בין השניים על משך הזמן שבו יחולו מבחני התמיכה - מונעת את פרסומם ואת תשלום המקדמות

היועמ"שית והשר מתעמתים - ובינתיים אין סבסוד לכלל הציבור
בית המשפט העליון צילום: Lior Mizrahi/FLASH90

בזמן שהיועמ"שית ושר העבודה 'מתקוטטים' סביב נושא הסבסוד למעונות יום לאברכים חייבי גיוס - כספי המקדמות אינם מועברים למעונות, והציבור נפגע.

עמותת חלמי"ש, המייצגת מאות מעונות יום הגישה היום (שלישי) עתירה לבג"ץ בדרישה להורות ליועצת המשפטית לממשלה ולשר העבודה, לפרסם באופן מיידי את התבחינים לסבסוד מעונות היום לחודשים ספטמבר עד נובמבר 2024 ובכך לאפשר גם את העברת כספי המקדמות ממשרד העבודה למעונות ולמנוע קריסה כלכלית של המעונות, שאינן עומדים בנטל. 

עורכי הדין ד"ר יחיאל וינרוט, מאיר אברהם וטל שחף ממשרד ד"ר י. וינרוט ושות', המייצגים את עמותת חלמי"ש, מבקשים גם מבית המשפט להוציא צו ביניים שיורה לשר העבודה ושר האוצר להעביר לאלתר למפעילי מעונות היום את כספי "מקדמות הסבסוד" בגין התקופה המוסכמת - "תקופה שלשיטת המשיבים עצמם, ללא יוצא מן הכלל, התבחינים חלים לגביה וממילא אין חולק שיש להעביר למפעילי המעונות מקדמות בגינה", כלשון העתירה. 

בעתירה נטען ששני הצדדים, הן היועמ"שית והן שר העבודה הביעו עמדה ברורה שיש לפרסם מבחני תמיכה לפחות עבור אותם שלושה חודשים, אלא שמחלוקת בין השניים על משך הזמן שבו יחולו מבחני התמיכה - מונעת את פרסומם ואת תשלום המקדמות.  

תהליך הסבסוד הוא כזה: משרד העבודה מפרסם את הקריטריונים (תבחינים) לסבסוד, הורי הילדים מגישים בקשות לסבסוד ובזמן שעובר עד שנבחנת בקשתם ומתקבלת דרגת סבסוד - משרד העבודה מעביר מקדמות למעונות על מנת לאפשר מבחינה כלכלית את המשך פעילותם. ללא פרסום התבחינים על ידי משרד העבודה - לא ניתן להעביר את המקדמות, ובכך נגרם נזק כבד למפעילי המעונות. 

עימות מתוקשר מונע את הסבסוד לכלל הציבור

הרקע לעתירה הוא, העימות המתוקשר בין היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, לבין שר העבודה, יואב בן צור, סביב נושא סבסוד המעונות לאברכים חייבי גיוס.

ב-22.9, על רקע עמדת היועמ"שית שיש לבטל את הסבסוד לאברכים חייבי גיוס, הממשלה קיבלה החלטה לפרסם את מבחני התמיכה הקיימים, אך ורק לחודשים ספטמבר עד נובמבר 2024 - שנת הלימודים תשפ"ה. במקביל, הוחלט להקים צוות בראשות מנכ"ל משרד העבודה, אשר ימליץ על תיקון מבחני התמיכה להמשך שנת הלימודים תשפ"ה נוכח אילוצי המצב הבטחוני ושיקולים נוספים לרבות נתוני התעסוקה של משרתי המילואים.

ללאהחלטת הממשלהצילום: ללא

היועמ"שית מתנגדת להחלטת הממשלה

אולם, כאן התערבה היועצת המשפטית לממשלה, שסברה שההחלטה לתת תחולה של שלושה חודשים בלבד למבחני התמיכה לכלל האוכלוסיה בעקבות המצב החדש, היא תרגיל של השר בן צור לכרוך בין כלל הציבור לבין אותם אברכים חייבי גיוס, שלטענתה הסבסוד להם אמור להתבטל בעוד שלושה חודשים. 

היועמ"שית טוענת שעל משרד העבודה לפרסם מבחני תמיכה לשנת לימודים מלאה לכלל האוכלוסיה ולשלושה חודשים רק לאברכים חייבי גיוס, על מנת לתת להם מספר חודשים להיערך לביטול הסבסוד.

"אין מקום להחיל מעין הוראת מעבר של שלושה חודשים בלבד לגבי כלל האוכלוסייה, שהרי חוק הגיוס אינו מעלה או מוריד בעניינה, והיא זכאית לתמיכה למשך כל שנת הלימודים", טענה מיארה.

ללא מכתב היועמ"שית לשר בן צורצילום: ללא

היועמ"שית אף הגדילה לעשות ופנתה באופן אישי ליועצת המשפטית של משרד העבודה ולחשב הכללי של המשרד והורתה להם שלא לחתום על מבחני התמיכה לכלל הציבור לשלושה חודשים, כפי שביקש השר בן צור. לטענת העותרים, פעולה זו מנוגדת לפסיקה מפורשת של בית המשפט בבג"ץ 4646-08.

ללאמכתב המענה של השר בן צור ליועמ"שיתצילום: ללא

העותרים: כולם מסכימים שצריך לאפשר את העברת המקדמות, וזה לא קורה

"למרות שהמשיבים כולם מודים בפה מלא שמן הדין ומן הצדק לחתום לאלתר על התבחינים המאפשרים קביעת דרגות סבסוד לילדי המעונות, לפחות שלושה חודשים (עד סוף חודש נובמבר 2024), חתימה שתאפשר בתורה גם למפעילי המעונות לקבל מקדמות ממשרד העבודה, על מנת למנוע את קריסתם הכלכלית – בחרה היועצת המשפטית לממשלה, לסכל את חתימת התבחינים ואישורם אפילו לשלושת החודשים המוסכמים, ובכך למעשה הותירה את אלפי ההורים, הפעוטות והמפעילים מול שוקת שבורה", נכתב בעתירה. 

עוד נכתב: "למען הסר ספק יובהר, שאיש לא ימנע מהצדדים להמשיך ולברר בתום אותם שלושה חודשים מוסכמים, עם מי מהם הצדק באשר לתחולת התבחינים עד תום שנת הלימודים תשפ"ה – אולם את שיש לבצע כעת למניעת הנזק, יש לבצע לאלתר וללא דיחוי נוסף".

"אלפי הורים, ילדים, ומפעילי מעונות יום – מביטים בעיניים כלות בצדדים המתכתשים ביניהם", ציינו העותרים: "ברור גם כשמש, שחתימת התבחינים ואישורם לשלושה חודשים, תביא מזור דרמטי למפעילי המעונות שיוכלו לקבל מקדמות מיד עם חתימת התבחינים. בכך תוסר חרב הקריסה הכלכלית המרחפת מעל ראשיהם, נוכח אי יכולתם של הורים רבים לממן מימון מלא של שכר הלימוד, והציפייה הבלתי אפשרית מהמפעילים להמשיך ולהפעיל את המעונות ללא תשלום-הורים מלא מחד, וללא קבלת מקדמות על חשבון הסבסוד מאידך".

עו"ד מאיר אברהם ממשרד ד"ר י. וינרוט ושות' המייצג את התובעים: "מי שמוצאים את עצמם מוכים וחבולים על לא עוול בכפם, כתוצאה מההתגוששות שבין היועמ"שית למשרד העבודה, הם מאות מפעילי מעונות יום שקולם לא נשמע. כתוצאה מהמחלוקת הטקטונית שבין הצדדים, היועצת המשפטית לממשלה מונעת בפועל ממשרד העבודה להעביר מקדמות למפעילי המעונות, וכתוצאה מכך הם נקלעו למצוקה תזרימית קשה - שפוגעת בתשלום השכר לצוותי המעונות וממילא פוגעת גם בפעוטות ובשירות שניתן להם.

"אנו תקווה שבית המשפט ייענה לדרישה האלמנטארית של העותרת, עמותת חלמי"ש שמייצגת מאות מפעילי מעונות, ויורה על העברת המקדמות לאלתר".

שר העבודה יואב בן צור היועצת המשפטית לממשלה בג"ץ גלי בהרב מיארה סבסוד מעונות יום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}