ז' תשרי התשפ"ה
09.10.2024
כמיטב המסורת

פוסק הדור בדרשת שבת שובה: "לא נתפשר על אף בחור"

כמיטב המסורת הירושלמית: המונים נהרו לשמוע את דרשת שבת שובה של פוסק הדור הגאון רבי משה שטרנבוך בהיכל בית המדרש הגדול של חסידות דושינסקיא בירושלים

פוסק הדור בדרשת שבת שובה: "לא נתפשר על אף בחור"
פוסק הדור בדרשת שבת שובה צילום: דוד ארזני

המונים השתתפו בדרשת שבת שובה המסורתית של פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך, בהיכל בית המדרש דושינסקיא בהשתתפות אלפים ובראשות חברי הבד"צ ואדמו"רים ומורי הוראה מטעם העדה החרדית.

מנהג ישראל מקדמת דנא לשאת את דרשת 'שבת שובה' בפני בני העיר על ידי רבני העיר, ללמדם ההלכות הנוגעות לימי תשרי, וכך נהגו רבני ירושלים מארייהו דארעא קדישא מקדמת דנא ונשאו במקהלות עם את 'דרשת שבת שובה' ללמד את הציבור את הדרך ילכו בה ואת המעשה אשר יעשון.

כבר מעת כהונתו של הגאב"ד הקודם בעל ה'שערי טוביה' זצ"ל, הונהג בירושלים למסור את דרשת שבת שובה בביהמ"ד הגדול "היכל מהרי"ץ" של חסידות דושינסקיא, כאשר בשנים האחרונות נושא בהיכל זה פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך.

במשך קרוב לשעה הרחיב פוסק הדור בדרשתו בהלכה ובאגדה, כשהחלק ההלכתי נסוב על עניין תוספת יום הכיפורים.

לאחר פלפול ארוך בהלכה, התייחס פוסק הדור למצב המתוח בארץ ואמר "אנחנו חיים בתקופה קשה. המצב לא פשוט, אויבי ישראל מבקשים לכלותינו, ויש הרבה צרות ישראל רח"ל ביחיד וברבים, וצריך לקרוע שערי רחמים בתפילה 'אבינו מלכנו הפר עצת אויבינו'.

"גם הממשלה כאן, הוסיף פוסק הדור, לא שוכחים לרגע אחד מהתפקיד העיקרי שהציבו לעצמם, להעמיד כאן מדינה חילונית ולבולל אותנו ביניהם ולעשות אותנו 'עם ככל העמים גוי ככל הגויים' ה' ישמרנו, ואנחנו נילחם בכל הכח שאפילו בחור אחד לא יעזוב את הישיבה לצבא, ולא שייך בזה שום פשרות, שהצבא שלהם הוא מקום של שמד והעברה על הדת, ואסור לנו להתפשר אפילו לא על בחור אחד.

"ובעיקר עלינו להתרחק לגמרי מרשעים, והיינו לא להסתכל עליהם ולא להשתתף עמהם כלל וכלל, וזהו יסוד ההצלחה. וכבר פירש הגאון הקדוש ר' יהושע לייב דיסקין, מה שאומרים בהושענות "הושענא שלש שעות הושענא", שבשלש שעות האחרונות לפני ביאת משיח יהא רוח כפירה נורא, והוסיף ר' יהושע לייב דבר מבהיל, שרק מי שיתפרד לגמרי מהרשעים יזכה להינצל.

בסיום דבריו התייחס לקופתו האישית אותה יסד לפני למעלה משנה, באמצעותה מחלק פוסק הדור לרבני ירושלים סכומי כסף נכבדים לקראת החגים, כאשר כלל הדיינים ומורי הוראה סכומים נכבדים כעזרה לחג.

בדבריו אמר: "ברצוני לעורר אודות החשיבות לתמוך ולסייע למורי הוראה לפני יו"ט שיהיה להם כל צרכיהם לחג, וכמו שכתוב 'ושמחת אתה והלוי', וכתב הגאון ר' שלמה הכהן מווילנא, שבזמן הזה שאין לנו עבודת הלויים במקדש, הרי ה'מורי הוראות' נחשבים 'שבט לוי', וצריך לתת להם כסף לפני יום טוב, ואותם שזוכים לתמוך ברבנים, צריכים להבין את גודל הזכות שלהם, שהם כמחזיקי הארון ממש, שהם "תמכין דאורייתא" שהיא קודש הקדשים, וזכותם רבה מאוד.

הרב משה שטרנבוך דרשת שבת שובה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}