ו' תשרי התשפ"ה
08.10.2024
הגרעין על הכוונת?

אלו אפשרויות התקיפה של ישראל באיראן - והחשש האמריקאי

במשך 22 שנים מתכננת ישראל את הרגע הזה, אבל לא סביר שישראל אכן תתקוף לבסוף את מתקני הגרעין של איראן. בנוסף, לא יתכן שישראל תצליח בכך ללא עזרה אמריקאית. וושינגטון חוששת מתגובה נגדית. האם ישראל בכלל מסוגלת?

אלו אפשרויות התקיפה של ישראל באיראן - והחשש האמריקאי
תדלוק אווירי של מטוסי קרב צילום: דובר צה"ל

לפני שנתיים, עשרות מטוסי קרב ישראלים טסו מעל הים התיכון, ודימו תקיפה במתקני הגרעין של איראן, תרגיל שצה"ל פרסם בגלוי כתרגיל "טיסה ארוכת טווח, תדלוק אווירי ופגיעה במטרות רחוקות".

מטרת התרגיל לא הייתה רק להפחיד את האיראנים. הוא נועד גם לשלוח מסר לממשל ביידן: חיל האוויר הישראלי מתאמן לנהל את המבצע לבדו, למרות שסיכויי ההצלחה יהיו גבוהים בהרבה אם ארה"ב - עם ארסנל של פצצות חודרות בונקר תצטרף למתקפה.

בראיונות, בכירים ישראלים לשעבר ובהווה הביעו ספקות אם לישראל יש יכולת לגרום נזק משמעותי למתקני הגרעין של איראן. אף על פי כן, בימים האחרונים תוהים בכירי הפנטגון בשקט האם הישראלים מתכוננים ללכת על זה לבד, לאחר שהגיעו למסקנה שאולי לא יהיה להם עוד הזדמנות כזאת, כך לפי הניו יורק טיימס.

הנשיא ביידן הזהיר את ישראל מפני פגיעה באתרי גרעין או אנרגיה, ואמר כי כל תגובה צריכה להיות "פרופורציונלית" למתקפה האיראנית על ישראל בשבוע שעבר, מתוך הכרה בכך שתהיה איזושהי תקיפה נגדית ראויה. שר ההגנה לויד אוסטין הבהיר לשר הביטחון יואב גלנט, שארצות הברית רוצה שישראל תמנע מצעדים שיביאו להסלמה חדשה מצד האיראנים. גלנט אמור להיפגש עם אוסטין בוושינגטון ביום רביעי.

העיתון מדווח כי סביר להניח כי התקיפה נגד איראן תתמקד בבסיסים צבאיים, ואולי בכמה אתרי מודיעין או הנהגת המשטר, לפחות בתחילה, נראה שישראל לא תלך אחרי מתקני הגרעין של המדינה. נראה שהמטרות הללו ימתינו לזמן מאוחר יותר, אם האיראנים יסלימו עם התקפות משלהם.

אף על פי כן, ישנה קריאה גוברת בתוך ישראל, כולל כמה בארה"ב, לנצל את הרגע ולהחזיר לאחור את איראן שנמצאת בפתחה של ייצור פצצה גרעינית.

הוויכוח העלה שאלות חדשות. אם ישראל תתקוף, עד כמה היא באמת יכולה לפגוע ביכולות הגרעיניות של איראן? או, האם התוצאה תהיה פשוט לחבל בתוכנית הגרעין של איראן, מה שיוביל את איראן לחסום את פקחי הגרעין המעטים שעדיין יש להם גישה מוגבלת למתקנים העיקריים שלה. ומה אם תקיפה ישראלית תגרום למנהיגי איראן להחליט סוף סוף לייצר פצצה - הקו שהגנרלים של איראן נמנעו במשך 22 שנה מלעבור?.

במשך 22 שנים, מוקד תשומת הלב של ישראל ושל וושינגטון באיראן היה מפעל ההעשרה הגרעיני בנתנז, שנמצא כשלוש קומות מתחת לאדמה במדבר.

ישראל פיתחה תוכניות להרוס או לשתק את אולם הצנטריפוגות הענק, שבו מסתובבים המכונות עד שהאורניום מתקרב לחומר בדרגת פצצה. בעוד שטהראן מכחישה רשמית כי היא רוצה להחזיק פצצה, בחודשים האחרונים התלבטו כמה פרשנים איראנים אם יש לבטל פסק הלכה איסלאמי שהוציא בשנת 2003 האייתוללה עלי חמינאי, האוסר החזקת נשק גרעיני.

הניו יורק טיימס מדווח כי ארצות הברית מנעה באופן פעיל מישראל מלהשיג את הנשק שהיא תצטרך כדי להשמיד מתקן צנטריפוגות נוסף, בפורדוב, שנבנה עמוק בהר. כך או כך, נראה שימים מתוחים לפנינו.

 

איראן ארצות הבירת מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}