ו' תשרי התשפ"ה
08.10.2024
"עם ישראל חי"

ראש העיר ברלין הצטרף לתפילה בבית הכנסת המרכזי

בעיצומו של מעמד התפילה בבית הכנסת המרכזי של ברלין, בירת גרמניה, לציון שנה לטבח 7.10, פרצו המשתתפים בשירת 'עם ישראל חי' | ראש העיר קאי וגנר, לצד בכירים רבים בממשל ובצמרת הדיפלומטית, עורר את העולם לשלומם של החטופים ובהמשך אמר: "אני גאה בחיים היהודיים התוססים בגרמניה"

ראש העיר ברלין הצטרף לתפילה בבית הכנסת המרכזי
כיכר החטופים בגרמניה צילום: Nicolai Froundjian Photography

בבית הכנסת המרכזי בברלין, ציינו הבוקר, יום שני, שנה לטבח הנורא ב-7.10. בכירים בצמרת הפוליטית והדיפלומטית בגרמניה, לצד אישים רבים מהעולם הכלכלי והתקשורתי במדינה, נהרו הבוקר לבית הכנסת למעמד התפילה והזיכרון המיוחד, שאורגן על ידי רב העיר, הרב יהודה טייכטל.

בראש המכובדים, עמד ראש העיר קאי וגנר, שאף נשא דברים על המחוייבות של גרמניה לביטחונה של ישראל ועל הדאגה העמוקה של העם הגרמני ליהודי ארץ ישראל. "צריך להילחם באנטישמיות", אמר, "לא ייתכן שדבר כזה עוד יקרה בגרמניה. אנחנו תמיד נעמוד לצד ישראל". בהמשך דבריו, עורר את העולם למצבם של 101 החטופים בעזה. לקראת סיום, בחר ראש העיר לדבר על ההתפתחות של החיים היהודיים בברלין, ואמר: "אני גאה בחיים היהודיים התוססים בגרמניה".

באדיבות המצלםהמשתתפים הרבים באירועצילום: באדיבות המצלם

וגנר, כמו יתר הנואמים, דיברו על המחוייבות לעקור את הרוע מהעולם, להילחם באנטישמיות ולהחזיר את העולם למקום שליו ובטוח יותר. 

במהלך אירוע התפילה, נשא דברים מרגשים אלון גת, שאשתו ירדן שוחררה ואחותו כרמל נמצאת עדיין בשבי חמאס.

בלב המעמד, נשא הרב טייכטל תפילה לזכרם של הנרצחים ולשלומם של 101 החטופים שעדיין שבויים בידי החמאס בעזה. בסיום הדברים, פרץ הקהל בשירת "עם ישראל חי" וכמו ביטא את רחשי ליבם של כלל המשתתפים - במלאות שנה לטבח הרצחני. 

מעמד תפילה זה, מגיע בהמשך למעמד הרמת כוסית לרגל השנה החדשה, שאורגן על ידי הקהילה היהודית, ובו נשא דברים שר הבריאות של גרמניה קארל לאוטרבך. "השנה האחרונה הייתה נוראית לא רק לכם כקהילה, אלא לכולנו יחד", אמר השר שכיבד את המעמד, לצד מאות אישים בכירים מכל גווני הקשת הגרמנית; שרים, סגני שרים, חברי הבודנסטאג, שגרירי מדינות, קונסולים, ראשי ערים וגורמים בכירים בקהילות היהודיות. 

"ראש השנה הוא הראש של השנה, וזה גם זמן שמסכמים את השנה האחרונה", פתח השר בדבריו, "השנה הייתה שנה נוראית - לא רק לכם כקהילה, אלא לכולנו ביחד. את הטרור הנוראי שיצא בשנה האחרונה מהחמאס לעמכם ולארצכם אנו מגנים בתוקף ועומדים לצידכם. לא ננוח עד שהטרור הזה יגיע לסיום".

השר הוסיף ואמר: "יש לכם את התמיכה של הממשלה שלנו בכל זמן. מה שמאיים עליכם שם, מאיים על כולנו. אנחנו נלחם נגד הטרור והאנטישמיות בכל צורה".

שר הבריאות ציין כי "גם בגרמניה, לצערנו, החיים היהודים לא כל כך בטוחים. לפני שנים לא היינו מתארים לעצמנו דבר כזה. פעם התלבטו האם בכלל צריך את האבטחה מול מוסדות יהודים ובתי כנסת. היום לצערנו האיום לא רק על מוסדות, אלא על אנשים עצמם. נהיה קשה לחיות בתור יהודי בפתיחות, מפחדים באוניברסיטאות, או במסעדות. זה לא מתקבל בשום אופן". 

עוד אמר שר הבריאות: "המחויבות שלנו, בפרט לאור ההיסטוריה שלנו, לדאוג שיתאפשר ליהודים לחיות בפתיחות וללא מורא. אנחנו חייבים להילחם בכל סוג של אנטישמיות. אנחנו בממשלה נעשה כל מה שאנחנו יכולים להילחם בזה".

הרב טייכטל ברלין גרמניה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}