ו' תשרי התשפ"ה
08.10.2024
שנה של טראומה

ה-7 באוקטובר שינה את יהודי אמריקה והחזיר אותם למקורות

יהודים רבים בארצות הברית מצאו נחמה בקהילה היהודית ובאמונה לאחר מתקפת הטרור בשבעה באוקטובר. יהודים חילונים רבים, הגיבו למצב בכך שחיפשו תשובות והיו זקוקים לתמיכה. פילנתרופים תורמים לא רק לצרכים בישראל, אלא גם לחינוך וזהות יהודית באמריקה

ה-7 באוקטובר שינה את יהודי אמריקה והחזיר אותם למקורות
הפגנה בעד החטופים למרגלות מוזיאון ברוקלין צילום: חיים טויטו

בכתבה מרתקת שפורסמה ב'ניו יורק טיימס' מתאר העיתון איך יהודים רבים חיפשו את הזהות היהודית שלהם מאז השבעה באוקטובר 2023. אביגיל, סטודנטית יהודיה חזרה לחדר המעונות שלה במכללת ברנרד בניו יורק לפני מספר חודשים, ומצאה דגל פלסטיני קטן מוצמד על משקוף הדלת שלה, היכן שהמזוזה שלה הייתה צריכה להיות. ואז היא מצאה את המזוזה שלה, בתוך הכיור שלה.

במשך חודשים מאז ה-7 באוקטובר, ניסתה אביגיל להחליט על זהותה הליברלית והיהודית. חלק ממנה כמעט רצה להצטרף לחברים במאהלים הפרו-פלסטינים. אבל היא אמרה שהיא לא יכולה לשאת את האנטישמיות הגוברת שראתה סביבה.

כשהיא בהתה במזוזה הרטובה, היא החליטה לפנות לקהילה האחת שהיא ידעה שהיא באמת שלה: הקהילה היהודית.

היא ביטלה את תוכניות הקיץ שלה לגייס מצביעים דמוקרטיים לבחירות בארה"ב, ונסעה לפנסילבניה כדי להיות יועצת במחנה קיץ לבני נוער יהודים. שם היא מצאה את הזהות שלה בקהילה היהודית.

"מעולם לא הרגשתי כל כך מחוברת", אמרה אביגיל. "להיות פעם אחת במרחב שבו אוכל לשאול כל שאלה שאני רוצה, כי הייתי במרחב יהודי, זה היה כל כך משחרר".

יהודים רבים חווים תחושת פגיעה, תחושה שהם הכירו רק מסיפורים על השואה. תגובותיהם היו מגוונות. חלקם התרחקו יותר מהדת שלהם. חלקם הפכו פוליטיים יותר. אבל יהודים חילונים רבים, הגיבו למצב בכך שחיפשו תשובות והיו זקוקים לתמיכה.

"לא רק היתה טראומה גדולה, אלא גם התעוררות מחודשת", צוטט רב מניו יורק בעיתון. "מי שרחוק חוזר" אמר. ברחבי ארה"ב רבנים מדווחים על עלייה במספר המתפללים החדשים. מתפללים ותיקים עוסקים יותר בפעילויות בתוככי הקהילה. בתי ספר ומחנות יהודיים מקבלים בברכה זרם של משפחות חדשות. פילנתרופים תורמים לא רק לצרכים בישראל, אלא גם לחינוך וזהות יהודית באמריקה.

מאז ה-7 באוקטובר 2023, ארבעה מתוך 10 יהודים אמריקאים חיפשו או עסקו יותר ביהדות, כך לפי הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה. כשליש מהיהודים מייצגים את מה שהקבוצה מכנה "הנחשול" - אלה שלא היו מחוברים בעבר אך כעת מופיעים יותר באירועים יהודיים.

"עליית האנטישמיות מאלצת יהודים רבים להבין שאנשים שונאים אותם בגלל מי שהם - בעוד שאולי הם עצמם לא חקרו לעומק מי הם", צוטט בניו יורק טיימס, בכיר מהמרכז היהודי הלאומי ללמידה ומנהיגות בארה"ב. "התוצאה היא מעין חשבון נפש מאולץ בדרכים חדשות לדור הזה" אמר. הוא הוסיף: "כמעט מדי שבוע מישהו חדש שנכנס לבית הכנסת, נראה מבולבל, תוהה היכן לשבת או מה לקרוא".

בנוסף ההרשמה לבתי ספר יהודיים גברה, משפחות מחפשות לא רק ביטחון על רקע האנטישמיות הגואה, אלא גם קשרים חדשים.

ב-Wornick Jewish Day School, בית ספר יסודי וחטיבת ביניים בעיר פוסטר, קליפורניה, אמא ​​אחת העבירה את בנה בגיל גן לאחר שבית הספר שלו התעלם מדאגותיה בנוגע לביטחון. היא מצאה תחושת שייכות הרבה יותר גדולה אצל הקהילה היהודית.

מלחמת חרבות ברזל ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}