ה' תשרי התשפ"ה
07.10.2024
במערכת הביטחון מתנגדים

נתניהו ידון בהעברת האחריות על הסיוע ההומניטרי ברצועה לידי צה"ל

בדיון יוצגו תוכניות מפורטות, הכוללות בין היתר דרכים לרכש הסיוע, שינועו, אבטחתו וחלוקתו בידי כוחות צה"ל. גלנט, הרמטכ"ל וראש שב"כ מתנגדים לכך בשל הסכנה שבחשיפת הלוחמים באופן ישיר לאוכלוסיה בעת חלוקת הסיוע, וכן בשל העלויות הכבדות וסיבות מבצעיות

נתניהו ידון בהעברת האחריות על הסיוע ההומניטרי ברצועה לידי צה"ל
משאיות סיוע הומניטרי צילום: פיקוד המרכז של צבא ארה"ב

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לערוך דיון לדרישת השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר על העברת האחריות על הסיוע ההומניטרי לרצועה לידי צה"ל. על פי דיווח ב'הארץ', בדיון ישתתפו גורמים מדיניים וביטחוניים, ויוצגו בו תוכניות מפורטות להעברת האחריות לידי מדינת ישראל וצה"ל, הכוללת בין היתר תוכניות לרכש הסיוע, שינועו, אבטחתו וחלוקתו.

זאת, על אף הסתייגות בכירי מערכת הביטחון שטענו כי העברת האחריות לידי צה"ל תסכן את הלוחמים ותעלה מיליארדי שקלים למערכת הביטחון.

כזכור, עם כניסת כוחות צה"ל ללחימה ברפיח התקשו גורמים בינלאומיים שלקחו חלק בהכנסת הסיוע ההומנטירי לרצועה עד אז, בהם האו"ם, להמשיך לשנע את משאיות הסיוע לתוך הרצועה. בדרג המדיני הוחלט לאפשר לגורמים פרטיים ברצועה לקחת חלק בהכנסת הסיוע ובחלוקתו.

בצה"ל ובשב"כ התריעו כי אם לא ימצא גורם בינלאומי מוסכם שיקבל על עצמו את האחריות לנושא, חמאס ימשיך להשתלט על הסיוע שנכנס לרצועה ולגבות מיסים מאותם סוחרים, דבר שמחזק את הארגון כלכלית.

בשל האזהרות, הוחלט להפסיק את הפעילות מול הסוחרים הפרטיים. במקביל הודיע האו"ם כי אנשיו לא יוכלו לבצע את הפעילות בשל הלחימה, בזיזת המשאיות על ידי פעילי חמאס והחשש לחיי עובדיו.

הדרישה של הדרג המדיני, כפי שהתבקשו בצה"ל להציג בדיון, כוללת גם את רכישת הסיוע. מאחר שהאו"ם והארגונים הבינלאומיים הבהירו שלא ייקחו חלק בתוכנית שלא תהיה באחריותם המלאה, ישראל היא זו שתידרש לרכוש מכספה את המזון, תרופות, דלק ואוהלים עבור תושבי הרצועה שנמצאים באזורים הומניטריים.

על פי הערכות גורמי הביטחון, עלות מזון בסיסי לבדו למשך שנה תהיה 5.4 מיליארד שקלים. בנוסף תידרש ישראל לרכוש בעלות מיליארדי שקלים מידי שנה ציוד רפואי, אוהלים, דלקים וציוד הומניטרי נוסף שהיא מחויבת לתת לאזרחים בשטח לחימה על פי הדין הבינלאומי.

לאחר רכישתם, המוצרים יאוחסנו במחסנים גדולים בקרבת הגבול, משום ישנעו את הסחורות למעבר כרם שלום ולמעבר נוסף סמוך לנחל עוז. הסיוע ייכנס למרכזי חלוקה ברצועת עזה על גבי משאיות של צה"ל, ומשם יחולק לאזרחים על ידי לוחמי צה"ל.

מערכת הביטחון ושר הביטחון יואב גלנט מתנגדים להעברת האחריות לידי צה"ל, מסיבות מבצעיות ומשפטיות. גלנט הסביר כי הלוחמים שייקחו חלק בהעברת הסיוע לאזרחים יהיו חשופים לתקיפות מצד פעילי חמאס שיגיעו במסווה לנקודות החלוקה, וכן מצד המון עזתי שינסה לבזוז את הסיוע. בעמדה זו מחזיקים גם ראש שב"כ רונן בר והרמטכ"ל הרצי הלוי.

סיבה נוספת להתנגדות של השלושה היא העלויות הכבדות של הסיוע, שעלולות אף לגדול בשל עלויות השינוע, האיכסון, האבטחה וימי המילואים הנוספים שיידרשו לפעילות, בזמן שמערכת הביטחון תדרש להתמודד עם אתגרים וצרכים דחופים נוספים בשל המלחמה. בנוסף חוששים במערכת הביטחון כי העברת האחריות לצה"ל תפחית מהלחץ שמופעל על חמאס לדאוג למזון לאזרחי הרצועה.

המתנגדים לתוכנית אף טוענים כי על מנת שהיא תמנע מחמאס להתחזק כלכלית על גבי הסיוע הנכנס לרצועה, על צה"ל לקבל שליטה מלאה על כל שלבי העברתו לאזרחים. לדבריהם, אם חמאס יישאר אחראי על אחד מהשלבים, מערכת הביטחון לא תוכל למנוע מהם להשתלט על הסיוע.

מהרגע שישראל תיקח אחריות על הסיוע, היא תדרש לקבל גם אחריות על בתי החולים הזמניים שהוקמו בעזה ולספק לבתי החולים הציבוריים את כל הציוד הנדרש. הציוד הרפואי צפוי לעלות מיליארדי דולרים מדי שנה.

בנימין נתניהו סיוע הומניטרי צה"ל מלחמת חרבות ברזל עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}