ד' תשרי התשפ"ה
06.10.2024
פה אחד

אושרו בוועדה שתי הצעות חוק העוסקות במאבק בפעילות אונר"א

ועדת החוץ אישרה לקריאה שנייה ושלישית שתי הצעות חוק העוסקות במאבק בפעילות אונר"א, הקובעות בין היתר כי מדינת ישראל לא תקיים כל מגע עם אונר"א או עם מי מטעמה. יו"ר הוועדה, ח"כ אדלשטיין: "בעיית אונר"א לא החלה ב 7 באוקטובר"

אושרו בוועדה שתי הצעות חוק העוסקות במאבק בפעילות אונר"א
ח"כ יולי אדלשטיין צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, אישרה היום (ראשון) לקריאה שנייה ושלישית שתי הצעות חוק העוסקות במאבק בפעילות אונר"א בישראל.

ההצעה הראשונה של ח"כ בועז ביסמוט, אליה מוזגה הצעה של ח"כ שרן השכל, קובעת כי אונר"א לא תפעיל כל נציגות, לא תספק כל שירות ולא תקיים כל פעילות, במישרין או בעקיפין, בשטחה הריבוני של מדינת ישראל.

ההצעה השנייה, היא מיזוג של שלוש הצעות שהגישו חברי הכנסת רון כץ, דן אילוז, יוליה מלינובסקי וקבוצת חברי כנסת. על פי הצעה זו, הזמנת אונר"א, בהסתמך על חילופי האיגרות בין ישראל ובין אונר"א מתאריך ו' בסיוון התשכ"ז (14 ביוני 1967), שעוסקות בהקלות של ממשלת ישראל על תפקידה של אונר"א, תפקע ביום ה' בתשרי התשפ"ה (7 באוקטובר 2024), או לאחר אישור החוק באופן סופי במליאה.

כמו כן קובעת ההצעה כי רשות מרשויות המדינה, לרבות גופים ואנשים אחרים הממלאים תפקידים ציבוריים על פי דין, לא תקיים כל מגע עם אונר"א או עם מי מטעמה.

שתי ההצעות אושרו פה אחד והן יכנסו לתוקף 90 יום לאחר אישורן הסופי. בנוסף, קובעות ההצעות חובת דיווח של המטה לביטחון לאומי לוועדת החוץ והביטחון על יישום הוראות החוק.

יצוין כי ההצעות אושרו לאחר דיונים רבים שקיימה הוועדה, חלקם גלויים וחלקם חסויים. בדיונים הגלויים שמעה הוועדה ארגונים חברתיים, חוקרים, ונציגי משפחות שכולות, ביניהן גם כאלה שעובדי אונר"א השתתפו בהחזקתם בעזה או נטלו חלק ברציחתן. 

בדיונים החסויים נידונו בהרחבה יחד עם משרדי החוץ, הביטחון, המשפטים, האוצר, המל"ל, וגופי הביטחון, ההשלכות הרחבות של הצעות החוק במישור המדיני, המשפטי, הביטחוני והכלכלי. בנוסף התקיימו ישיבות רבות בין גורמי המקצוע לבין צוות הייעוץ המשפטי לוועדה, בהובלת עו"ד מירי פרנקל שור, על מנת לגבש נוסח מוסכם ככל האפשר, הנותן מענה רחב למגוון הנושאים שהועלו בדיונים.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין אמר: "בעיית אונר"א לא החלה ב 7 באוקטובר, אלא רק צפה ונחשפה במלוא שטניותה. מזה שנים ארוכות שחברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית מעלים את הנושא ומקדמים הצעות חוק בנושא. כולנו ראינו את הפעילות של אונר"א בשביעי באוקטובר - דאגה ל"סעד ולתעסוקה" לא הייתה שם. אנחנו יודעים שחלק מהחטופים הוחזקו בידי עובדי הארגון. 

מדובר בנושא מורכב ובעל השלכות רחבות, ולכן בשבועות האחרונים, עמלנו באינטנסיביות רבה - צוות הוועדה ואנוכי, יחד עם חברי הכנסת - מול הגורמים השונים במטרה להגיע לנוסחי חוק משמעותיים ואופרטיביים. לפני זמן קצר חוקי אונר"א עברו בוועדת החוץ והביטחון ויעלו לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת. אונר"א Is out!"

יולי אדלשטיין אונר"א ועדת החוץ והביטחון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}