ד' תשרי התשפ"ה
06.10.2024
המלחמה יוצאת מהצללים

האתרים הרגישים של איראן שעלולים להפוך למטרות של ישראל

לאיראן יש מספר אתרים רגישים, כולל תשתיות נפט, מתקנים צבאיים ומתקנים גרעיניים. פגיעה במתקני הנפט עלולה לפגוע בכלכלה החלשה ממילא של איראן ולשבש את שוקי הנפט העולמיים חודש לפני הבחירות בארה"ב

האתרים הרגישים של איראן שעלולים להפוך למטרות של ישראל
אילוסטרציה צילום: pixabay

איראן וישראל נמנעו מעימות ישיר במשך שנים, ונלחמו במלחמת צללים שכללו חבלות חשאיות והתנקשויות. אבל שתי המדינות מתקרבות כעת לעימות מלא, לאחר הפלישה הישראלית לדרום לבנון השבוע ומטח הטילים הבליסטיים של טהראן על ישראל - השני של איראן בתוך פחות משישה חודשים.

נראה כי ישראל מוכנה לפגוע באיראן באופן ישיר, בצורה נמרצת ופומבית יותר מכפי שהייתה בעבר. לאיראן יש מספר מטרות רגישות, כולל אתרי קידוח נפט, בסיסים צבאיים ואתרי גרעין.

הנה סקירה כללית של איך תקיפה ישראלית יכולה להיראות

תעשיית הנפט של איראן

מתקני הנפט והגז של איראן מקובצים ברובם במערב המדינה, ליד עיראק, כווית וסעודיה. מספר לא מבוטל של מתקנים נמצאים מול חופי איראן או באיים, כמו מסוף ייצוא הנפט העיקרי שלה באי חארג' שבמפרץ הפרסי. חארג' הוא אי במפרץ הפרסי, כ-25 ק"מ דרומית לקו החוף האיראני. הוא משמש כנמל ים מרכזי לייצוא נפט, ונחשב לתשתית קריטית עבור איראן.

פגיעה במתקני הנפט עלולה לפגוע בכלכלה החלשה ממילא של איראן ולשבש את שוקי הנפט העולמיים חודש לפני הבחירות בארה"ב. איראן מייצרת כשלושה מיליון חביות נפט ביום, כ-3% מהאספקה ​​העולמית. הלקוח הגדול ביותר שלה הוא סין. הסנקציות הפחיתו את חשיבות איראן בשוק העולמי, אך תקיפה עלולה בכל זאת להשפיע על המחירים.

מתקני הגרעין של איראן

ישראל רואה בתוכנית הגרעין של איראן איום על קיומה. אבל גורמים ישראלים אמרו ל'ניו יורק טיימס' כי אין להם תוכניות מיידיות לפגוע במתקני הגרעין של איראן - אלה כוללים מפעלי ייצור והעשרת אורניום, מכרות אורניום וכורי מחקר - כנקמה על מטח הטילים האחרון.

התמקדות באתרי גרעין, שרבים מהם נמצאים עמוק מתחת לאדמה, תהיה קשה ללא עזרה מארצות הברית. הנשיא ביידן אמר ביום רביעי האחרון שהוא לא יתמוך בהתקפה על אתרי גרעין איראניים.

גם אם איראן תאיץ את מאמציה לייצר מספיק אורניום מועשר מאוד עבור פצצה, מומחים טוענים שאיראן תהיה במרחק חודשים ואולי גם שנה מיצירת נשק גרעיני.

התקפה מרחוק

אם ישראל תרצה להשתמש בחיל האוויר כדי לתקוף, המטוסים יצטרכו לטוס למרחקים ארוכים. אבל לאחרונה ישראל הראתה שחיל האוויר יכול לעשות זאת.

בהתקפות נגד החות'ים בתימן בשבוע שעבר, טסו כוחות ישראליים קרוב ל-2000 קילומטרים כדי לתקוף תחנות כוח ותשתיות נפט תוך שימוש במטוסי תדלוק, עשרות מטוסי קרב שנאלצו לתדלק באמצע הטיסה.

תקיפת איראן באוויר תהיה כרוכה במרחקים דומים, אבל היא תהיה מסוכנת הרבה יותר. לאיראן יש הגנה אווירית הרבה יותר חזקה מאשר ללבנון ותימן.

באפריל, כנקמה על מטח הטילים הראשון של איראן, תקיפה אווירית ישראלית גרמה נזק למערכת נ"מ S-300 ליד העיר נתנז. גורמים מערביים ואיראנים אמרו כי ישראל שיגרה לפחות טיל אחד שנורה ממטוס קרב באותה מתקפה.

"אני חושב שהם יחקו את המבצע באפריל וינסו לנטרל את מערכות ההתרעה המוקדמות וההגנה האווירית של איראן כדי להוציא לפועל מתקפה אווירית", אמר גרנט רומלי, בכיר לשעבר בפנטגון ועמית בכיר במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב. "השאלה תהיה כמה נרחבת תהיה התקיפה והאם הם ייכנסו למרחב האווירי האיראני".

אבל ייתכן שישראל לא תצטרך להסתמך רק על חיל האוויר בהתקפה על איראן. ה'ניו יורק טיימס' מדווח כי על פי המרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים, צוות חשיבה בוושינגטון, לישראל יש אפשרויות נוספות: טילים בליסטיים יריחו 2 לטווח בינוני שיכולים לטוס כ-3700 קילומטרים, וטילים בליסטיים של יריחו 3 לטווח בינוני שיכולים להגיע למטרות של יותר מ-7000 קילומטרים.

איראן מלחמת חרבות ברזל מבצע חיצי הצפון מבצע סדר חדש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}