ד' תשרי התשפ"ה
06.10.2024
בעיצומו של החג

מזכ"ל האו"ם במכתב בהול לנתניהו: "אונר"א בסכנה"

בכנסת צפוי לעבור חוק שאוסר על נציגי הממשלה להיות בקשר עם אונר"א. מזכ"ל האו"ם פנה לרה"מ בדאגה, בעיצומו של החג - בבקשה שיתערב ויעצור את קידום החקיקה: "התפתחות מדאיגה מאוד בהיסטוריה של האו"ם"

מזכ"ל האו"ם במכתב בהול לנתניהו: "אונר"א בסכנה"
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש צילום: פלאש 90

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שבסוף השבוע הוכרז על ידי שר החוץ ישראל כ"ץ כ"אישיות בלתי-רצויה בישראל", פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו במכתב בהול במהלך החג - ובו הביע דאגה עמוקה מהחקיקה בכנסת נגד אונר"א.

על פי דיווח ב'ווינט', גוטרש הזהיר בין השאר כי אם החקיקה תעבור - אונר"א לא תוכל להמשיך לפעול, והוא יצטרך להביא את הנושא לעצרת הכללית של האו"ם.

החקיקה המנתקת את הקשר בין מדינת ישראל לאונר"א, סוכנות הסעד לפליטים פלסטינים, צפויה להיות מאושרת היום (ראשון) בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

על פי הצעת החוק, יהיה איסור על כל נציגי הממשלה באשר הם להיות בקשר עם אונר"א. כלומר - משרדי החוץ והפנים לא יוכלו להנפיק אשרות כניסה לעובדי אונר"א ועובדי המכס לא יוכלו לטפל בסחורות שהסוכנות מייבאת. בהמשך גם יבוטלו הטבות המס לארגון.

הצעת החוק קובעת כי הקשר עם אונר"א יפקע החל ממחר - ואונר"א תאבד את המעמד הדיפלומטי והחסינות הדיפלומטית שממנה היא נהנית מאז 1967. סעיף נוסף בחוק קובע כי עובדי אונר"א שהיו שהיו מעורבים בטבח ה-7 באוקטובר לא יהנו מחסינות דיפלומטית על פי החוק הישראלי, כלומר ניתן יהיה להעמיד אותם לדין על מעשיהם.

בפנייתו בעיצומו של החג לנתניהו, כתב גוטרש כי אם החוק יאושר, הוא ימנע מאונר"א להמשיך את עבודתה. "זה מדאיג ביותר שנשקלת חקיקה במדינה חברה של האומות המאוחדות שתהיה מנוגדת בתכלית לעקרונות אמנת האו"ם", כתב גוטרש. "טיוטת החקיקה העומדת לדיון בפני הכנסת, אם תתקבל, עלולה למנוע מאונר"א להמשיך בפעולותיה בשטחים הפלסטינים הכבושים ובעקבות כך לשלול מפליטים פלסטינים ברצועת עזה ובגדה המערבית סיוע והגנה חיוניים שאונר"א מספקת להם מאז שנת 1949".

לדברי גוטרש, "בתנאים רגילים, אונר"א פועלת בכמעט 400 בתי ספר, ביותר מ-65 מרפאות בריאות ראשוניות בשטח הפלסטיני הכבוש, נותנת חינוך ליותר מ-350 אלף ילדים וליותר מ-5 מיליון חוות דעת בריאותיות מדי שנה. אונר"א מספקת גם סיוע חיוני לעניים ושירותים חברתיים. תחת המשבר הנוכחי בעזה, אונר"א היא עמוד השדרה של הארגון ההומניטרי של האו"ם ומעניקה פעולות סיוע, מתן חבל הצלה, מחסה או תמיכה אחרת לרוב הגדול מתוך כמעט 2.3 מיליון תושבי עזה, כולם מושפעים מהסכסוך".

עוד ציין מזכ"ל האו"ם: "לאור חומרת העניין, יהיה עליי להביא לתשומת ליבה של העצרת הכללית, אם טיוטת החקיקה תאומץ. זו תהיה התפתחות מדאיגה מאוד בהיסטוריה של האו"ם שמדינה חברה מאמצת חקיקה הדורשת שלא יהיה מגע בין הרשויות של המדינות החברות וישות של האומות המאוחדות, במקרה זה אונר"א. לא ניתן לנתק את אונר"א מהאו"ם. היא חלק בלתי נפרד ממנה".

גוטרש כתב במכתבו כי הפריבילגיות והחסינויות ימשיכו לחול על עובדי אונר"א ואנשיה, בלי קשר לחקיקה שתעבור בכנסת. "אני רוצה להביע את תקוותי שזה יהיה אפשרי עבור ממשלתך לנקוט בצעדים הדרושים כדי להימנע מאימוץ חקיקה זו", סיכם.

 

 

 

 

 

 

אנטוניו גוטרש אונר"א בנימין נתניהו מלחמת חרבות ברזל טבח ה-7 באוקטובר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}