ד' תשרי התשפ"ה
06.10.2024
האזנה מלאה

אשת השיווק מטיוואן וההודעה המוצפנת: פרטים חדשים ממבצע הביפרים

ה״וושינגטון פוסט״ מגלה פרטים חדשים על מבצע פיצוץ האיתוריות של אנשי חיזבאללה. ביפרי הנפץ נבנו בישראל בשנת 2022 והוכנסו לקו האספקה של חברת 'אפולו' מטיוואן מבלי שזו תדע על כך. המחבלים היו צריכים ללחוץ על שני כפתורים כדי לקרוא את ההודעה, וכך הם נפצעו בשתי ידיים ולא יכלו יותר להילחם

אשת השיווק מטיוואן וההודעה המוצפנת: פרטים חדשים ממבצע הביפרים
מתקפת הביפרים על חיזבאללה צילום: שאטרסטוק

ה״וושינגטון פוסט״ מגלה פרטים חדשים על מבצע פיצוץ האיתוריות של אנשי חיזבאללה. הביפר AR924 נבנה כדי לשרוד בתנאי שדה הקרב. הוא היה בעיצוב טייוואני עמיד למים ועם סוללה מגודלת שיכולה לפעול במשך חודשים ללא טעינה. והכי חשוב, לא היה סיכון שישראל תוכל לעקוב אחר הביפרים. מנהיגי חיזבאללה כל כך התרשמו שהם קנו 5,000 מהם והחלו לחלק אותם ללוחמים ואנשי לוגיסטיקה בפברואר האחרון.

אך ישראל היא זאת שמכרה את הביפרים לחיזבאללה. משהוחלט על הפעלת חומר הנפץ, קיבלו פעילי חיזבאללה הודעה באיתורית בה נאמר כי ממתינה להם הודעה מוצפנת, שקריאתה חייבה לחיצה על שני כפתורים ושימוש בשתי הידיים. כך הבטיחה ישראל שהפציעות של אנשי חיזבללה יהיו משמעותיות ויפגעו בשתי הידיים שלהם ולא יוכלו להילחם יותר.

לא פחות מ-3,000 אנשי חיזבאללה רובם דמויות מהדרג הנמוך, נהרגו או נפצעו, יחד עם מספר לא ידוע של אזרחים, כאשר המכשירים התפוצצו בהפעלה מרחוק ב-17 בספטמבר.

חיזבאללה חיפש רשתות אלקטרוניות חסינות מפריצה להעברת הודעות, והמוסד הגה תחבולות שיובילו את הארגון לרכוש מכשירים שנראו מושלמים לתפקיד, ציוד שהמוסד עיצב והרכיב בישראל.

החלק הראשון של התוכנית, מכשירי קשר ממולכדים, נכנסו ללבנון על ידי המוסד לפני כמעט עשור, בשנת 2015. מכשירי קשר הכילו סוללות גדולות, חומר נפץ נסתר ומערכת שידור שהעניקה לישראל גישה מלאה לתקשורת של חיזבאללה.

במשך תשע שנים הסתפקה ישראל בהאזנת סתר לחיזבאללה, עם אפשרות להפוך את מכשירי הקשר לפצצות במלחמה עתידית. אבל אז הגיעה הזדמנות חדשה ומוצר חדש ונוצץ: ביפר קטן מצויד בחומר נפץ רב עוצמה. חיזבאללה שילם בסופו של דבר לישראל בעקיפין עבור הפצצות הזעירות שהרגו או פצעו רבים מפעיליו.

מכיוון שחיזבאללה היו ערניים, הביפרים לא יכלו להיות מישראל או מארצות הברית, לכן בשנת 2023, ארגון חיזבאללה חיפש לרכוש כמות גדולה של מכשירים ממותגים טייוואנים, לחברה הטייוואנית לא היה כל ידע על התוכנית הישראלית, נציגת מכירות ששמה לא פורסם הצליחה לשכנע את חיזבללה לרכוש 5000 ביפרים.

נציגת המכירות של החברה הטייוואנית, הקימה חברה משלה וקיבלה רישיון למכירת ביפרים שנשאו את המותג הטייואני 'אפולו'. מתישהו בשנת 2023, היא הציעה לחיזבאללה עסקה משתלמת והארגון נפל במלכודת וקנה 5000 מכשירים.

"היא הייתה זו שהייתה בקשר עם חיזבאללה, והסבירה להם מדוע הביפר הגדול יותר עם הסוללה הגדולה יותר טוב מהדגם המקורי", אמר מקור ישראלי לעיתון. אחת ההמלצות העיקריות של ה-AR924 הייתה שהסוללות מחזיקות מעמד זמן רב.

כפי שהתברר, הייצור בפועל של המכשירים היה מחוץ לטייוואן ולפקידת השיווק לא היה כל ידע על הפעולה הישראלית, ולא היתה מודעת לכך שהביפרים הורכבו פיזית בישראל בפיקוח המוסד, כך על פי גורמים. הביפרים של המוסד, כללו תכונה ייחודית: ערכת סוללות שהסתירה כמות זעירה של חומר נפץ רב עוצמה.

רכיב הפצצה הוסתר עד כדי כך שלא ניתן היה לזהותו כמעט, גם אם המכשיר יפורק. גורמים רשמיים ישראלים מאמינים כי חיזבאללה אכן פירק חלק מהביפרים ואולי אף צילם אותם.

רוב  הבכירים בישראל לא היו מודעים ליכולת הישראלית עד ה-12 בספטמבר. זה היום שבו זימן ראש הממשלה נתניהו את הבכירים לפגישה כדי לדון בפעולה אפשרית נגד חיזבאללה. פרץ ויכוח בין הבכירים לגבי פיצוץ אלפי ביפרים שעלולים לגרום נזק עצום לחיזבאללה, אך עלול גם לעורר תגובה חריפה, וייתכן שאיראן תצטרף ללחימה.

"היה ברור שיש כמה סיכונים", אמר גורם ישראלי. חלקם, כולל בכירים בצה"ל, הזהירו מפני פוטנציאל להסלמה מלאה עם חיזבאללה, אבל אחרים, בעיקר המוסד, ראו הזדמנות לשנות את הסטטוס קוו עם "משהו יותר אינטנסיבי". בסופו של דבר, נתניהו אישר להפעיל את המכשירים .

ב-17 בספטמבר, אלפי ביפרים ממותגים צלצלו או רטטו בבת אחת, בכל רחבי לבנון וסוריה. משפט קצר בערבית הופיע על המסך: "קיבלת הודעה מוצפנת", נכתב.

פעילי חיזבאללה מילאו בצייתנות אחר ההנחיות לבדיקת הודעות מוצפנות, תוך לחיצה על שני כפתורים. בבתים ובחנויות, במכוניות ובמדרכות, פיצוצים קרעו את הידיים שלהם והעיפו אצבעות. פחות מדקה לאחר מכן, אלפי מכשירים אחרים התפוצצו, ללא קשר אם המשתמש נגע אי פעם במכשיר שלו. למחרת, ב-18 בספטמבר, מאות מכשירי קשר התפוצצו גם הם באותו אופן.

מתקפת הביפרים חיזבאללה טייוואן מלחמת חרבות ברזל מבצע חיצי הצפון מבצע סדר חדש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}