ג' תשרי התשפ"ה
05.10.2024
מסע מורכב ומתמשך

השמנה: המגפה השקטה שמשפיעה על כולנו

פרופ' דרור דיקר, מומחה מוביל בתחום, חושף את האתגרים בהבנת השמנה כמחלה, מציג גישות טיפול חדשניות, ומסביר כיצד המרכז הרב-תחומי בהרצליה מדיקל סנטר מוביל את המהפכה בטיפול בהשמנה בישראל

השמנה: המגפה השקטה שמשפיעה על כולנו
אילוסטרציה צילום: unsplash

בעולם שבו הידע הרפואי מתקדם בצעדי ענק, עדיין ישנן מחלות שאיננו מבינים לעומק. השמנה, אחת המחלות הנפוצות ביותר בעולם המערבי, היא דוגמה בולטת לכך. למרות שכמעט כל אחד מכיר מישהו שמתמודד עם עודף משקל, רבים עדיין לא מבינים שמדובר במחלה של ממש.

פרופ' דרור דיקר, מנהל המרכז הרב תחומי לטיפול במחלות השמנה במרכז הרפואי הרצליה מדיקל סנטר, מסביר ש"השמנה זאת מחלה שמשפיעה על כמעט כל אברי הגוף. והבעיה במחלה הזאת, שאנשים לא מבינים שהיא מחלה". לדבריו, הטעות הנפוצה ביותר היא התפיסה שהשמנה היא תוצאה של חוסר רצון או עצלנות. "אנשים מצפים מהאדם שחי עם השמנה  שאם יתאמץ יותר ויאכל  פחות, ויעשה  יותר פעילות גופנית, הוא לא יחיה עם השמנה. וזו טעות," הוא מדגיש. "השמנה היא מחלה עם בסיס פיזיולוגי של כשל רקמת השומן ואיננה תלויה רק ברצון והתנהגות החולה".

באדיבות המצלםפרופ' דרור דיקרצילום: באדיבות המצלם

אבל מה בדיוק קורה בגוף כשאדם סובל מהשמנה? פרופ' דיקר מסביר שההשמנה משפיעה על הגוף בשני אופנים עיקריים. הראשון הוא בעיית הכובד: "כשאתה צובר הרבה משקל, זה שם עומס משמעותי ביותר על השריר והשלד שלך, וגורם לבעיות של שריר ושלד, דום נשימה בשינה, יתר לחץ דם ולאי ספיקת לב". לצד זה, יש גם את המחלות המטאבוליות: "ברגע שרקמת השומן משגשגת  וגדלה, היא עלולה לא לקבל מספיק אספקת דם. חוסר אספקת הדם הזה גורם לכך שאותה רקמה שומן מתחילה לייצר דלקת."

הדלקת הזו, מסביר פרופ' דיקר, יכולה להשפיע על איברים שונים בגוף. למשל, בכבד היא יכולה לגרום לכבד שומני, שעלול להתפתח לשחמת. בלב, היא יכולה לגרום לאי ספיקת לב ולהתקף לב , ובלבלב - להוביל להתפתחות סוכרת.

מעניין לציין שלא כל השמנה נראית או משפיעה באותה צורה. "אם תיקח אישה, ואני אומר אישה בכוונה כי זה בדרך כלל זה מאפיין השמנה נשית, יש נשים שמסת המשקל שלהן גבוהה אבל רוב השומן מתרכז סביב הירכיים והאגן. השומן הזה הוא לא שומן דלקתי והוא לא מייצר במרבית המקרים את מחלת ההשמנה. לעומת זאת אם תיקח גבר, רוב השומן שלו מתרכז בבטן. והשומן הזה הוא השומן הדלקתי והבעייתי".

כשמדברים על השמנה, חשוב להתייחס גם להיבטים התרבותיים והחברתיים. פרופ' דיקר מתייחס לציבור החרדי כדוגמה: "במשפחות החרדיות יש צריכה עצומה של משקאות ממותקים, זה אסון בריאותי. ראינו את ההשפעה הבריאותית המיטיבה בתקופת המס על משקאות ממותקים", הוא אומר ומסביר את הבעייתיות בכך: "אם אדם החי עם השמנה צורך לדוגמא 2500  קלוריות ליום, וכל כוס של משקה ממותק מכילה כ-7-10 כפויות סוכר לכוס כ-45-50 קלוריות לכוס שתיה ממותקת חלק ניכר מהקלוריות הריקות הללו בא מהשתיה הממותקת  , במקרה וההוצאה היומית הקלוריות שלו היא פחותה לדוגמא 2200, כל יום יש לו עודף של 300 קלוריות, המביאות להשמנה".

אז מה עושים? איך מטפלים בהשמנה? פרופ' דיקר מדגיש שזו מחלה כרונית הדורשת טיפול מתמשך. "השמנה מוגדרת כמחלה כרונית מתקדמת ונשנית," הוא מסביר. "הירידה במשקל זאת איננה המשימה הקשה מבין מטרות הטיפול. המשימה הקשה מבין מטרות הטיפול היא לשמר את הפחתת המשקל."

הטיפול בהשמנה מתחיל בשינויי אורח חיים ויכול להגיע עד לניתוחים בריאטריים. "יש פה פירמידה של טיפול," מסביר פרופ' דיקר, "מהאחריות האישית של האדם, דרך הטיפול של רופאי המשפחה והטיפול הדיאטני, דרך הטיפול של המרפאות המקצועיות לטיפול בהשמנה וכלה בניתוחים בריאטריים".

בשלב הראשון, מומלץ לאנשים להתחיל בפעילות גופנית קלה. "אני מציע לאנשים שלי שמטופלים על ידי: תעלו ב-2000 צעדים את הצעדים שלכם. זאת אומרת, המטרה היא להגיע ל-10,000 צעדים, וזה קשה להגיע בבת אחת, אבל תמדדו כמה אתם צועדים. אם אתם צועדים נניח 3,000 צעדים ביום, אז תגדילו את זה ב-2000 צעדים ביום. 10,000 צעדים ביום זה שווה ערך לשעת פעילות גופנית במכון כושר".

אם שינויי אורח החיים אינם מספיקים, ישנן אפשרויות טיפול נוספות. "יש היום טיפולים תרופתיים, יעילים ובטוחים" מסביר פרופ' דיקר. "לצערנו הרב, לאנשים שלא חיים עם סוכרת  הם לא בסל התרופות".

במקרים מסוימים, כאשר כל שאר האפשרויות מוצו, ניתן לשקול ניתוח בריאטרי. "ניתוח בריאטרי הוא לא לכל אחד," הוא מדגיש. "קודם כל יש קריטריונים. הקריטריון הוא BMI 35, עם תחלואה נלווית שהיא סוכרת, או דום נשימה בשינה בינוני ומעלה, או הפרעות פריון, או בעיות אורתופדיות משמעותיות או כבד שומני בדרגה בינונית ומעלה . או BMI מעל 40 ללא גורמי סיכון."

חשוב להדגיש שגם לאחר ניתוח בריאטרי, המאבק בהשמנה לא מסתיים. "אדם שפונה לטיפול של ניתוח בריאטרי, חייב להיות מודע לזה שההתמודדות שלו תהיה לשארית החיים," מזהיר פרופ' דיקר. "היא חייבת להיות לשארית החיים, היא איננה התמודדות לטווח קצר ומחייבת נטילת ויטמינים ושמירה על אורח חיים בריא. מי שלא פועל כך עולה בחזרה במשקל."

במרכז הרפואי הרצליה מדיקל סנטר, פועל מרכז רב-תחומי לטיפול בהשמנה. "אנחנו המרכז הגדול ביותר לניתוחים בריאטריים. אין הרבה מרכזים בעולם שמנתחים למעלה מ-1200 ניתוחים בשנה," מציין פרופ' דיקר.

הרצליה מדיקל סנטר מתגאה בגישתו הייחודית לטיפול בהשמנה. "הגישה היום לטיפול באדם שחי עם השמנה, מחייבת טיפול רב מקצועי" מסביר פרופ' דיקר. "אין טיפול אחד. אין טיפול זבנג וגמרנו משום שהשמנה מוגדרת כמחלה כרונית מתקדמת ונשנית". המרכז הרב-תחומי כולל מגוון רחב של מומחים, כולל דיאטניות, עובדות סוציאליות, פסיכולוגים, רופאים מומחים בטיפול בהשמנה, מנתחים בריאטריים, פיזיותרפיסטים וגסטרואנטרולוגים. גישה זו מאפשרת טיפול מקיף ומותאם אישית לכל מטופל.

"הנקודה החשובה ביותר שצריך לזכור היא שהפחתת משקל ושימור הפחתה זו  מצילה חיים", מבקש לומר פרופ' דיקר לסיום, זאת לצד הידיעה שיש בסיס פיזיולוגי לטפל בו והכרח להפחית את הסטיגמה הקשורה למחלת ההשמנה. בנוסף - אדם שפונה לטיפול של ניתוח בריאטרי, חייב להיות מודע לזה שההתמודדות שלו תהיה לשארית החיים".

לסיכום, הטיפול בהשמנה הוא מסע מורכב ומתמשך, אך עם הבנה נכונה של המחלה וגישה רב-תחומית כמו זו המוצעת בהרצליה מדיקל סנטר, ישנה תקווה אמיתית לשיפור איכות החיים ובריאות המטופלים.

השמנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}