כ"ט אלול התשפ"ד
02.10.2024
התפתחות מדאיגה

האפשרות למלחמה אזורית במזרח התיכון: זה מה שיקרה למחיר הנפט

המתיחות במזרח התיכון הוחרפה בשבוע החולף ווהעובדה שאנו ניצבים כעת לקראת הסלמה משמעותית ישפיע משמעותית על מחירי הנפט. הסלמה במלחמה, והרחבתה לזירות נוספות, עלולה להוות סיכון על היצע הנפט העולמי

האפשרות למלחמה אזורית במזרח התיכון: זה מה שיקרה למחיר הנפט
מיכלי נפט: אילוסטרציה צילום: Pixabay

מסקירת הנפט השבועית מאת הכלכלן הראשי של בנק לאומי ד"ר גיל מיכאל בפמן, עולה כי בסיכום השבוע החולף, מחירי הנפט היו במגמת ירידה. בתחילת השבוע החולף, מחיר הנפט היה ברמה של כ-76 דולרים לחבית מסוג Brent, וכ-73 דולרים לחבית מסוג WTI. בסוף השבוע החולף, מחיר הנפט היה ברמה של כ-73 דולרים לחבית מסוג Brent, וכ-68 דולרים לחבית מסוג WTI.

למעשה, מספר גורמים עמדו ברקע לירידת מחיר הנפט בשבוע החולף, ובראשם הדיווח שערב הסעודית תפעל להגדלת התפוקה. 

ערב הסעודית מפחיתה את מחיר היעד לחבית נפט, אשר עמד עד כה על כ-100 דולר. מהלך זה צפוי להגדיל את היצע הנפט הגלובלי (פירוט בהמשך). במקביל, צפויה חזרה של כ-300 אלף חביות נוספות ליום, אשר מיועדות להגיע משדות הייצור בלוב. זאת, לאחר שנראה כי הסכסוך הפוליטי בלוב הסתיים ברובו. 

הרחבת ההיצע הצפויה, גם מכיוון ערב הסעודית, והציפייה שאולי מדינות נוספות בקבוצת OPEC+ יצטרפו למהלך הרחבת ההיצע, לצד סוף השבתת הייצור בלוב, עמדו גם כן ברקע להפחתת הלחצים על מחיר הנפט בשבוע החולף.

מנגד, מספר גורמים פעלו לקיזוז הירידה במחיר הנפט בשבוע החולף, ובהם: כ-29% מפעילות ייצור הנפט וכ-17% מתפוקת הגז הטבעי במפרץ מקסיקו, הופסקה באופן זמני בעקבות הוריקן הלן. 

הפסקת הירידה בפעילות הפקת הנפט מוערכת בכ-511 אלף חביות ליום. ייתכן, כי על רקע זה מלאי הנפט המסחרי בארצות הברית ירד בצורה חזקה יותר מהתחזיות והגיע לרמתו הנמוכה ביותר מזה שנתיים. הערכות השווקים לגבי השינוי השבועי במלאי הנפט, בסקר שנערך על ידי רויטרס, היו לירידה של כ-1.4 מיליון חביות. בפועל, השינוי במלאי היה פי 3 ועמד על ירידה של כ-4.5 מיליון חביות. 

הרמה הנמוכה של מלאי הנפט, ביחס לשנתיים האחרונות, לצד רמת מלאי חירום שמצויה ברמה נמוכה היסטורית, ייתכן ותרמה לקיזוז הירידה במחיר הנפט בשבוע החולף. מנגד, ייתכן כי הרמות הנמוכות, במלאי החירום וגם במלאי המסחרי, עשויים להוות בסיס לאפשרות שארצות הברית ממשיכה ומתרחקת משימוש בדלקים מזהמים ועוברת לאנרגיה ירוקה יותר.

הסיכונים גאופוליטיים ברחבי העולם, ובדגש על המזרח התיכון, מצויים ברמה גבוהה בראייה היסטורית. בנוסף לכך, המתיחות במזרח התיכון הוחרפה בשבוע החולף, דבר אשר ייתכן שתרם לעלייה במחיר הנפט. הסלמה במלחמה, והרחבתה לזירות נוספות, עלולה להוות סיכון על היצע הנפט העולמי. זאת, על ידי מניעת היצוא ו/או פגיעה בכ-4 מיליון חביות נפט ליום המיוצרות באיראן וכ-20% מתפוקת הנפט הגלובלית, אשר עוברת דרך המפרץ הפרסי.

נפט מלחמה באקדמיה המזרח התיכון איראן סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}